2 d’octubre de 2015

'La Tortosa més efímera', per Sílvia Altadill


Durant els dies 2, 3 i 4 d'octubre Tortosa acull la segona edició del festival d'art efímer "A Cel Obert". Sis patis tortosins d'alt valor patrimonial es fusionaran i contraposaran l'art històric amb l'art més fugaç sota la temàtica del color. La primera edició va comptar amb una gran participació tant per part dels artistes interessats a enviar les seves propostes com per l'afluència de visitants. Parlem amb Cristina Bestratén del Pino (arquitecta i dissenyadora), una de les impulsores del festival juntament amb Maria Bernad i Roman Aixendri.

-Com va sorgir la idea de crear aquest festival a Tortosa i amb quina finalitat?
-La idea va sorgir un poc de les nostres inquietuds, de les ganes de portar a casa nostra allò que ens agrada. Jo, que com a arquitecta participo en diferents festivals d'art efímer, veia Tortosa com un escenari idoni per poder promoure el turisme cultural i al mateix temps apropar a la gent l'art efímer... així que partint d'aquesta idea, amb Roman Aixendri i Maria Bernad vam mirar de buscar una manera per convertir Tortosa en un marc de creació per a diferents grups d'artistes. Vam pensar que una manera de mostrar aquests espais renaixentistes, barrocs... era realitzant un Festival d'Instal·lacions Efímeres. Veiem interessant fer conviure en espais dissenyats per romandre en el pas del temps (els edificis i els seus corresponents patis) amb instal·lacions dissenyades per "desaparèixer". A Cel Obert també neix de la voluntat de donar a conèixer, no només als tortosins sinó a visitants d'arreu, aquells espais d'alt valor patrimonial (els patis) que sovint romanen amagats pel seu caràcter d'espai interior.

-Quina és l'objectiu al teu parèixer de l'art efímer... Què ens transmet?
-M'és difícil dir quina és la finalitat de l'art efímer... de la mateixa manera que em seria molt difícil definir quina és la finalitat de l'art... Però bé, si m'ho acoto i intento explicar l'art efímer en l'espai públic (per exemple) et diria que és apropar l'art a la gent quan aquesta no va a buscar-ho. Perquè malauradament molta gent no és conscient que l'art no només es pot veure en un museu. Podríem dir que l'art efímer ubicat en l'espai públic re-significa. Ofereix la possibilitat de realitzar una mirada nova d'aquelles coses que són tan quotidianes que no ens criden l'atenció ni ens fan pensar. A més, és un repte el fet de crear i saber que en pocs dies l'objecte d'art desapareixerà. És complicat crear per destruir. En el cas d'A Cel Obert però, el què resulta interessant és com una instal·lació efímera reinterpreta un edifici i aconsegueix que la gent se'l miri d'una altra manera. El bo de l'art efímer és què dura tan poc que no hi ha temps per normalitzar-ho ni quotidianitzar-ho.

-Esteu satisfets amb la resposta del públic en la darrera edició de "A Cel Obert"?
-L'any passat va ser la primera edició i va ser un èxit d'assistència. No ens ho esperàvem gens. Gràcies a n'això, en aquesta edició s'obrirà un espai més (de 5 l'any passat a 6 aquest any) i la quantia econòmica que reben els artistes per realitzar les propostes també ha augmentat. Esperem que cada cop es puguin anar obrint més espais i fer que la gent redescobreixi tots els patis de Tortosa.

-A més aquest any incorporeu la novetat d'un photowalk durant el dissabte al matí...
-Un photowalk sempre aplega amants de la fotografia i els fa compartir una caminada per un paisatge amb cert valor estètic i simbòlic. El Festival i el seu entorn apleguen aquestes condicions i per això que vèiem interessant que una de les rutes programades durant el cap de setmana fos el photowalk. Aquest, estarà guiat per professionals de la fotografia i permetrà compartir, intercanviar visions, aprendre...

-Quin dels patis us enamora més amb... o sense obres arquitectònicament parlant?
-Arquitectònicament, a Roman, el Pati de la Puríssima, perquè és claustrofòbic i insinua un missatge molt clar: l'única possibilitat de salvació es troba al cel. A Maria el Pati del Palau Episcopal, per la magnitud del pati, perquè tot ell està compost amb un únic material, és contundent, sense ornaments ni filigranes. I a mi el Pati de Sant Jaume i Sant Maties (Reials Col·legis) perquè és un dels complexos renaixentistes més importants de tota Catalunya i el considero com una petita joia dins de la ciutat de Tortosa. Som molt privilegiats de tenir un pati així.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.

Disqus for Marfanta