21 d’octubre del 2009

[Apunt d'un lector] 'Què ha de fer Tortosa amb els alumnes amb necessitats educatives?', per Xavier Rodríguez


La desigual distribució de l’alumnat immigrant a Tortosa, és la millor per al futur de la ciutat? Fa anys, a Vic, es van fer algunes preguntes semblants i pensaren que calia canviar algunes coses. D’aquestes reflexions va nàixer el conegut “model Vic”. Aquest proper dissabte, 24 d’octubre, a les 11.00 hores i a la biblioteca Marcel·lí Domingo (i no a l’auditori com estava previst inicialment), el mestre Ramon Sitjà (ex alcalde de Manlleu i ex director del CEIP Andersen de Vic) ens explicarà com i per què, a Vic, decidiren tancar una escola de primària amb vora un 90% d’immigrants i repartir l’alumnat immigrant equitativament entre els centres restants (tant públics com concertats).

Si bé Vic i Tortosa tenen moltes diferències, coincideixen en població (Vic té 38.964 habitants i 35.734 Tortosa) i en un percentatge oficial d’immigració del 23% (semblant al nostre). I com a Tortosa, hi havia dos col·legis públics amb un percentatge altíssim d’alumnat immigrant. Amb aquest panorama, a Vic es va apostar per repartir la població escolar immigrant equitativament entre els centres públics amb la participació de l’escola concertada. Evidentment, cada ciutat ha de tenir el seu model propi adaptat a les seues característiques, però parlar del model Vic és una bona excusa per qüestionar el desigual repartiment de l’alumnat que més atenció a la diversitat presenta, l’immigrant.

A nivell educatiu, els arguments per plantejar que cal un canvi de distribució són contundents. L’escola sempre ha tingut dues funcions socials fonamentals: una, equilibrar les desigualtats socials, i l'altra, formar als futurs ciutadans i ciutadanes perquè siguen persones actives, crítiques i respectuoses. Per això, l’escola no hauria de reproduir la desigual distribució de la població immigrant per barris que té Tortosa. Si els immigrants viuen en un gueto (la casa, la família, el veïnatge, l’entorn social...) l’escola no hauria de formar part d’aquest gueto. Com tampoc l’escola no hauria d’amagar a l’alumnat autòcton i a les seues famílies la realitat de la Tortosa del segle XXI, una ciutat multicultural amb vora un 25% de persones originàries de fora de l’Estat. L’escola té el deure de lluitar contra aquesta realitat quotidiana que ens separa, i hauria de ser un punt de trobada.

A nivell polític els arguments són més complexos. Però el més important és tenir visió a llarg termini, perquè una ciutat fragmentada i descohesionada serà difícil de governar i, especialment, de viure-hi. La població immigrant no marxarà, ja forma part de Tortosa, i hem de començar a pensar com encararem els conflictes que l’espectacular augment de població genera. És l’escola la solució? No, és clar que no! Però pot ser un bon instrument de cohesió social i de coneixença per superar els prejudicis que alimenten un racisme basat en la desconeixença.

A Vic, per poder desenvolupar aquest model, va ser necessària la implicació de totes les administracions: l’Ajuntament impulsant el projecte, el consell comarcal subvencionant els desplaçaments i el Departament d’Educació amb recursos. I també va ser necessària la total implicació de les direccions i claustres de les escoles. No pot ser d’una altra manera, cal una visió d’interès general. Les escoles públiques i concertades de Tortosa haurien d’assumir la responsabilitat que tenen com a servei públic, i garantir el dret de tohom a tenir una educació de qualitat, i això vol dir repartir equitativament l’alumnat amb necessitats d’atenció a la diversitat. I les administracions no haurien de cedir a les pressions de qui creu que hi ha persones de primera i de segona categoria, tot i que puga resultar més còmode políticament. Si és així qui perd és la Tortosa del futur, perquè una societat fragmentada és font de conflictes.

Vic és una ciutat viva i amb una societat civil molt activa i participativa, serà capaç Tortosa d’encarar el problema o es girarà d’esquenes com fins ara? Aquestes i altres preguntes es podran fer durant el debat on també participaran representants de l’escola i de les administracions públiques.

Xavier Rodríguez
és membre del Casal Popular Panxampla i docent

15 comentaris:

  1. Felicitats per la proposta i per l'article. Una proposta d'aquestes característiques ha de tenir el suport del món educatiu d'estes Terres perquè a Vic i a Tortosa sembla que hi ha situacions semblants tot i que dubto de si a Vic tenen actituds caciquils com encara es destil·len per aquestes Terres. Tinc el convenciment que el Departament d'Educació té un llarg camí per a recòrrer en aquest tema i espero que hi estigui a l'alçada. Per cert, molt bé al Panxampla per obrir aquest debat.

    ResponElimina
  2. Felicitats per la proposta i per l'article. Una proposta d'aquestes característiques ha de tenir el suport del món educatiu d'estes Terres perquè a Vic i a Tortosa sembla que hi ha situacions semblants tot i que dubto de si a Vic tenen actituds caciquils com encara es destil·len per aquestes Terres. Tinc el convenciment que el Departament d'Educació té un llarg camí per a recòrrer en aquest tema i espero que hi estigui a l'alçada. Per cert, molt bé al Panxampla per obrir aquest debat.

    ResponElimina
  3. Es un tema que alguns tenim al cap des de fa anys.
    Un 10 per treure'l a la llum.
    Remolins i La Mercè, per exemple, son dos escoles que absorbeixen gran part dels fills de l'immigració a Tortosa.
    Tots estan implicats. L'escola concertada i algunes escoles públiques han desviat alumnes nouvinguts amb el vistiplau del departament d'ensenyament.
    Una prova n'és, cada matí, el pont de l'Estat, per exemple.
    La secundaria no n'està lliure tampoc, ja que determinades escoles dirigeixen els seus alumnes a determinats instituts.
    Quants ex-alumnes de La Mercè o de Remolins, per exemple, van al Bau?
    Tot això és independent de que els professionals de l'ensenyament facen la seva feina el millor que poden amb els minsos recursos que els hi atorguen.

    ResponElimina
  4. A mi no deixa de sorprendrem com una persona o col.lectiu de Tortosa desconeix tant i tant la realitat que l'envolta.
    L'article el comparteixo tot i que desconec lo del "cas Vic".
    Peró de totes formes faré unes consideracions, vull recordar que fa tres anys les eleccions municipals les varen guanyar una gent que van utilitzar la campanya de la por al difernt, com a primera qüestió sense cap mena de rubor, recodo a la senyora Algueró com un dia de la campanya en ple Casc Antic prometia a tord i dret que ells acabarien "amb aquesta gent de fora", la por a la que faig referència va calar com també tothom sap en els barris que menys "gent de fora" tenen i els que com planteja l'article no va anar així ja que ens coneixem fa que sabem diferenciar les coses i no fotem a tothom al mateix sac.
    Peró més enllà de l'anecdota electoral fa molt poc varem viure una situació molt lamentable amb vestits estripats i plors de pares amb la matriculació als dos IES publics de la ciutat i mai vaig sentir res del "cas Vic", també fora bo que les iniciatives ben intencionades es fagin en el moment que toca, hagues estat molt peró be, peró mai es tard si la cosa va per a bo.
    Una de les mesures més importants per acabar amb aquesta situació a la nostra ciutat no pasa per tancar cap cole que no estem per tirar cohets amb aquest tema sino que es molt més sezill i es zonificar Tortosa, tant senzill com aixó.

    ResponElimina
  5. Als anys 70 un economista anomenat Schelling va crear un model que explicava la segregació racial que es produia en les grans ciutats americanes, suposo que es pot aplicar també a les escoles de Vic i Tortosa. Aqui un video curtet que ho explica (en anglès) http://www.youtube.com/watch?v=JjfihtGefxk

    ResponElimina
  6. No crec company Pere que siga desconeixement del medi, clar que som conscients de quina és aquesta ciutat, faltaria més. Però què hem de fer, creuar-nos de braços, i mirar com creixen els prejudicis i el racisme? Esperar a que aparega Plataforma per Catalunya a Tortosa? Com a docent, em negue a acceptar aquest paper passiu. L'escola no pot mantenir-se al marge!
    I és més, no crec que tota la gent que va votar la candidatura més votada siga racista, molta gent té prejudicis pel desconeixement, perquè no han parlat mai amb Azis, amb Mohamed o Moutaphà i aquesta és l'arrel del problema que hem de tractar. M'agradaria poder dir el mateix de l'equip de govern de Tortosa, dissabte estan invitats i tot i que la regidora d'educació no podrà vindre per problemes d'agenda, confiem que alguna persona del seu partit ens explique el seu punt de vista, perquè el tema ens agrade o no és important i seriós.

    Per altra banda, la conferència sobre el model Vic és una excusa per posar el tema damunt la taula. Tortosa haurà de triar el seu propi model, i ja decidirà si cal o no tancar escoles, fer-ne noves ampliar-ne o zonificar Tortosa.

    ResponElimina
  7. Mira Pere, a vegades les teves defenses del socialistes em fan fins a gracia, però avui t'has passat.
    Si per alguna cosa es caracteritza la senyora Algueró es per tractar a tothom per igual sigui d'aqui o de fora, portant la dificil regidoria de Serveis socials que va estar menyspreada i menystinguda durant els anys de mandat socialista.
    Molts dels problemes que tenim a la nostra ciutat venen per la permisivitat durant molts d'anys tant d'empadronament com dels pisos pastera, i ara es paguen les consequencies.
    Però no puc esparar res mes d'una persona d'un partit del qual el responsable de formació és una persona condemnada pel cas FILESA.
    I encara voleu donar lliçons d'etica.

    ResponElimina
  8. Suposo que ningú pensa en tancar "coles". No més que ous blancs i morenos (bon video Lluis) estiguen proporcionalment distribuits, segons la realitat de la ciutat, no segons "classes socials".
    Altrament, si els ciutadans no rebutgem la realitat, haurem d'entendre que les altres cultures necessiten compartir més que empassar, ser escoltats més que obligats.
    Al meu parer individual, tot rau en que ni el Departament d'Ensenyament, ni la regiduria conseqüent han sapigut, o volgut, endreçar el classisme xenòfob tortosí.
    Ni quan CiU manava, i a Tarragona ens governava el soritenc Angel Martí, mal recordat, ni en lo tripartit després.
    Aviam si li posen lo fil a l'agulla o els "problemes" grossos acabaran arribant.
    Menys estultícia si us plau!

    ResponElimina
  9. El títol “Que ha de fer Tortosa amb els alumnes amb necessitats educatives” per desprès, a continuació referir-se exclusivament a la població immigrada, em sembla totalment fora de lloc, dons dintre de la població autòctona, tenim també joves amb dificultats educatives molt importants i amb greu risc d’exclusió social.
    No sigui que els arbres no ens deixin veure el bosc...

    ResponElimina
  10. Mc Calan,
    d'alumnat amb necessitats educatives especials (NEE) n'hi ha de tots colors, i tens raó en el que dius, però una cosa no treu l'altra, i tant l'article com la xerrada de dissabte a la biblioteca volen anar més enllà de l'alumnat amb NEE. El que es pretén és que siguem conscients que tal i com tenim ara distribuït l'alumnat augura un futur amb problemes. Aquests xiquets i xiquetes són fills i filles d'immigrants, molts, ja, nascuts aquí. Fem-los, doncs, sentir-se catalans.

    ResponElimina
  11. Mc Calan,
    d'alumnat amb necessitats educatives especials (NEE) n'hi ha de tots colors, i tens raó en el que dius, però una cosa no treu l'altra, i tant l'article com la xerrada de dissabte a la biblioteca volen anar més enllà de l'alumnat amb NEE. El que es pretén és que siguem conscients que tal i com tenim ara distribuït l'alumnat augura un futur amb problemes. Aquests xiquets i xiquetes són fills i filles d'immigrants, molts, ja, nascuts aquí. Fem-los, doncs, sentir-se catalans.

    ResponElimina
  12. Solsament vull fer un petit apunt.

    A Tortosa sóm uns 36.000 habitants dels quals un 25% aproximadament és inmigrant. A Vic hi viuen uns 40.000 habitants i la inmigració existent no arriba al 15% per lo tant estem comparan xifres algo diferents.

    ResponElimina
  13. Guti, i quina llei els obliga a anar a la Mercé o a Remolins, mentrestant Teresianes, Consolació, Sagrada Família, Temple i Ferreries se'ls treuen del sobre.
    Guti, ho tenim més greu que lo més greu.

    ResponElimina
  14. McCalan, son dues histories diferents, sectaries en diferents graus. Si que hi ha una atenció a les persones no nouvigudes. El màxim possible, depenent de l'escola.

    Lo que no hi ha, presumptament, la mateixa atenció als noivinguts i nouvingudes. Ja només pel sistema esructurat, tant tolerant , de l'educació catalana.

    ResponElimina
  15. Seran dues histories diferents, però que al final totes dues conflueixen en la marginació i la exclusió social.
    Quina importància té que un delinqüent sigui negre, moreno, o blanc?
    Un delinqüent ho es, independentment de la seva cultura, origen i condició social.
    Quan el tema que aquí es comentava de coadjuvar el sentiment de pertinença al territori, ho trobo com mínim ingenu dons aquesta vinculació es basa en la llibertat individual. Trobo perfecte en no crear ghetos a l’escola, però els episodis de terceres i quartes generacions d’immigrants a Europa parlen per si sols.

    ResponElimina

NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.

Disqus for Marfanta