27 de desembre del 2008

Rèplica sobre la polèmica de l'article fictici sobre el doble campanar del Roser

Com alguns recordareu, ara fa un any vam parlar dels problemes que porta fer innocentades quan no és 28 de desembre [torneu a llegir l'article complet clicant aquí]. En concret, us parlàvem d'un article de ficció publicat el 1995 a l'antic setmanari L'Ebre, que incloïa un dibuix de la parròquia tortosina del Roser amb dos campanars i una falsa referència bibliogràfica d'un llibre que realment no va existir, en què s'explica la rivalitat entre Joan Abril i l'arquitecte fictici Marcel Bernat. Aquell article va propiciar que dos anys després aparegués un llibre escrit per Blai Guimerà, que no només aprofitava (per a la portada) el dibuix sense citar-ne l'autor, sinó que citava un llibre del 1927 que només existia en l'univers de sentit d'aquell article titulat Ficcions, precisament per evitar equívocs... Doncs bé, un any després hem rebut la resposta de Guimerà, que reproduïm íntegrament tot seguit, per garantir el seu dret a rèplica. També hem volgut il·lustrar aquest article amb una fotografia trucada que mostra com seria, en aquests dies de Nadal, l'església del Roser amb els dos campanars il·luminats...
Me he tropezado en Internet con una página del bloc de Gustau Moreno (para encontrarla buscar en google Blas Guimerá, marfanta.com: decembre 2007) en que me hace una crítica para desprestigiarme a mí y a mi libro "El Roser: su génesis y vicisitudes". Ahora recuerdo que cuando estaba investigando la construcción de este templo, alguien de Tortosa se debió enterar de que yo estaba argumentando sobre la hipótesis de que hubiera otra torre en proyecto por parte del arquitecto Abril. Como aquí en Tortosa siempre se actúa en equipo como en una familia, al poco tiempo salió un artículo en el hoy desaparecido Ebre-Informes referente al tema y otro del equipo me hizo llegar el artículo para que picara, porque tal como dice ahora el autor se trataba de una broma macabra. Solamente haré a la página del Bloc marfanta de Gustau dos aclaraciones: 1) No soy ningún "excapellà" porque el sacramento del orden imprime carácter; porque no he hecho el proceso de secularización; porque cumplo con la ley del celibato, la misa, el breviario, otras oraciones y predico en el púlpito de la prensa. Lo que pasa es que por cuestiones de salud no estoy bajo la disciplina de la multinacional. 2) Es cierto que caí en la trampa del autor del artículo, pero yo hice mis gestiones para encontrar dicho libro sin encontrar a nadie que me dijera que no existía. Mi argumentación sobre el segundo campanario es independiente del falso libro, al que cité por un exceso de confianza en los "saviruts" de Tortosa, que siempre han presumido de seriedad y veracidad cuando se ponen a escribir. Por último, le agradezco al autor el dibujo que coloqué en la portada del libro porque si no lo hubiera hecho él lo habría mandado a hacer yo. Que no se preocupe Moreno porque en la segunda edición del libro ha quedado anulada la cita de la discordia y el libro quedará limpio e inmaculado como salió de la mente del autor. Ni entráis ni dejáis entrar.

1 comentari:

  1. Em sobta que qui no se'n assabenta prou, ni es documenta suficient, es queixi de persecució. Qui deu ser este "otro del equipo" que li va fer arribar el teu dibuix? Hi havia realment un complot?
    Aquí hi ha matèria.
    El Sr. Blai ha caigut de potes en el segle XXI i just ara s'endreça. Tranqui, a tots mos costa.
    Sortint a lo lúdic, la fotografia és espectacular. I les dues torres bessones, al igual que la passarel·la del pilar del mig, haguessen lluit de valent. I, amb el temps, una pels cristians, una altra pels musulmans i les dues per a la wifi-tv.

    ResponElimina

NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.

Disqus for Marfanta