12 de gener del 2012
Les empreses i ‘La vida tortosina’ durant el franquisme
Ha estat una de les sensacions editorials de la passada campanya de Nadal i Reis, i un dels llibres més venuts i regalats en aquestes festes a Tortosa. El dissenyador gràfic Quimo Panisello és l’autor del volum ‘La vida tortosina (1939-1979)’, un recorregut pels comerços, les empreses, els negocis i les entitats que van marcar la vida quotidiana de Tortosa durant tota la postguerra, el franquisme, i fins a l’arribada de la democràcia. El llibre ha estat editat per Onada Edicions de Benicarló, que ja prepara un segon volum que sortirà a la venda per Sant Jordi. Panisello ha estat el convidat d’aquest dijous a l’informatiu matinal Primera Columna, i ha explicat que ha hagut de fer més de 200 entrevistes per a la seua recerca. El projecte va ser guardonat amb l’onzena edició de la beca Pepita Martí de Duran d’investigació històrica.
L’obra ‘La vida tortosina’ cataloga exhaustivament els diferents àmbits de la vida a Tortosa, alhora que recupera una sèrie de material gràfic molt atractiu i d’un gran valor històric. Així hi ha fotografies dels fundadors de les empreses o negocis, de les instal·lacions de l’època, i la imatge corporativa o la propaganda de molts comerços o productes. L’autor de ‘La vida tortosina’ ha recordat que Tortosa era la capital natural, econòmica i comercial d’un territori que arribava fins a les portes de Saragossa i Castelló.
En la mateixa entrevista, Panisello ha comentat els casos d’edificis emblemàtics de la Tortosa de la postguerra, com l’antic hotel Victòria o el cinema Coliseum, que van desaparèixer a causa de l’especulació immobiliària.
7 comentaris:
NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Diria que Quimo treballa amb una parsimoniosa devoció que li dóna autenticitat i consideració a allò que fa. Per a mi aquest 1r volum de la Vida tortosina rehabilita el records de tantes empreses i persones de la nostra història més recent. La temàtica propera i la claredat textual combinada amb el disseny de logotips i emblemes l'acosta al públic d'una certa edat que reviu amb intensitat moments passats. Constato que per a la gent més gran ha estat un Joc de Memory que donarà de què parlar.
ResponEliminaDiria que Quimo treballa amb una parsimoniosa devoció que li dóna autenticitat i consideració a allò que fa. Per a mi aquest 1r volum de la Vida tortosina rehabilita el records de tantes empreses i persones de la nostra història més recent. La temàtica propera i la claredat textual combinada amb el disseny de logotips i emblemes l'acosta al públic d'una certa edat que reviu amb intensitat moments passats. Constato que per a la gent més gran ha estat un Joc de Memory que donarà de què parlar.
ResponEliminaVist lo panorama actual i local, m'ho compraré per estudiar com s'ha de viure amb el franquisme ;)
ResponEliminaEn serio, una altra bona noticia per Tortosa (pero les bones no surten a TV3), felicitats Quimo!!
Brian, t'hauràs de posar en llista d'espera. La primera edició s'ha esgotat!
ResponEliminaA lo millor encara en queda algun per algun lloc.
Felicitats a l'autor.
Que batxilleres som les tortosines!
;-)
Segons un missatge de La 2 de Viladrich a Twitter, tenen llista d'espera per quan surti la reedició del primer volum. Ha estat un gran èxit.
ResponEliminaPos xiquets, no dic que no ho valgui, però 45 €, que crec que es va dir que costava el llibre, ho trobo una mica card. De fet, no lh'e comprat per això.
ResponEliminaSuposo que deu ser una edició molt limitada i per això surt cara. O be perquè hi ha molta demanda i poca oferta. I l'efecte nostàlgic també hi deu influir.
ResponElimina