26 de maig de 2014

La victòria d’ERC era previsible, segons els politòlegs Aitor Pérez Codorniu i Jaume Solé Purcalla



TORTOSA (Baix Ebre).- Dos politòlegs de les Terres de l’Ebre, ideològicament molt allunyats, han analitzat aquest dilluns el resultat de les eleccions europees d’aquest 25 de maig. Unes eleccions que a Catalunya i al territori ha guanyat Esquerra, amb victòria dels republicans en ciutats com Tortosa, Amposta, Deltebre, Alcanar, Flix o Ulldecona. Canal 21 Ebre ha convidat, d’una banda, el politòleg Aitor Pérez Codorniu, membre de Jesús per la Independència i vocal de la junta territorial d’Òmnium Cultural. De l’altra, el també politòleg Jaume Solé Purcalla, nou secretari del PP de Tortosa i president de les Noves Generacions del PP de Tarragona. Tots dos han coincidit que la victòria d’Esquerra era previsible, tenint en compte el context polític a Catalunya. Però Pérez Codorniu ha fet notar que Esquerra ha sabut aprofitar el declivi del PSC i atraure els descontents del sector catalanista, tot recuperant l’antiga idea republicana de fer un partit de partits.

De fet, el politòleg ha fet notar que això també ha passat a Tortosa, on el bloc favorable a la consulta del 9 de novembre ha concentrat més d’un 60% dels vots, també amb ERC com a primera força.

En canvi, Solé Purcalla ha qüestionat aquest argument, tot destacant la baixa participació en aquestes europees. En clau catalana, Solé Purcalla ha afirmat que les eleccions europees han estat “segrestades” pel bloc nacionalista i utilitzades com unes eleccions plebiscitàries. També ha dit que la victòria d’ERC afebleix el lideratge d’Artur Mas com a president de la Generalitat.

El politòleg i secretari del PP de Tortosa s’ha mostrat preocupat per l’auge dels partits contraris a Europa, i també per la irrupció de forces d’extrema dreta i d’extrema esquerra. De fet, ha afirmat que les eleccions del 25 de maig són un toc d’atenció al bipartidisme i a les polítiques dels grans partits.

31 comentaris:

  1. en guti seguint el patró de l'ideari del PP. El seu partit ha perdut a nivell espanyol 8 diputats i no és per l'efecte sobiranista, i a Catalunya uns 100 mil vots. Només s'ha despalaçat l'eix socialdemòcrata federalista ha passat a ser independentista. Al PP han fet campanyes contra el procés i reclamant el vot per evitar que hi hagués una majoria sobiranista.

    ResponElimina
  2. Tanquem ulls i orelles a aquesta nova espècie de politomans que surt. a la llum.
    Tan de bo fossen físics i es barallessen en lo bosó de Higgs i les supercordes "M".
    Igual descobreixen com repetir "l'experiment Rubalcaba" a uns quants partits!
    O el "Podemos,"
    O, tal vegada, desfer la "força nuclear feble" que es gasta el Rajoy i la amb la "translocació temporal" es podes enviar a Cañete al segle que li toca pel "forat de cuc" més a mà.
    Amén!

    ResponElimina
  3. Aitor, quan et queixes tan amargament de tots aquells que acusen de " dictadura dels mitjans " catalans, ho fas amb l'argument ( ho feu molts ) de que " n'hi ha molt més que es veuen de la resta de l'estat que de catalans ". No és cert del tot, més en quantitat de mitjans sí ( lògic ), més en audiències, no. Suma ( jo ho he fet ) les audiències de TV3, Cat ràdio i Rac 1, que diríem no són especialment unionistes, ( podem incloure 8 TV si parlem de catalanes i no d'estrictament partidàries del procés de manera militant ), sumem-les dic, i comparem el resultat amb la suma de les de TVE, Telecinco, A3, la SER, RNE etc. Deixem al marge teles i ràdios locals. Però podem baixar més al detall, que és realment l'important: tertúlies i debats. A casa nostra, Els matins de TV3, El mati de Catràdio i El món a Rac 1 " per exemple, i comparem-ho amb altres d'abast de tot l'estat. Perquè el que no podem fer és extrapolar audiències totals de cadenes generalistes i programes concrets de gran audiència amb programes de mitjans catalans creadors d'opinió. Precisament les grans audiències de les grans cadenes privades ( i TVE ) a Catalunya, no les fan per debats, tertúlies o entrevistes polítiques .

    ResponElimina
  4. La gran diferencia Ximo, es que a les tertulies d'aquí hi ha representades totes les opinions, mentre que a les de Madrid l'únic català que inviten es l'Albert Rivera que no para de sortir a tot arreu.
    I no em val l'argument de l'audiencia, ja que si ho veu més gent serà que és més interessant que els debats de la 1, que siguin millors i potser algú els mirarà...

    ResponElimina
  5. ximo a ningú se li obliga a mirar TV3 però si hi ha gent que se li ha prohibit. Si la gent escull mitjans catalans és per voluntat pròpia.

    ResponElimina
  6. La Rahola és murciana?

    ResponElimina
  7. TV3 més que una televisió pública és un gran aparell propagandístic i de manipulació. Convergència, igual que altres partits en altres regions d’Espanya, ha fet dels mitjans autonòmics el seu propi canal de comunicació.

    Catalunya és la regió d’Espanya que més subvenciona als mitjans de comunicació (els afins clar), estem parlant de que en plena crisis, mentre la Generalitat retallava l’Estat del Benestar (és la CCAA que més retalla, tot i que si mires TV3 és difícil que ho sàpigues), augmentava les aportacions als mitjans de comunicació (suposo que per vendre’ns fum, és a dir, independència).

    L’exemple de l’ARA és curiós també. Un diari que pren el relleu del debilitat AVUI i que té variïs accionistes com Toni Soler, comunicadors considerablement enriquits amb la venta a TV3 de produccions privades (dic jo que algun dia s’investigarà). El diner públic ni es crea ni es destrueix, simplement es transforma. I en aquest cas reapareix en forma de diari antiespanyol, agressivament separatista i dominat per la censura total.

    Tot això unit al Comitè Audiovisual de Catalunya que defensa Aítor, que es dedica a elaborar llistes de periodistes i opinadors “dolents” per desprès enviar-los a juí “en nom del poble català”.

    PD: Els blocs dels que parla Aitor sols estudien els informatius. Ni les tertúlies de TV3, ni Flaixback, ni els articles de l’ARA, ni “Adéu Espanya”... no enganyem a la gent.

    ResponElimina
  8. Notícia d’última hora: L’especial Diada Nacional de Catalunya, de Catalunya Ràdio, ha estat guardonada amb el premi al millor programa per “la seva professionalitat en la cobertura informativa de tots els actes convocats amb motiu de la Diada Nacional del 2013.

    Quina sorpresa més gran!

    ResponElimina
  9. Igual que esta més o menys.... http://www.ara.cat/especials/eleccionseuropees/Financial_Times-ERC-Eleccions_europees_0_1145885605.html o el "menys del 10% que esmenta el diari de la City. I no soc de cap partit independentista, només llegeixo i llàstima que no ho pugui fer tan bé amb els d'altres països amb el meu idioma.
    Tranquil campió!

    ResponElimina
  10. Ah que tampoc saps los contactes del Diplocat amb el Financial? Els sopars pagats, les subvencions, les reunions a Londres? No és el primer cop que la premsa internacional, especialment la britànica, s’ocupa de Catalunya. Algunes vegades, poques, per motius estrictament periodístics. La majoria, rascant-se la butxaca la Generalitat (via Diplocat).

    ResponElimina
  11. vinga va ... guti, la gent mira tv3 perquè vol. Ja que parlem de subvenció, 13tv la televisió de l'església també és una televisió subvencionada. El diari de tarragona (diario español fins a meitants 80), és un diari hipersubvencionat amb la línia editorial propera a la teua forma de pensar, tant és així que està totalment en castellà i només se salva alguna notícia a comarques entre elles les de l'Ebre.
    Parles d'opinadors dolents, a les tertúlies de tv3 ha sortit Josep Curto, tortosí i del PP, me pots dir quan ha sortit un independentista a les tertúlies de televisió espanyola?
    Ara mateix a la televisió espanyola esteu fent un programa on es recullen diners per a gent necessitada, quan el que costa fer el programa de televisió és molt més del que es recull diàriament. Però la dreta ja ho teniu això de parlar de caritat cristiana mentre dessagneu el poble, la hipocresia de tota la vida. I te torno a repetir, tv3 la gent la mira perquè vol, perquè els professionals fan una televisió atractiva perquè sinó la fessen no la mirarien.

    ResponElimina
  12. Ostras tu, igualet que el Margallo en los "Afers Exteriors", i rascant-se la butxaca los pobresitos españoles. O la Soraya en lo ABC, La Razón, El Mundo, etc. O ho fa un altre? Potser lo Fernandes i Fernandes!
    Xeic quines coses nos passen. I la resta del mortals confiant en Deu i sa Mare! Ara, això no m'ho negaras, amb lo del FT ja tens eco a l'Ara, La Vanguardia i EL País com a mínim. No se que deu ser més econòmic.
    De totes maneres coincidiràs amb mi que el boca-a-boca segueix sent més gustós que "els sopars de duro".
    Ves per on!

    ResponElimina
  13. Bo, bo aixo Gutijaume, m'imagino el Financial Times venent editorials (estem parlant d'editorials, no "només" cartes o articles d'opinió) per un sopar. Que van sopar - unicorn fregit amb bolets de Mart per acompanyar?
    Si fos el cas, en els diners que tenen els demés (els russos, els americans, fins i tot els de Madrid), m'imagino que els del FT es faran gords com a vaques.
    Au, vinga, quan et despertes, serà massa tard.

    ResponElimina
  14. Vista l' emissió, llegits els comentaris, a mi em surt un "politòleg" fent campanya contínua com a polític en exercici que és ( reblant els mateixos missatges que la seva formació dóna, plogui, nevi o faci vent), front algú que sí pretenia exercir de politòleg i analitzar els comportaments dels votants i representants per treure conclusions generals. Així que em pregunto què fan els polítics disfressats de tècnics si no pretenen entendre res, solament seguir adorant els seus tòtems.

    ResponElimina
  15. Adeosdad, vols dir que Josep Curto és del Partit Popular? Me penso que vas errat amic. De tertulians independentistes podem començar per la Pilar Rahola i podem acabar per l’alcalde de Gallifa i la seua estel•lar aparició a Intereconomía.

    Estic d’acord, ni a TV3 ni a TVE es tindrien que pagar estos dinerals, perquè hi ha cops que es paga més a la pública que a la privada i això no té cap sentit. Perquè no és lògic que el director de TV3 cobri més que el President de la Generalitat.

    ResponElimina
  16. Joan Francesc, si vols te dic de quin partit és Aitor. O com ja queda poc per a les municipals, millor ens esperem. Jo analitzo els resultats des del meu punt de vista i ell ho fa des del seu, o és que ser membre d’Òmnium i de Jesús per la Independència no el fa sospitós de subjectivitat?

    ResponElimina
  17. joan francesc, això que dius només pasa en un cas, a que sí ? .
    Et recordo que l'altre neutral politòlec ( este sense cometes, oi ? ) és militant d'Omnium Cultural i de l'Associació Nacional Catalana . Lo qual, no vol dir res més del que vol dir però , el partidisme, a tots ens pot atrapar....fins i tot atrapa als que presumptament són neutrals, diguem-ne opinadors, periodistes etc......

    ResponElimina
  18. Disculpes, ara me'n dono compte que he fet el meu comentari sense haver llegit el de Gutijaume . Però bé, també és la meua opinió, encara que reiterativa.

    ResponElimina
  19. Josep Curto ja no és del PP, però ha estat una de les cares del PP tortosí, este matí mateix a RAC1 hi havia la teva companya Andrea Levy, ara em dius quan antena 3, la sexta o 13tv tenen un independentista de tertulià.
    El que potser ha de canviar és el model de finançament de la televisió pública i inspirar-mos per exemple amb la BBC.

    ResponElimina
  20. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  21. adeosdad, primer parles de Curto, com exemple de quota de pluralitat a les tertúlies, ara, desprès de dir-te que ja no és del PP, resulta que....." però ha estat una de les cares del PP tortosí " , molt bé. Però amagues que s'ha fet més independentista que Junqueras. Però vaja, Curto no està a Catràdio ni per PP, ni exPP ni, si m'apures, per independentista; desgraciadament està pels seus " chascarrillos ebrencs " , tan celebrats al programa. Tant per tant, prefereixo Germà Bel, també independentista, però sense els " chascarrilllos " made in ebre, i la mateixa militància ebrenca. Per cert, a les tertúlies de la dreta extrema de Madrid també en solen portar un de l'altra banda com a coartada de pluralitat . És vell.
    Al que anàvem: discutir que als programes de major audiència a Catalunya la proporció de sobiranistes/independentistes ( no parlo de nacionalistes ) en relació als diguem-ne federalistes és de 3 a 1, és discutir sobre obvietats. Si el raonament és que a altres cadenes d'abast estatal ( la immensa majoria privades, per cert ) passa igual o pitjor, a mi no em serveix. Ho critico de la mateixa manera. Ara, l'últim debat que vaig veure a la primera ( catalana ) hi havien 4 i 4 .
    Però anem al fons del tema. Quan s'argumenta, com exemple de falta de pluralitat, que a casa nostra hi ha més mitjans de fora que d'aquí, la comparació no serveix. Repeteixo, són les audiències, no la quantitat de canals . O és que algú que pretén penetrar en la societat mitjançant els mitjans, triaria la propietat de 10 Antenes Caro abans que la de la TV3 ? Algú que vol fer publicitat, i arribar com més millor, pel mateix preu, prefereix pagar més per 10 anuncis a un setmanari local que 1 a La Vanguardia ?.
    Em diu diu Josep Maria que no li val l'argument de les audiències; el teu no el veig . Què te que a veure, la qualitat o no de les tertúlies ?, el cas és que es veuen més, per qualitat, per militància, per llengua o pel que sigui, i este precisament és el meu argument. Més audiència, més influència.
    I com es va demostrar el diumenge amb PODEMOS, la cosa mediàtica/tertuliana, crea opinió i, al final, si hi ha possibilitat, es transforma en vots. I aquí si que no hi ha parangó. Podríem parlar també d'altres programes i debats de militància contrastada i que no resistirien cap comparació; sobre tot a les generalistes A3 i Telecinco ( les més grans ) de menjades de coco permanents ( més enllà de models de societat subtilment transmesos ), de militància en contra del procés català, no negarem que és molt menys militant i permanent. Es pot defensar que a un ja li sembla bé ( tot va bé per al bé superior ) , el que no es pot fer és negar evidències . O sí .

    http://www.fundacc.org/docroot/fundacc/pdf/Resum_1a_onada_2014.pdf

    ResponElimina
  22. Gutijaume tu tens los collons de críticar TV3 com un aparell de propaganda?

    Tu que pertanys a un partit que tenia una televisió com Canal 9 que va arribar a ser tal aparell de propaganda sectària que fins i tot els afins al PP van deixar-la de vore de lo dolenta i borrega que era?

    Per no parlar de TVE i el seu telenotices, en Urdaci, en plena febra de "lligar gossos en llonganises" on també va baixar l'audiència sota mínims, tal i com a tornat a passar des de que ara en Rajoy.

    Els menys indicats per parlar de l'ús dels medis de comunicació com elementes de propaganda sou la gent del PP
    A València van tenir que esperar a que tanquessen Canal9 perquè es dones veu als afectas pel metro de València
    Un grup com Obrim pas, en 20 anys de carrera musical plagada d'éxits nacionals e internacionals, encara estan esperant a que surtin a la televisió del seu poble.

    ResponElimina
  23. Ximo, si a les tertúlies no hi ha federalistes, és potser perquè els inteŀlectuals o tertulians federalistes són com el follet federalista que només veu el Pere Navarro del Polònia.

    ResponElimina
  24. Susanna, segurament he criticat a Canal9 tant com tu. Tan mi fa si són de la corda de CiU, d’ERC o del PP. Els mitjans de comunicació públics no tindrien que servir d’aparell propagandístic de qui es troba al poder. Abans Adeosdad ha parlat del model de la BBC i no hi puc estar més d’acord (tot i que necessita una racionalització dels costos).

    Els mitjans subvencionats a Catalunya porten 30 anys creant independentistes (TV3, RAC, Flaixback, premsa escrita...).

    Per cert ahir a LaSexta (cadena nacional) van fer campanya per a la consulta Andreu Buenafuente i Jordi Évole (dos pesos pesats de la televisió amb grans audiències) i més tard, la col•laboradora de Punto Pelota, Carme Barceló (confessa independentista) explicava a la resta perquè vol que Espanya perdi el Mundial i perquè no es sent espanyola. No fa molt a Cuatro (cadena nacional), Risto Mejide (un altre insigne català) entrevistava a Oriol Junqueras. Així que la teoria de que a les cadenes nacionals no s’escolta la veu de independentistes ja queda prou desacreditada.

    ResponElimina
  25. classe de matemàtiques per a tortisins nacionalistes espanyols.
    a Catalunya som el 15 % aproximat de la població i hi ha més de la meitat d'independentistes segons les últimes eleccions, posem pel cas que en total som el 7% de la població total de l'estat.
    en una tertúlia hi ha 4 persones a 5 dies són 20 tertulians cada setmana, això vol dir que cada setmana hi hauria d'haver un 7% d'independentistes per tant 1.4. I a cada setmana no apareix ni un independentista a totes les tertúlies estatals.
    Estar a favor de la consulta no vol dir estar a favor del Sí-Sí, simplement són persones que reconeixen el poble català com a subjecte de sobirania política i volen que vote, i poden fer-ho perfectament pel No.

    ResponElimina
  26. Els mitjants subvencionats espanyols començant per TVE no li arriben a la sola de la sabata, ni en qualitat de programes, ni en pluralitat a TV3
    Són tan dolents que cada cop l'audiencia és mes baixa.

    Amb això de l'adoctrinament, tenim la sort que cada un llegeix i escolta lo que vol, hi ha pluralitat. Exercim tots el #dretadecidir

    El tema subvencions i adoctrinament també te collons, perquè ara lo problema és que TV3 està subvencionada i adoctrina però TVE no.

    "Según datos del Boletín Oficial del Estado, citados por El Economista, FAES es la fundación que recibió más fondos del Estado en 2012: 1.188.071 euros.

    ResponElimina
  27. ...señora Susana, los españoles que ahora nos mandan son del Imppeperio hacia Dios y de eso del "derecho a decidir", ya ni se tiene que comentarse, y eso del millon ciento ochenta y ocho mil con setenta y un euros, es la parte oficial..., pero en todo gobierno español, existe un apartado de fondos "reservados" que ofiSialmente es para comprar "chivatos", "merSenarios", antes haSe muchos años se compraron los serviSios para espiar etarras en FranSia, pero muchos fondos se perdieron en los volsos caros de unas damas "que no saben deSir NO a los caballeros", y ahora poS se pierden para las sotanas y para lavar el Selebro a unos cuantos cabRalleros...

    ResponElimina
  28. Estes discussions sobre els mitjans de comunicació són de pati de col.legi. Partint primer de que no hi han mitjans de comunicació ni independents ni objectius, els públics (TV1, TV3...) perquè estan controlats politicament desde el govern de turno, ja sigue autonòmic o central i ballen al compàs del partit politic que governe (TV3 quan governava el tristpartit feia alguna pel.licula en castellà i tot...i amb ERC a la Generalitat, ves quina cosa...per no parlar a TV1 del trist espectacle d'Urdaci i companyia), el mitjans privats pos depenen del lobby comunicatiu de turno que els dicta les consignes a seguir. Almenys tenim elecció del que podem utilitzar per informar-nos o desinformar-nos, tenint en compte de que TOTS ofereixen una visió cada vegada més sesgada de la realitat. Ni això és la happy Catalunya que ens volen vendre uns ni som una colla de rojos separtistas descerebrados com diuen els altres. El que de veritat és trist i atempta contra la lliberat d'expressió és que ciutadans d'un suposat mateix país no pdem tenir acces a un mitja de comunicacio public pels capricis del politicucho de turno, tal com va passar amb Canal 9. Si no t'agrada ni el mires, però almenys pugues tenir el dret a decidir (si ens el van negar amb això imagina't amb el referendum...)

    ResponElimina
  29. Crec que ningú posa en dubte la qualitat de TV3 ( cada vegada per més llençols però ) . Això no dona patent de cors per adoctrinar. A mi em pot emprenyar molt lo de 13tv o altres però, mentre no insulten ( que també ho solen fer ) , mentre no siguin públiques, que adoctrinin tant com vulguin ( cert que podríem entrar en que, per exemple, la cadena dels bisbes també està subvencionada indirectament. Com 8tv, per altra banda ) . I si l'argument de que hi ha pluralitat ( de mitjans ) serveix per justifica, encara que sigui subtilment, que no n'hi hagi tanta al mitja concret ( sempre parlo de públic ), a mi no em serveix . Ja només falta afegir aquell altre argument tant ridícul de...." a mi no m'han dit mai el que he de dir " .
    La veritat és que TVE la segueixo poc, molt poc ( solament documentals i poc més) per tant no puc opinar massa, dono però per fet que hi ha adoctrinament. La qüestió és.....Això legitima o invalida la teoria que també n'hi ha a altres ? Que canal 9 era la campiona mundial, evident !
    A mi, tindre el dret a decidir poder veure canal 9 ( al seu moment, clar ) tan se me'n fotia. Quan a lo de pel·lícules en castellà a TV3 quan el tripartit, m'ha fet molta gràcia, primer perquè no ho tinc gens present i segon, no havíem quedat que en la Catalunya independent el castellà serà llengua cooficial com ara i que no li cal patir a ningú ? .
    Vols dir que " la Mari " hauria de ser tota en català ? Apa....

    ResponElimina
  30. ...pues agarraros, parece ser que 8tv, se va a quedar muchos canales fe TV3, o sea el grupo Godo va a imperar en Catalunya ¿...?...

    ResponElimina
  31. ...dispensen eso lo he leido en www.dialogolibre.com

    ResponElimina

NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.

Disqus for Marfanta