29 d’agost del 2013

La Ràpita aposta pel festival d'art sonor i visual Eufònic per atraure també el turisme cultural i juvenil

SANT CARLES DE LA RÀPITA (Montsià).- Eufònic, la Mostra d'Art Sonor i Visual de les Terres de l'Ebre, consolida en la seua segona edició l'aposta per vincular les propostes més avantguardistes amb el singular paisatge ebrenc, amb una oferta de 37 artistes durant els quatre dies de durada -del 5 al 8 de setembre-. Amb bona part dels actes localitzats a Sant Carles de la Ràpita, el festival vol redescobrir alguns espais singulars d'aquesta població per alguns dels seus concerts i actes. Combinant exhibició i formació -amb cursos o tallers per a totes les edats-, Eufònic aspira a convertir-se en referència per als amants de les arts sonores i visuals avançades no només a les Terres de l'Ebre, sinó també atreure els turistes.

Una amalgama de disciplines artístiques i estils, amb forta presència del pop electrònic, hip hop avantguardista, abstraccions geomètriques, noise electrònic, dansa sonora, dub o una acció de "recuperació de la memòria" històrica a la llotja de peix de Sant Carles de la Ràpita amb els antics cantadors de les subhastes. Un programa estretament vinculat a diferents paisatges i indrets concrets del mapa ebrenc, fet que vol reforçar la seva singularitat.

Eufònic, segons raona el seu director, Vicent Fibla, segueix combinant propostes sonores, visuals i audiovisuals dirigides a un públic general "que no és verge", "que ja sap el que és un festival", i treballa en la línia de convertir-se en un "esdeveniment cultural" de referència a les Terres de l'Ebre i més enllà, dins de la plèiade de "microfestivals" vinculats a paisatges singulars que han emergit a la Catalunya de la perifèria metropolitana durant els últims anys.

Dels 37 artistes participants, un 81% són catalans i un 32%, concretament, provenen de les mateixes Terres de l'Ebre. Alguns, fins i tot, de procedència estatal o internacional com Musik Komite -de Cadis-, Blow Factory - establerts a París- o els hispano-francesos Edith Alonso i Antony Maubert, compartiran cartell amb els barcelonins Desert, Sta, Videocratz, Wooki o els ebrencs Joan Martí Frasquier, el projecte Ensemble Topogràfic o Vicent Matamoros. També tindran el seu espai els artistes que participen en les estades artístiques a la residència del Centre d'Art lo Pati a Balada, Amposta, que també col·labora en el certamen.

L'actuació de diversos DJ -entre els quals el mediàtic Miqui Puig, l'autòcton Pablo Honeye o DJ2D2- en espais singulars com l'anomenat "túnel" de Sant Carles de la Ràpita o el xiringuito de la Costa prop de la Punta de la Banya completen bona part d'aquesta oferta centrada en l'exhibició. I és que, paral·lelament, el festival reforça també el seu vessant de formació i la producció, amb tallers per a joves i grans, sobre disciplines com la gràfica generativa o la introducció al soundpaiting per als més menuts.

Per a Fibla, però, és precisament la relació que s'estableix entre l'oferta artística i la seua ubicació en espais paisatgístics singulars, que anteriorment no havien estat mai emprats amb aquestes finalitats, el que confereix un caràcter únic a Eufònic. "Volem explorar nous espais sonors per a propostes més especialitzades, artístiques", apunta. El recinte del convent, de l'església nova, el soterrani de l'antiga escola, el túnel o la llacuna de l'Encanyissada, entre d'altres, s'integren en aquesta oferta.

Des de l'Ajuntament de Sant Carles de la Ràpita, la regidora de Cultura, Elisabet Castellà, ha celebrat la idea d'oferir una "perspectiva diferent" a aquests espais tradicionals però desconeguts que volen ser "redescoberts d'una altra manera" donant a conèixer les noves tendències en art sonor i visual als més joves. Tant la regidora com l'alcalde, Joan Martín Masdéu, han emfasitzat la capacitat de l'esdeveniment no només de mobilitzar joves del territori sinó d'atreure turisme cultural de més enllà.

El director de la mostra ha coincidit, en aquest sentit en el "caràcter supralocal" del certamen en un territori "on la gent es mou" entre els diferents poblacions buscant les propostes culturals que els interessen i que, salvant les distàncies, "funciona com una metròpoli de diferents pobles". "Volem ser un esdeveniment cultural", ha sentenciat Fibla, tot recordant que les Terres de l'Ebre està sent reconeguda com un focus per aquest tipus d'activitats durant els últims temps. Prova d'això, és el lent però sostingut interès que el festival suscita en visitants de més enllà del territori.

Via ACN (Jordi Marsal)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.

Disqus for Marfanta