L'ALDEA (Baix Ebre).- L'estació de mercaderies de l'Aldea, associada a la plataforma logística 'LogisEbre' prevista al polígon Catalunya Sud, no està prevista a la planificació ferroviària del govern espanyol. Així es desprèn de la conferència sobre infraestructures ferroviàries a la Catalunya Sud que ha dut a terme Jorge Ballesteros, subdirector general de Planificació i Projectes de la Direcció General de Ferrocarrils del Ministeri de Foment. Ballesteros ha assegurat que el Ministeri estudia la viabilitat tècnica i econòmica de les propostes de centrals logístiques que fan les comunitats autònomes. "En les que fins ara s'ha acordat amb la Generalitat, no està", ha dit referint-se a la de l'Aldea. En canvi, l'alt càrrec de Foment sí que ha confirmat que el ramal Tortosa-l'Aldea també es transformarà en ample internacional, com la resta de Corredor del Mediterrani.
L’Aula Magna del Campus Terres de l’Ebre de la URV ha esta l’escenari de la conferència “Infraestructures Ferroviàries en Catalunya Sud. Situació i millores”, que inicialment havia de pronunciar el director general de Ferrocarrils del Ministeri de Foment, Miguel Pozo de Castro. El director de la Càtedra d’Economia Local i Regional de la URV, Juan Antonio Duro, ha remarcat l’interès d’aquesta conferència “perquè un factor important per al creixement econòmic que tots volem en aquest territori són les infraestructures i sobretot les ferroviàries”.
Ballesteros ha fet un repàs de la situació actual d’aquestes infraestructures, i ha dibuixat el seu futur més immediat. En aquest sentit, ha recordat que el Ministeri de Foment treballa en l’horitzó del 2015 perquè la zona compresa entre el sud de Tarragona i el nord de Castelló, és a dir, incloses les Terres de l’Ebre, tingui totalment enllestit l’ample estàndard europeu de via, el conegut com a ample UIC. Ballesteros ha matisat que el fet que es canviï l’amplada de via no significa que haja d’haver un augment de freqüència ni de l’aturada dels trens, ni tampoc que puguen haver de més velocitat. “Això dependrà dels interessos de l’operadora que treballi a la zona”, ha puntualitzat. Sí que ha assegurat, però, que la ciutat de Tortosa tindrà un accés directe i els vuit quilòmetre que la separen de l’Aldea també serà d’amplada UIC.
També a preguntes dels assistents, Ballesteros ha reconegut que actualment no hi ha cap previsió d’obra relacionada amb l’estació de mercaderies de l’Aldea, és a dir, no es preveu cap accés a una futura estació de mercaderies. Segons Ballesteros, en les converses mantingudes amb la Generalitat de Catalunya per programar les diferents actuacions ferroviàries, en cap moment s’ha fet menció a aquesta estació de mercaderies tant reivindicada al territori. Ballesteros ha dit que aquest tema “no està en les converses acordades amb la Generalitat”.
Un altre tema sorgit en el transcurs de la conferència ha estat relacionat amb les estacions que quedaran en desús quan entre en funcionament la variant de Vila-seca del corredor del mediterrani. Segons Ballesteros, aquestes estacions -Vandellòs, Mont-roig del Camp i Cambrils., deixaran de tenir trànsit ferroviari.
Ballesteros, minuts abans de la conferència, s’ha reunit amb representants de la Plataforma Trens Dignes a les Terres de l’Ebre, a qui els ha comentat aquests i d’altres temes sobre el futur ferroviari al territori. Precisament, aquests activistes han estat dels més actius durant el debat, reclamant més visió de futur al ministeri, com ara canviant també la tensió dels 3.000 volts actuals als 25.000 que hi haurà arreu del corredor en la zona compresa entre Tarragona i Castelló, i sobretot, apostant també en aquest tram per la tercera via. "Si només ens deixen ample europeu en aquest tram, estan limitant totalment la relació comercial amb la resta de l’Estat, on encara hi haurà l’amplada ibèrica, fins que no s’acabi de generalitzar l’amplada UIC en tot el territori, que no sabem per quan serà”.
Imatge Naciodigital.cat
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaEls uns pels altres, sempre reben els mateixos
ResponElimina