2 de desembre del 2013

La Generalitat dragarà el port de la cimentera d'Alcanar per garantir les exportacions de Cemex a l'Àfrica


ALCANAR (Montsià).- Ports de la Generalitat assumirà, finalment, el dragatge del port de la fàbrica de ciment d'Alcanar perquè la companyia Cemex pugui garantir l'activitat de la planta a uns deu anys vista. Segons han confirmat fonts del Departament de Territori i Sostenibilitat, l'acord se signarà durant les pròximes setmanes. La possibilitat que des de la infraestructura puguin operar vaixells amb gran capacitat de càrrega ha de permetre la companyia poder exportar ciment, principalment a Àfrica. El moviment generat, d'altra banda, permetrà finançar les obres que executarà la Generalitat, atès que Cemex haurà d'assumir el pagament de taxes de càrrega i descàrrega superiors a les bonificades que tenia fins ar

El dragatge del port va ser un dels elements claus que l'empresa va posar sobre la taula de negociacions de l'ERO que va acabar suposant l'acomiadament de 136 dels 166 treballadors de la plantilla i la pràctica paralització de l'activitat a Alcanar. Cemex reclamava al Govern mesures que li permetessin reduir costos per continuar funcionant, però sense cap garantia de futur.

Aquest passat octubre, però, la companyia anunciava la represa de l'activitat en dos forns, amb una plantilla pròxima al centenar de persones. A priori, l'objectiu era cobrir la demanda que havia generat una demanda concreta de ciment per exportar al Brasil, per la qual cosa només es garantia el funcionament de la planta fins al març de 2014.

L'acord, que podria acabar no sent d'aplicació imminent, sinó que es començaria a plasmar a partir del 2015, dependrà també, en bona mesura, del compliment de les expectatives de recuperació macroeconòmica. Ports de la Generalitat finançarà i executarà el dragatge, que ha de aprofundir el calat actual. Durant la negociació de l'ERO, l'empresa reclamava passar dels vuit metres actuals als dotze, possibilitant l'accés de vaixells de càrrega força més grans que els actuals. Cemex es compromet a mantenir un determinat volum de trànsit durant els seus pròxims deu anys.

La voluntat de Territori i Sosteniblitat, del qual depèn Ports, és finançar bona part de l'obra gràcies a l'increment de taxes que l'empresa haurà d'abonar: d'una banda, per la major activitat de càrrega i descàrrega i, de l'altra, perquè desapareixerien les bonificacions que actualment se li apliquen per a l'ús de la infraestructura. El Departament no ha facilitat encara cap xifra sobre el cost de l'obra.

L'alcalde d'Alcanar, Alfons Montserrat, s'ha felicitat per l'acord, tot recordant que la qüestió del dragat ja va condicionar la negociació de l'ERO. "Ens constava que havia bona predisposició per les dos parts per fer això i, finalment, s'ha pogut concretar", ha assegurat. "Garantiria poder continuar les exportacions els pròxims deu anys. La planta d'aquí té el problema que està lluny per exportar. Es troba lluny dels grans mercats de l'àrea de Barcelona i València, amb plantes més a prop més competitives. Pel seu disseny, és ideal per exportar amb embarcació i, pel calat que té, el gran mercat és Àfrica. A Amèrica haurien de ser calats més grans", ha argumentat.

Segons ha abundat l'alcalde, l'acord no s'hauria de limitar al "curt termini" sinó que hauria de permetre, en aquest horitzó de deu anys i un cop completada l'amortització de les obres de la infraestructura, "posar les bases per poder treballar" més enllà, ampliant l'activitat i incorporant noves empreses.

Via ACN
Imatge Ministerio de Medio Ambiente

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.

Disqus for Marfanta