23 de gener del 2013

Els sindicats es desmarquen de la crida de la Cambra de Comerç de Tortosa per millorar els trens

TORTOSA (Baix Ebre).- Els sindicats majoritaris -UGT, CCOO i USOC- han qüestionat obertament el front per reclamar millores en el servei ferroviari i el transport públic a les Terres de l'Ebre que vol liderar la Cambra de Comerç de Tortosa, i aquest dimecres han anunciat que no assistiran a la trobada que hi ha convocada per al proper dilluns. Les organitzacions sindicals consideren que, més enllà de queixes esporàdiques, les reivindicacions s'han d'emmarcar en una estratègia de mobilització social en paral·lel amb un lideratge polític fort, una demanda que han dirigit directament a l'alcalde de Tortosa, el convergent Ferran Bel. La millora del servei de trens regionals, el transport de mercaderies i la integració tarifària per facilitar la mobilitat al territori són les seues prioritats.

El front d'agents socials i econòmics que el president de la Cambra de Tortosa, José Luis Mora, va tornar a posar de nou sobre la taula el passat dimarts, per tornar a exigir solucions al "greuge comparatiu" del territori en matèria ferroviària i de transport públic en general, s'ha esberlat abans de començar a caminar. Els sindicats ebrencs ja han anunciat que no participaran en la trobada convocada i han criticat que l'ens cameral es mogui en aquest camp per "impulsos, sense continuïtat ni projecte clar".

"No reconeixem el lideratge de la Cambra de Comerç per portar endavant el procés. Volem que es faci des de la Delegació del Govern, les comissions d'estudi -concretament, la Comissió d'Industrialització de les Terres de l'Ebre on al 2009, en motiu de la seua creació, ja es va discutir el problema- o des de l'alcaldia de Tortosa. Preferim l'original a la còpia. No ha d'haver cap problema perquè l'alcalde -Ferran Bel- ho assumeixi", ha declarat taxativament el secretari general de la UGT a les Terres de l'Ebre, Wilfredo Miró.

Si per a la Cambra l'arribada de l'alta velocitat a Girona i Figueres ha tornat a evidenciar el greuge comparatiu que pateixen les Terres de l'Ebre, per als sindicats, en canvi, el moviment social i polític "de llarg recorregut" generat en aquestes ciutats per reclamar millores en el transport ferroviari han de ser un model a "copiar". En aquest sentit, Miró ha retret al conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, que supedités la millora del servei de regionals ebrenc a la finalització del tram del corredor Mediterrani del Camp de Tarragona. "Caldria estirar-li les orelles. Volem ser Figueres, també som frontera. No hi ha cap argument perquè el servei de l'Aldea sigui més dolent", ha indicat.

Els sindicats accepten la importància que les aturades dels combois d'alta velocitat, en aquest cas l'Euromed, podrien ser positives per al territori. Creuen que no hi ha "cap argument" perquè a l'estació de l'Aldea no hi pugui tenir parada l'alta velocitat, com la tenen poblacions de l'Estat espanyol amb una aglomeració d'habitants i usuaris molt inferior. Malgrat tot, remarquen, aquesta no és la seua gran prioritat.

Més enllà de l'alta velocitat, insisteixen en la necessitat de millorar les freqüències del trens regionals i la qualitat d'uns combois obsolets, recuperant els trens semidirectes fins a Barcelona que funcionaven antigament i que permetrien guanyar 30 minuts. La connexió del corredor amb la línia ràpida entre Lleida, Tarragona i Barcelona, podria ser clau per millorar la connectivitat amb la capital. "La gent que només parla de l'Euromed no agafa el tren", diu Miró, tot recordant el seu alt cost i la relativa poca millora de temps de viatge que suposaria.

Integració tarifària

Al mateix temps, la gran aposta dels sindicats és reivindicar la "integració tarifària" amb la creació d'una autoritat territorial de mobilitat a les Terres de l'Ebre. Creuen que el seu establiment, com s'ha fet a les principals zones d'aglomeració poblacional de Catalunya, suposaria una millora del servei de transport amb bus, amb majors freqüències i interconnexions per cada àrea i una baixada de preus. 

"Un 90% dels moviments a les Terres de l'Ebre són interns", ha recordat el secretari general de CCOO a les Terres de l'Ebre, Josep Casadó, tot apuntant que el territori és un dels pocs que ha quedat exclòs fins aquests moments de la unificació tarifària. La mesura, sosté, permetria a més millorar el servei als treballadors que s'han de desplaçar diàriament pel territori i permetria fer més sostenible econòmicament el sistema actual on, ha apuntat, ja s'han registrat problemes de pagament amb les empreses concessionàries del servei que acaben revertint en el cobrament de les nòmines.

L'altre gran pilar, ha indicat el mateix dirigent sindical, és la necessitat de començar a treballar de forma efectiva per la millora del transport de mercaderies, una assignatura pendent des de fa anys, amb projectes que no s'han acabat materialitzant. Casadó ha lamentat que malgrat la seva importància, el Govern no hagi començat a treballar en la posada en marxa d'una estació de mercaderies a l'Aldea i l'ha instat a posar les bases per poder començar a fer realitat el projecte en els pròxims anys. "És la forma de fer més competitiu el territori. És gairebé més important la qüestió de les mercaderies que la dels passatgers", ha subratllat.

Per la seua banda, el secretari general d'USOC, David Queralt, ha assenyalat la Comissió d'Industrialització de les Terres de l'Ebre, on estan presents agents socioeconòmics i administracions públiques, com el marc per discutir la qüestió de la millora del transport públic, que ja es va posar sobre la taula en el moment de la seva creació durant el 2009. Queralt creu que la mobilització social pot acabar convertint-se en l'única via que esperoni els dirigents polítics a actuar, com ja va passar l'any 2009 arran els acomiadaments de Lear i la concessió de 10 milions d'euros per a un pla d'industrialització.

Via ACN (Jordi Marsal)

4 comentaris:

  1. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Esta gent un cop més pixant fora de test en un tema que necessita un front comú de tots els poders i entitats de les nostres terres...per desgràcia ja ens tenen acostumats a ser una eina ineficaç per a la ciutadania, crec que tal com la classe política necessita una renovació del sistema urgent els sindicats necessiten sortir d'un greu enquilosament que perjudica més que beneficia al treballador

    ResponElimina
  3. Completament d'acord amb els sindicats. La Cambra si vol liderar alguna cosa que comenci barallant-si amb qui calgui perquè el seu territori de competència coincideixi amb el de les Terres de l'Ebre, i no es deixe fotre la cartera des de Reus. Que sempre és el primer punt de tots els presidents i ningú ho compleix.

    ResponElimina
  4. Millor que mos baralléssem tots junts per a que les infraestructures ferroviaries milloren i deixem de ser el Tercer Món català en molts aspectes, però claro que passe lo que passe i mane qui mane certa gent no baixaran de la seua trona...

    ResponElimina

NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.

Disqus for Marfanta