30 de desembre del 2011

Comunicat íntegre de l'Ajuntament d'Ascó sobre l'aprovació de l'MTC


El Congrès de Diputats va aprovar l’any 2004 per unanimitat la contrucció d’un magatzem únic per guardar la totalitat del combustible gastat procedent dels reactors nuclears de l’Estat. L’any 2006, també el Congrès de Diputats va decidir gairebé per unanimitat (UPyD va abstenir-se) crear una Comissio Interministerial que va tutelar el procés de seleccio d’un emplaçament, mitjançant la valoració de criteris estrictament tècnics.L’Executiu central va obrir el desembre de 2009 un concurs públic que pretenia escollir el millor emplaçament pera una instal·lacio eminentment tecnològica, i que porta associada la contrucció d’un centre d’investigacio pioner i d’un parc empresarial. Els municipis que, lliurement, volguessin optar a aquesta instal·lacio, tenien 30 dies per aprobar-ho en el seu ple municipal. L’Ajuntament d’Ascó va decidir en el seu plenari el gener de 2010 presentar candidatura al Magatzem Temporal Centralitzat (MTC) amb set vots a favor (4 de CiU i 1 del PSC, que formaven coalicio de govern, i 2 independents, a l’oposicio) i dos en contra (2 independents).

El juny de 2010 la Comissió Interministerial va finalitzar el seu treball, sense establir cap classificació entre els 9 municipis candidats.

 Davant la decisio d’avui del Consell de Ministres, que ha optat per ubicar el Magatzem Temporal Centralitzat a la localitat de Villar de Cañas (Conca), l’Ajuntament d’Ascó vol manifestar el següent:

-L’existència d’un Magatzem Temporal Centralitzat (MTC) és una gran notícia des del punt de vista de la seguretat. Avui, el combustible gastat es guarda a Ascó, Vandellòs, Cofrents, Trillo, Garoña, Almaraz i Zorita en diferents solucions tècniques, la majoria de les quals requereixen d’electricitat i de l’acció d’operaris per funcionar. L’MTC és una instal.lacio passiva, que millora la seguretat. L’Ajuntament d’Ascó, i la resta dels aproximadament 70 municipis membres de l’Associació de Municipis en Àrees amb Centrals Nuclears (AMAC) han defensat des de la primera fila la necessitat de l’MTC.

-Ens trobem davant d’una decisio política, no tècnica. Ascó és l’únic municipi candidat que compta amb ferrocarril. Ascó també seria l’emplaçament idoni per minimitzar el transport terrestre del combustible gastat. Aquests criteris tècnics, entre d’altres, són els que va tenir en compte el Col.legi Oficial d’Enginyers Industrials de Catalunya (COEIC) el setembre de 2010, en un informe que situava Ascó com el candidat més ben valorat. Yebra (Guadalajara) era el segon classificat; Zarra (València), el tercer; i Villar de Cañas (Conca), el quart.

 -Lamentem profundament que l’Executiu central hagi optat per l’opció políticament més senzilla, i que hagi obviat altres consideracions, com la capacitat de la zona triada per aportar treballadors i empreses qualificades al projecte i per rendibilitzar la inversió. La Ribera d’Ebre, sense dubte, està ben preparada en aquest sentit tot i la desinversió que ha fet la indústria química en els darrers anys a Flix.
-El conjunt de Catalunya ha perdut l’oportunitat d’aconseguir una inversió de primer ordre amb capacitat per generar centenars de llocs de treball directes, indirectes i induïts.

-Felicitem sincerament l’Ajuntament de Villar de Cañas per l’impuls a l’activitat econòmica, la creació neta de llocs de treball i la generació d’oportunitats de desenvolupament basades en la recerca i la investigació científica que suposarà aquesta inversió.

-La cohesió  social del poble d’Ascó surt reforçada d’aquest procés. L’equip de govern d’Ascó (CiU i PSC) afronta avui el futur del municipi amb la mateixa il·lusió que ahir, amb un manifest recolzament social expressat de forma majoritària a les darreres eleccions municipals i carregat de raons per buscar noves solucions de futur per una comarca històricament oblidada i mancada d’inversió pública.

Ascó, a 30 de desembre de 2011 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.

Disqus for Marfanta