Un territori com el nostre, que resta lluny de tots els centres de poder, no té fàcil el seu desenvolupament. La posada en marxa de les províncies al segle XIX ens va emmarcar dins una província molt gran i, no ens enganyem, amb dos idiosincràsies molt diferents, vaja, una dicotomia nord/sud. I, per aprofundir més, l'orografia del terreny només ha ajudat a fer que aquest abisme fos més gran. El Coll de Balaguer és, fins i tot avui, molt Coll. Així la nostra posició està en molt desavantatge respecte a altres territoris, on els centres de poder són més a la vora o fins i tot, malgrat ser més petits, són actius centres de poder.
Tot i això, fa 10 anys vam mostrar-nos i vam mostrar que molts cops tot i no comptar amb el suport de les institucions, la societat civil pot organitzar-se i aconseguir fites, perquè la Societat existeix! Vam aconseguir aturar el perill que representava el PHN. De totes formes, també podem dir que vam descobrir la nostra identitat, alguns diuen que la vam redescobrir; però be, el fet és que avui en dia comptem amb identitat/personalitat, territori i ara ens fan falta les institucions. Però tot i que és una reivindicació, tinc clar que ara encara no tenim el pes suficient per parlar de Vegueria. Com deia algú, la gent és manifesta per una carretera, per tenir una sanitat digna, una escola pública i de qualitat.. etc però no ho fa, per tenir unes institucions, d'aquesta manera, doncs, hem de continuar creixent i enfortint la nostra identitat /personalitat.
Ara el pròxim repte és deixar de ser terra de cruïlla (concepte relacionat amb l'època medieval) per ser terra de comunicació i, per això, necessitem tindre i/o formar part de les grans vies de comunicació, hem de ser capaços com a Societat d'esperonar els polítics del territori, altre cop, que són els nostres representants en aquelles llunyanes institucions.
El territori ha de marcar-se prioritats: la parada dels trens d'alta velocitat, el corredor ferroviari mediterrani, el desdoblament de l'eix de l'Ebre per comunicar-nos amb el Nord i França, la construcció de l'autovia A7 per comunicar amb el Sud-est i oest del la península.
Cristina Bel
és membre de l'executiva del PSC a les Terres de l'Ebre
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.