21 de gener del 2005

[Document] Carta de la plataforma Salvem Lo Canalet als diputats i senadors de les Terres de l'Ebre

Senyor diputat, davant la immediatesa del debat sobre el Pla Territorial de les Terres de l’Ebre, ens volem adreçar a vostè com a ciutadans aplegats en la Plataforma Salvem lo Canalet. La nostra voluntat és explicar-li les raons que ens porten a demanar un canvi de traçat del projecte de desdoblament de la C-12 al seu pas pels termes municipals de Tortosa i Roquetes —cosa que fins ara hem fet, aprofitant tots els terminis que se’ns han conferit mitjançant els anuncis als butlletins oficials, en el procediment administratiu d’aquest pla territorial i en l’específic de l’estudi informatiu del desdoblament de la Direcció general de carreteres— i, sobretot, sol·licitar la seua intervenció en l’esmentat debat; en primer lloc, per modificar el projecte i, en segon lloc, i el que és més important, en defensa del territori, que resultarà esquarterat de fer-se realitat el desdoblament tal com ara està projectat.

La nostra demanda es basa primerament en la consideració del bé comú i del bé públic, que sempre s’esgrimeixen com a arguments definitius i inqüestionables per portar endavant infraestructures que lesionen els interessos dels ciutadans particulars en nom de l’interès general i que, en el present cas, creiem que s’han interpretat de forma abusiva. Entenem que només seria justificat actuar d’aquesta manera quan no existeixi cap altra possibilitat ni cap altra alternativa viable i acceptable, i sempre que la utilitat compensi en escreix els perjudicis causats.

Pensem que, respecte al projecte que ens ocupa, no s’ha demostrat la necessitat absoluta de portar a cap aquesta infraestructura, el desdoblament de la C-12 a l’alçada de Tortosa i Roquetes, en el sentit que fins ara ha plantejat i vol desenvolupar l’administració. El desdoblament és necessari, això resulta indubtable, però també és indubtable que el traçat plantejat per la Direcció general de carreteres resulta inútilment perjudicial i fins i tot forassenyat perquè no assolirà els objectius per als quals s’ha dissenyat.

En primer lloc, la idea inicial del projecte és portar a terme un desdoblament de la C-12 des de Lleida fins a Alcanar, desdoblament necessari en el que tothom coincideix. D’aquest projecte no s’ha fet fins ara cap estudi en conjunt de tot el recorregut, només estudis parcials i sectoritzats que no contemplen una visió conjunta, com d’altra banda seria lògic.

Dins d’aquesta manca de planificació s’emmarca el desdoblament del tram que passa per la conurbació de Tortosa i Roquetes i que dissenya no un desdoblament de la C-12, sinó una circumval·lació de l’esmentada conurbació. Es perd així de vista el conjunt general i s’oblida que la conurbació tortosina no necessita una circumval·lació per a descongestionar-se, sinó un tercer pont que alliberi de vehicles el vell pont de l’Estat. En realitat, els embussos no es produeixen al pas de la C-12 a l’alçada de la cruïlla de Quatre Camins, sinó en els carrers que enfilen aquest pont. No és, per tant, el trànsit de llarg recorregut el que col·lapsa la zona, ans ben al contrari, són els mateixos habitants de l’aglomeració tortosina els causants, en el seu anar i venir diversos cops al dia d’una banda a l’altra del riu, i és evident que no deixaran de fer-ho malgrat existir una circumval·lació, ja que per a la immensa majoria significaria fer un tomb innecessari. En definitiva, el projecte actual no resultarà eficient ni per als habitants de la zona ni per als viatgers en trànsit.

Al costat de la falta d’eficiència i la quantiosa despesa que significarà, cal afegir la destrossa territorial que comportarà el projecte en el seu estat actual, tant a nivell de paisatge com de conreus i propietats. En aquest sentit restaran segregades i destrossades les zones urbanes del Canalet i el barri de Vinallop, afectades pels pas de la carretera d’una banda i per l’efecte muralla que comportarà per l’altra, fet que ha posat en relleu també l’Entitat Municipal Descentralitzada de Jesús en els escrits que ha adreçat a l’administració competent.

A partir d’aquestos pressupostos, que es poden demostrar palpablement, cal plantejar-se la idoneïtat d’un traçat que comportarà la desaparició de mig barri de Vinallop i el trossejament de zones fortament habitades del Canalet i Roquetes. Això comportarà per a l’administració, a banda de la despesa inherent a la construcció de la carretera, l’haver d’indemnitzar els propietaris lesionats per les seves vivendes, la major part primeres residències, i les seves propietats, horts, plantacions d’arbres fruiters, arbres singulars... juntament amb totes les infraestructures de regadiu habilitades durant anys, com pous, canalitzacions, etc.

En definitiva, s’origina la desaparició de tot un paisatge humanitzat, treballat des d’antuvi, generació rere generació, amb el greu perjudici que això significa, no tan sols a nivell econòmic, sinó sobretot a nivell paisatgístic i humà. Es trenca així una forma de vida secular i peculiar de la ruralia tortosina i s’esquartera infructuosament un paisatge característic de la comarca.

Pensem que hi ha alternatives més respectuoses amb les persones, l’entorn, el paisatge i les propietats, que alhora poden resultar més idònies, eficients i adequades per aconseguir els objectius proposats. En l’estudi presentat fins ara no s’ha plantejat cap traçat realment alternatiu; els manifestats com a tals no passen de ser simples formulismes per cobrir la legalitat, ni tampoc no s’ha escoltat ni els veïns ni els ajuntaments afectats, que han transmès el seu desacord i les seves alternatives sense que se’ls hagi tingut en compte ni a uns ni als altres. L’actuació de la Direcció general de carreteres de la Generalitat de Catalunya ha estat unilateral i desconsiderada enfront els ciutadans i les institucions del territori.

Recentment, el senyor conseller Joaquim Nadal ha anunciat que, per fi, es portarà a terme l’estudi íntegre de l’Eix de l’Ebre, des d’Alcanar a Lleida. Per tant, entenem que seria legítim i desitjable esperar el resultat del referit estudi abans de tirar endavant cap iniciativa respecte al desdoblament de la C-12. D’altra banda, creiem que aquest estudi demostrarà la incongruència del traçat de la variant de la C-12 plantejada fins al moment.

Finalment, i el que és més greu, la Direcció general de carreteres ha manifestat la seva decisió de desestimar en bloc les al·legacions presentades tant pel propi Ajuntament de Tortosa, com l’E.M.D. de Jesús, els veïns de Vinallop, Roquetes i Jesús i la Plataforma Salvem lo Canalet; amb el doble greuge comparatiu d’acceptar fer modificacions al traçat per salvaguardar el patrimoni arqueològic del Pla de les Sitges (Vinallop) i rebutjar les al·legacions per salvaguardar el patrimoni humà, social, històric i paisatgístic de la zona del Canalet, Vinallop i Roquetes. Això d’una banda, i de l’altra, enfront d’una situació anàloga,el desdoblament de la C-31 al seu pas per l’Empordà, haver acceptat les justes demandes de les plataformes empordaneses i no fer ni cas de reivindicacions paregudes, i també justes, de les Terres de l’Ebre respecte al desdoblament de la C-12.

És, en definitiva, per tot això abans exposat perquè ens dirigim a vostè, com a representant del territori, per a què el defensi i ens defensi, enfront d’una actuació que pensem que trenca els propòsits bàsics per als quals es va elaborar el Pla Territorial de les Terres de l’Ebre, que ara es va a debatre i actualitzar.

Estem a disposició de vostè per si considera necessari rebre informació més detallada i concreta del nostre posicionament, tot esperant i confiant en la seva comprensió de la qüestió que plantegem com a ciutadans que som de la circumscripció que vostè representa.

PLATAFORMA SALVEM LO CANALET
20-01-2010

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.

Disqus for Marfanta