10 de febrer del 2013

[Tribuna] 'Trens: menys CiU i més eficiència, si us plau', per Hortènsia Grau


La senyora Meritxell Roigé, diputada i regidora de CiU, ens ha obsequiat recentment amb un article on reclama un “país en xarxa” i unes “infraestructures eficients”  . El seu text recorda, justament, les mancances que pateixen les Terres de l’Ebre en matèria de transports i comunicacions però, ves per on, ho presenta tot com si fos el fruit d’una conxorxa del govern de Madrid, davant del qual ella mateixa, i el seu partit, hauria oposat una resistència tenaç.  És veritat, això? Potser si ens centrem en els fets i no només les paraules descobrirem la passivitat de CiU envers les Terres de l’Ebre...

Les polítiques del govern central, que tan menystenen el nostre territori, reflectides en els pressupostos generals de l’Estat, s’han portat a terme, al menys fins ara,  amb el ple suport de CiU.  Ja se’n ha cuidat el diputat Duran i Lleida de què fos així. I fins i tot, amb esmenes que fan possible la transferència de diner públic a les empreses concessionàries de les autopistes radials de Madrid. Per millorar el transport privat de la capital de l'Estat espanyol, CiU està disposada a fer un esforç amb els diners de tots. També en els pressupostos de la Generalitat hi trobem la mateixa manca de compromís, any rera any, la mateixa absència d’inversions, la mateixa desatenció.

Però la senyora Roigé  s’obstina a donar-nos exemples del contrari. Ens diu que el nou conseller de Territori i Sostenibilitat,  el sr. Santi Vila, ha assumit una sèrie de compromisos que suposadament millorarien la situació. Que es renovaran els trens de les línies de Tortosa i Móra cap a Barcelona, que es milloraran les comunicacions de les Terres de l’Ebre per tren i per carretera i que es “reclamarà amb fermesa” que l’Euromed s’aturi a l’Aldea.

Caldrà recordar-li a aquesta diputada que ICV-EUiA va preguntar, a començaments del 2011 (ja fa dos anys!) per això de la renovació dels trens, i que el conseller d’aleshores, Lluís Recoder, també de CiU, va dir, simplement  que  ho canviarien quan renovessin el contracte amb Renfe?  Respecte a la millora de freqüències i serveis, què també li vàrem preguntar a l'abril de 2011,  Recoder va respondre que "Rodalies de Catalunya està duent a terme una anàlisi profund de la demanda a cada corredor de servei regional per tal de definir objectius equilibrats de servei a mitjà i llarg termini." Seguim esperant alguna millora: a curt, mitjà i llarg termini. I sobre la parada dels trens Euromed a l'Aldea, cal dir que des de l'any 2006 hi ha resolucions aprovades al Parlament en aquest sentit, que els governs del PSOE, i els del PP amb el suport de CiU, han ignorat. Però ara la senyora Roigé ens diu que Santi Vila tindrà més fermesa que els que abans ho hem reclamat amb fermesa. Tant de bo, tingui raó i no ens haguem d’esperar a tenir un estat propi per tenir bons serveis ferroviaris, què de pas sigui dit, també són estructures d’estat.

Cal recordar que l’arribada de la universitat a Tortosa, el desplegament del govern en clau de vegueria,  les darreres obres en infraestructures i els fons per dotar el pla d’industrialització, per posar només uns exemples els devem als governs d’esquerres o en el cas del Pla d’industrialització a esmenes de Joan Herrera, quan era diputat d’ICV-EUiA al Congrés. Fins al moment, les úniques actuacions de CiU que han tingut profundes repercussions a les  Terres de l’Ebre han estat, precisament, les retallades en els serveis bàsics com els CAPS, Hospitals, o les escoles.

CiU i la senyora Roigé no s’equivoquen quan critiquen la visió centralista que de Catalunya té la Generalitat, i quan es queixen que Barcelona i Girona s’enduen sempre la part de lleó de les infraestructures i les noves inversions, mentre que el sud només es té en compte per a coses tan lletges com ara transvasaments i centrals nuclears. Però el fet és que CiU, com a força hegemònica a Catalunya durant dècades i crossa de tots els governs centrals és qui ha contribuït poderosament a aquest estat de coses, quan no ha estat ella mateixa qui l’ha planificat. De manera que  estaria bé  una actitud  més humil, o autocrítica, a l’hora d’aixecar banderes territorials, perquè repassant la història, no són els més indicats per fer-ho, i la senyora Roigé ho sap perfectament.

Hortènsia Grau
és diputada d’ICV-EUiA pel Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.

Disqus for Marfanta