Podem prescindir de l’energia nuclear a Catalunya? #PrimeraColumna
Publicat per Gustau Moreno el dia 23 de febrer de 2012 | 23.2.12
La central nuclear Vandellòs II es va connectar ahir a la nit a la xarxa elèctrica, i més concretament a les 21.48 hores. És a dir, just un dia i un minut després de registrar una aturada no programada del seu reactor. Dimarts al vespre, Vandellòs II havia registrat sortides de vapor importants durant més d’un minut, i això va obligar la planta a desconnectar-se de la xarxa, tot seguint el procediment reglamentari. Un incident, en tot cas, que no va tenir cap afectació ni per a les persones que treballen a la central, ni per a les poblacions veïnes ni tampoc per al medi ambient, i que per tant no va activar el pla PENTA d’emergència nuclear. I durant aquest dia que Vandellòs II ha estat desconnectada, l’energia hidràulica, la importació d’electricitat i la baixada de la demanda han compensat la generació perduda per l’aturada no prevista del reactor nuclear.
Al mateix temps, aquest mes de febrer està essent excepcional pel que fa a la generació elèctrica d’origen eòlic a l’Espanya peninsular. Segons les darreres dades de l’operador del sistema, fins el passat 20 de febrer els parcs eòlics peninsulars havienn generat 4.181 GWh, un 65% més que en el mateix període de l’any anterior i un 41% més que en els primers 20 dies de febrer de l’any 2010, que fins ara era el mes de febrer amb més generació eòlica. Per tant, l’energia eòlica ha estat la primera font de generació d’electricitat del mes, aportant el 23,3% de tota la generació elèctrica, per davant de l’energia nuclear (20,8%), el carbó (20,6%) i els cicles combinats a gas natural (14,3%). Segons el bloc DialEC, l’energia eòlica ha estat la primera font de generació en dotze dels primers vint dies del mes, per davant de la generació amb carbó, la primera font la resta de dies.
Per tant, aquesta és la pregunta del dia al programa Primera Columna, l'informatiu matinal de Canal 21 Ebre: Podem prescindir de l’energia nuclear a Catalunya?
La pregunta correcta seria: podrem produïr la mateixa quantitat d'energia, necessària per abastir d'electricitat les nostres ciutats, pobles i infrastructures usant tecnologies no contaminants com l'eòlica, la solar o la produïda pels aerogeneradors, per exemple, o pel contrari l'energia desenvolupada per aquestes tecnologies no podrà abastir de tanta energia com és la necessària a les nostres ciutats, pobles i infrastructures vitals? La llum que es generaria, en cas de poder fer-se possible, eliminat l'energia nuclear, seria més cara o més barata que la que usem ara mateix, etenint en compte que l'energia nuclear crea electriciatt a uns preus "barats", d'on radica el seu èxit?
Sempre i quan modifiquem els nostres hàbits de costum. La gent jove estem més conscienciada en aquest tema perquè hem tingut una "educació mediambiental" i per això tenim més cura d'encendre els llums si es de dia, d'encendre la calefacció o l'aire acondicionat etc. Hem malgastat moltíssim energia les últimes decades.
Cristòfol, quan parlem de la baratura de l'energia nuclear... ho fem basant-nos en els preus hipersubvencionats que hi ha, no? En termes absoluts és bastant més cara que qualsevol font d'energia, i altament ineficient.
Independentment de les respostes més o menys documentades que hi puga haver, hi ha una qüestió que no és objectivable: les centrals nuclears tenen els dies comptats, les actuals ja han superat la vida útil per a la què van ser dissenyades i no hi ha perspectives de construir-se'n de noves. Tenint en compte el temps que es tarda en construir una central i capital necessari: no es construiran noves centrals. Per tant - obviant altres motius antinuclears que també tinc i comparteixo - tenim la necessitat urgent de dissenyar el futur energètic a mitjà i llarg termini o sinó sí que ens quedarem a les fosques i, paradoxes de la vida, no serà culpa dels "ecologistes radicals que ens volen fer tornar a les coves" sinó per confiar cegament en el miratge nuclear i els seus valedors.
Molt bona Josep Manel! Cada cop que atura una nuclear, entren en marxa les tèrmiques i la hidroelèctrica, i s'importa energia de França, etc. Cada cop que hi han aturades nuclears, no s'ha notat. I temporades amb dues de tancades. Podríem? Si, clar. El que al preu de contaminar més el medi ambient. Igualment, amb els molins i la solar, les tèrmiques e hidroelèctriques esdevenen fonamentals per cobrir les baixades de producció Solar i eòlica, cas que aquestes fonamentessen la nostra producció. I per aconseguir-ho cal posar solars i eòliques a "tuti pleni", i tèrmiques. I clar, a casa nostra, que la rústica és més barata i el rendiment més alt. Així els consumidors reals, els punts lluminosos a les fotografies de la Terra de nit, no els importa que la producció es faci a 200 o 300 Ktres. Però ho hem de fer, i que no acabin amb nosaltres mentrestant, que tenim tots els números per seguir abastint les capitals de watts catalans. I barato paisa!
Està clar que demà mateix no en podem prescindir. Però estem en el camí i dades com les dels darrers dies ho confirmen. En tot cas, com diu algun altre comentarista, és un camí bastant forçat perquè per molt que s'estiri la vida útil de les actuals centrals un dia caldrà tancar-les definitivament. I el propi sector elèctric, que tan disposat es mostra de tant en tant a construir-ne de noves, no vol posar-hi un euro.
Permeteu-me, això sí, que posi el dit dins de l'ull en dues qüestions. La primera, la importació d'electricitat és més un miratge que una solució. Quin origen penseu que té l'electra que comprem a França? La segona, la solar i la eòlica són el futur, a mitges amb tèrmiques de tecnologia més o menys neta. Però recordeu què passa cada cop que un projecte eòlic ensenya les orelles. No tots els parcs poden posar-se als Monegros, per dir alguna cosa.
Tot i compartir que en nom de l'energia renovable s'han fet moltes barrabassades mediambientals (això de l'Ametlla de Mar sembla que vagi per aquí), crec que hauríem d'anar assumint que aquestes tecnologies tan netes i sostenibles tenen també alguna mena de cost. No són del tot neutres.
Una altra qüestió és que potser els molins s'haurien d'instal·lar a la plaça de Catalunya o a Collserola, ja que és a Barcelona on més llum és consumeix. La destrossa no és menys destrossa perquè es faci al Coll de l'Alba. I si més no el país compartiria les càrregues.
;-) Importar, és importar nuclear de França. Faves contades, en el mix energètic francès aquesta és bàsica. Pensant globalment... fins que França no s'ompli de molins i solars....anys. Mentrestant ens toca a natros controlar lo que ens carreguen al coll, que no és poc. I poca gent està per aquesta feina. I encara menys per reduir el consum ... Uns galtes és lo que som.
Lo dels molins a la Plaça de Sant Jaume, ho trobo un pel demagògic, que voleu que us digui. Acceptem que l'impacte al lloc concret sigui exactament els mateix a la plaça que al Coll de l'Alba, ara bé, l'impacte visual ( per a qui ho mira ) és el mateix ( per quantitat de persones que ho veuran ) a un lloc que a l'altre ? És com si demanem que hi posen una nuclear. Si està fora de dubte que té un potencial perill, seria raonable i lògic que se'n posessin als llocs més poblats amb l'excusa que és on mes consum tenen d'energia ?. No té cap coherència.
Cucafera, jo el que dic és que tenim un model de país amb unes capitals o capital on es concentren coses bones (serveis, equipaments, oportunitats laborals, una renda per càpita més alta...), i un rerapaís on s'apila el que molesta o fa lleig i on es pot retallar a plaer perquè són quatre gats amb escàs pes electoral. És més, les capitals o la capital no comparteixen les càrregues. Més aviat, el seu benestar es basa també en què certes càrregues les assumeixin altres.
Pregunta't perquè ens diuen que les noves presons són la mar de beneficioses per als pobles que les acullen, mentre a Barcelona no les vol ningú. Pregunta't també perquè anar a la Universitat és una gran inversió per a certes famílies, mentre a altres els costa poc més que l'abonament del metro. Pregunta't si és el mateix tenir un infart a una ciutat on hi ha un hospital o una clínica cada cinc minuts, o patir-lo quan tens una ambulància per a dotze pobles.
Això dels aerogeneradors a Collserola, o d'una nuclear per allà on van fer el Fòrum (hi ha molt terreny que ara no té pràcticament ús), no és més que una imatge, una certa reducció a l'absurd. Però que vol reflectir que de vegades l'impacte o el perill poden ser mers pretexts, tot i que tinguin base tècnica.
Hi ha un impacte socioecònomic que cal no oblidar. Saps què va passar quan l'aigua de l'Ebre va arribar al Camp de Tarragona? Doncs que el PIB, la renda per càpita i la població es van disparar. Saps què passava a les Terres de l'Ebre, mentrestant? Doncs que la població no mantenia ni el creixement vegetatiu perquè la gent marxava per falta d'oportunitats. És més, no pocs pobles patien restriccions d'aigua. Bona paradoxa, no?
Desprès, la cultura del no és cosa dels pobles petits. Però mira el què passa. A Barcelona no volen presons, no volen que pugi el bitllet de transport públic que financem també els que no hi vivim, no volen que el metro tanqui aviat quan juga el Barça, no volen que el Liceu tanqui per estalviar...
I al final, el consol és que als pobles no tenim contaminació o sentim cantar els pardals...
Gallardo, bàsicament estic d'acord amb la filosofia del que dius.
Jo parlava de molins i nuclears, si m'ho mescles amb el minitransvasament. Ara, deixa'm recordar-te que aquí, a les nostres terres, algunes de les servituds que comporta la implantació de certes coses, tampoc les volem. I ja comencen a ser molts els que pensen que no és possible que no sigui bo ni Enron ni Castor ni Gallardo ( no tu ) ni Zefir ni.... Mentre aquí encara no tenim clar si hem de créixer ( cadascú et dirà una cosa ) cap al turisme, la industria, la agricultura o cap a tot, recordo que al Tarragonès conviuen la industria petroquímica més important d'Espanya ( en segons quines produccions, la més important d'Europa ) amb Port Aventura i Salou. Quines coses..... Per altra banda, i " sin acritu" deixa'm dir-te que queda molt bé dir segons que, ara, de Metro, Liceo, Camp Nou, ni Universitat a cada comarca, cal suposar que no en tindrem mai. Lògicament. És ben cert que un afectat per un atac de miocardi serà atès més ràpidament si li agafa al passeig de Gràcia que no pas a Caseres. De la mateixa manera, per cert, si li agafa a Tortosa que a Caseres. Pel que fa a l'aigua, i relacionant-ho amb el minitrasvasament. Fa molts anys que estic esperant una gran inversió, d'aquí o d'on sigui, en una empresa que necessiti grans quantitats d'aquest element i no calgui parlar del creixement d'altres zones gràcies a la "nostra" aigua. Vull dir que potser va sent hora que la utilitzem natros l'aigua, a més de negar-nos a que la utilitzin altres.
Des de l'any 1964 ja han passat anys, ja! l'energia nuclera é sun perill enorme, si no fixa't en la central de Fukushima, després de lterratrèmol del Japó de fa poc...l'aigua contaminada està matant peixos al mar i tots qui entraren a apagar els focs de l acentral j aes poden considera poc menys que morts en vida, per la poca que els queda!
Pr si no fos poca cosa els cèlebres magatzems de porqueria nuclear, que ningú volem en realitat prop de casa, són un nucli d e contaminació terrible i de mort segura si es filtren al subsol i arriben al saqüífers que nodreixen població i/o cultius...
Josep, l'energia net o ecològica du el seu temps posar-la en marxa, calen infrastructures, suficients per suplir la nuclear i , en això, estem mas endarrerits, no hem fet els deures i només fem que enfortir el canvi climàtic amb aquest deures endarrerits...no ho vam fer abans i ara hem d'aguantar l'energia nuclear en central senvellides, que gasten molt en haver de ser reparades cada un per dos, no dos per tres, i amb el perill que això comporta.
Ara paguem la nostra comoditat i ceguera en aquests temes, i la paguem amb escreix i interessos!
Guti, tingues en compte que per molt que esapvilessim ara, tota l'energia que j ahem gastat no la recuperarem mai...hem fotut l apota per desconeixença deltema en passades generacions, i en le sactuals...a Xina, per exmple, es on es gasta més tones de carbó ale sfàbriques i per lo mateix es una potència industrial terriblement contaminant,i en enrgia hídric per fer electriciatt millor no parlar, gasten tanta aigua en les centrals que el riu groc ja no arriba a la desmbocadura i l apoblació en comptes d'agua beu llims contaminats!
Ens queda molt de treball per fer, Guti! I els nous NPI encara no són gaire conscients d'això...
NORMES D'ÚS La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.
Jocs literaris, encara
-
Des de que al mes de setembre vaig decidir eliminar els premis mensuals a
la secció dels Jocs literaris, ha baixat bastant el nombre de
participacions, en ...
El govern dels millors retalla més l'#educació
-
El govern català, que tan critica les retallades que vénen de Madrid,
després delega en CiU per donar-hi suport o abstindre's al Congrés dels
Diputats. I ...
La fira al carrer de Campredó
-
Dies 28, 29,30 de juny i 1 de juliol. La fira al carrer de Campredó,
MESTRÀLIA i CURT REDÓ ja està tot preparat per a un cop més la gent surti
al carrer i ...
[Disco] Devin - Romancing (2012)
-
Una de mis alegrías musicales más recientes ha sido toparme con este *
Romancing*, un disco rabiosamente divertido y salvaje a partes iguales.
Podemos notar...
-
SOLIDARITAT AMB ESTUDIANTS I PROFESSORS
Aquests dies s'estan produïnt diferents mostres de protesta en resposta a
les retallades en les dotacions pressup...
Xavier Aragó a Lletres Ebrenques
-
El proper divendres 1 de juny, al programa radiofònic Lletres ebrenques
d'Antena Caro Roquetes (96.0 fm) tindrem com a convidat el dramaturg Xavier
Aragó...
PREMI DE QUALITAT EBRENCA AL CASTELL CARLÍ
-
Una notícia d'avui de la web de l’ajuntament no ens pot passar per alt: El Castell Nou o Carlí de Flix, Premi de Qualitat Ebrenca al Millor Edifici Restaurat...
Hi havia una vegada.....els germans Grimm
-
**
*
*
*Jacob i Wilhelm Grimm**, *nascuts Alemanya i, curiosament, tots dos
treballaven a una biblioteca.
Varen ser professors universitaris a Kassel i aco...
Gold - Spandau Ballet #Everything Must Go
-
Cada cop que vaig per dins Tortosa, em trobo en més botigues tancades per
culpa de la situació economica suposo, però amb més botigues "*compro or*"
obrin...
L’evolució del món editorial, una breu pinzellada
-
Avui hem fet una petita xerrada al col·legi del nostre amic Josep. Hem
estat parlant del món editorial, de com s’estructura i dels canvis que hi
ha hagut a...
"VOCACIO"
-
El dia despres en que acababa el periode d’inutils cursets de formacio,el *timo
de la estampita,l’invent per fotre diners legalment abans d’acomiadar un
b...
Kenniscluster: Biblioteca i escola d’art, Arnhem
-
El Kenniscluster, que en holandès significa agrupació de coneixement, és
precisament això: un gran edifici rectangular, de set plantes d’alçada, i
que agru...
#Fortanete a Aragón TV
-
Llegeixo al bloc Fortanete que la televisió de l'Aragó va emetre un capítol
del programa "Pequeños, per no invisibles" dedicat a Fortanete i Añón de
Moncay...
Llops
-
Sembla que els llops, procedents de França, on potser han arribat des dels
Carpats, a la llunyana Romania, han tornat a Catalunya. Tenia guardada la
notí...
Drama sense resposta
-
Aquests darrers dies hem conegut les colpidores dades de dos informes
importants: “Pobresa infantil a Catalunya” elaborat per la Federació
d’Entitats d’A...
Enquesta curs de R
-
Bon dia a tothom,
Degut al no assolir el mínim d'assistents, hem hagut d'anul·lar el curs de
R. Sabem que hi ha molts interessats que no us heu apuntat i v...
La resurrecció de Victor Jara
-
“ La resureccció de Victor Jara “ és un documental que s’estrenarà el 28 de
Setembre d’enguany, el dia en que, si no hagues estat assasinat per la
dictad...
Les fonts (22): Santa Rosa
-
Passejant per Tortosa, al barri de Santa Rosa de Bítem, podeu trobar dues
petites fonts. La d'avui és antiga, d'aquelles que servia als veins per
omplir el...
Deltebre celebra el dia de la República Catalana!
-
El passat dissabte militants d’ERC Deltebre vam commemorar el dia de la
República Catalana amb un seguit d’actes molt emotius, i sobretot
històrics, qua...
Abril, mes de la República
-
Era el dimecres dia 4 quan el Conseller d’Interior Felip Puig criticava, sense cap rubor, la “connivència intel·lectual” o "simpatia" de polítics, intel·lect...
Mariano Rajoy: silenci, incertesa, dubte... caos!
-
Mariano Rajoy va fer una tàctica política molt hàbil durant la campanya
electoral: No dir pràcticament res, no buscar el titular, i esperar la
victòria ...
La trinxera de les pensions
-
El crit de ‘Pazi Snajper!’ —‘Vigileu, franctiradors!’— fa temps que no se sent a l’avinguda Mese Selimovica de Sarajevo, però vint anys després de l’inici de...
La visita a Roquetes de la Consellera d'Ensenyament
-
Divendres passat, venia a les Terres de l’Ebre, concretament a Roquetes i Tortosa, la Consellera d’Ensenyament, la Honorable senyora Irene Rigau. Sembla que ...
N'ESTIC TIP DELS MERCATS
-
Ja fa més d'un parell d'anys que ens hem fem un tip d'escoltar la paraula
"mercats".
Si abans era Déu, com a ser omnipotent i omnipresent, qui servia per ...
Qüestions de desenvolupament breu
-
¿Creus que el progrés en el coneixement tecnològic i científic determina i
garanteix el progrés econòmic i social? Contesta clarament i justifica la
respo...
Tancat
-
Després d'un temps d'inactivitat al bloc, però amb molts canvis per un
altra banda he decidit tancar el bloc i començar un altre de nou que no té
res a veu...
The beach kiosk leases will run for more years
-
Summer is coming and the beach kiosks form part of the scenery. This year,
l’Ametlla de Mars town hall has decided that the tenders will be for 2011,
2012 ...
Avant Tortosa, lema de campanya de Josep Monclús
-
*L’alcaldable d’ERC basa el seu programa en millorar el benestar de les
persones*
Mirar endavant, mentalitat positiva, esperit de lluita, no aturar-se dav...
DIA 9.
-
Avui dia 9 torno al Parlament, per presentar els papers necessaris per
l’acta de diputat. Bon moment per mirar enrere, prou enrere. Mesos abans de
l’any 2...
Una de Barri Sèsam
-
Com anem, amics? Us en recordeu de Barri Sèsam (Sesame Street)? Sí, sí,
aquella sèrie infantil que començava amb el "na na na na , na na na na..."
i que en...
Podcast amb membres del Partit Pirata
-
L'equip de Mossegalapoma comença una nova temporada de podcast's fent una
entrevista a membres del Partit Pirata. Un apropament extens per a tots
aquells ...
NOVES EMD DE CAMPREDÓ I BITEM
-
La sessió del Govern de Catalunya d'avui ha aprovat les EMD de Campredó i
de Bitem. És una molt bona notícia per al territori: sempre és bo
reconèixer les ...
PROGRAMA FESTES MAJORS 2010
-
DIVENDRES 23 DE JULIOL
19:30 h Bou Capllaçat de la Ramaderia Soneca.
(Patrocina Penya Taurina “La tradició”)
19:30 h Inauguració de l’Exposició de Pintura ...
Construïm Catalunya amb Fets
-
De les accions del Govern del president Montilla detallem:
* Tolerància zero als incendis
* Més habitatges de protecció oficial
També accions específi...
NOS MOVEMOS,OS ESPERAMOS........
-
*Nos movemos a una nueva dirección, donde seguiremos realizando las
críticas, nuestros comentarios, nuestras opiniones. Os emplazamos a seguir
con nosotros...
Viatge llampec per l'espina dorsal de Catalunya
-
Per a conèixer bé les Terres de l'Ebre, crec jo, cal conèixer bé també les
comarques del voltant. Primer les comarques que comparteixen identitat amb
les 4...
ARTICLE: LA VENDA DE L'EMSP
-
El fet que el Govern Municipal hagi decidit vendre el 49% de les
participacions de l’Empresa Municipal de Serveis Públics (EMSP) implica el
reconeixement i...
Offtopic: Manifestació contra els tancaments
-
Ahir dissabte 31 d'octubre de 2009 va tenir lloc a Tortosa una manifestació
històrica a les Terres de l'Ebre. *Una manifestació contra el tancament de
Lea...
La Universitat ja esta aquí.
-
El Divendres posen la primera pedra de la Universitat a Tortosa, per això
la Secció Local d'ERC va fer ahir la nit una enganxada de cartells.
Hola, me dic Marc
-
Este ha estat el meu segon (tercer?) projecte de bloc personal. De moment
queda en “stand by” i el deixo simplement com una mena d’ espai de
presentació pe...
11 COMENTARiS:
La pregunta correcta seria: podrem produïr la mateixa quantitat d'energia, necessària per abastir d'electricitat les nostres ciutats, pobles i infrastructures usant tecnologies no contaminants com l'eòlica, la solar o la produïda pels aerogeneradors, per exemple, o pel contrari l'energia desenvolupada per aquestes tecnologies no podrà abastir de tanta energia com és la necessària a les nostres ciutats, pobles i infrastructures vitals? La llum que es generaria, en cas de poder fer-se possible, eliminat l'energia nuclear, seria més cara o més barata que la que usem ara mateix, etenint en compte que l'energia nuclear crea electriciatt a uns preus "barats", d'on radica el seu èxit?
Sempre i quan modifiquem els nostres hàbits de costum. La gent jove estem més conscienciada en aquest tema perquè hem tingut una "educació mediambiental" i per això tenim més cura d'encendre els llums si es de dia, d'encendre la calefacció o l'aire acondicionat etc. Hem malgastat moltíssim energia les últimes decades.
Cristòfol, quan parlem de la baratura de l'energia nuclear... ho fem basant-nos en els preus hipersubvencionats que hi ha, no? En termes absoluts és bastant més cara que qualsevol font d'energia, i altament ineficient.
Independentment de les respostes més o menys documentades que hi puga haver, hi ha una qüestió que no és objectivable: les centrals nuclears tenen els dies comptats, les actuals ja han superat la vida útil per a la què van ser dissenyades i no hi ha perspectives de construir-se'n de noves. Tenint en compte el temps que es tarda en construir una central i capital necessari: no es construiran noves centrals. Per tant - obviant altres motius antinuclears que també tinc i comparteixo - tenim la necessitat urgent de dissenyar el futur energètic a mitjà i llarg termini o sinó sí que ens quedarem a les fosques i, paradoxes de la vida, no serà culpa dels "ecologistes radicals que ens volen fer tornar a les coves" sinó per confiar cegament en el miratge nuclear i els seus valedors.
Molt bona Josep Manel!
Cada cop que atura una nuclear, entren en marxa les tèrmiques i la hidroelèctrica, i s'importa energia de França, etc.
Cada cop que hi han aturades nuclears, no s'ha notat. I temporades amb dues de tancades.
Podríem? Si, clar. El que al preu de contaminar més el medi ambient.
Igualment, amb els molins i la solar, les tèrmiques e hidroelèctriques esdevenen fonamentals per cobrir les baixades de producció Solar i eòlica, cas que aquestes fonamentessen la nostra producció.
I per aconseguir-ho cal posar solars i eòliques a "tuti pleni", i tèrmiques. I clar, a casa nostra, que la rústica és més barata i el rendiment més alt.
Així els consumidors reals, els punts lluminosos a les fotografies de la Terra de nit, no els importa que la producció es faci a 200 o 300 Ktres.
Però ho hem de fer, i que no acabin amb nosaltres mentrestant, que tenim tots els números per seguir abastint les capitals de watts catalans.
I barato paisa!
Està clar que demà mateix no en podem prescindir. Però estem en el camí i dades com les dels darrers dies ho confirmen. En tot cas, com diu algun altre comentarista, és un camí bastant forçat perquè per molt que s'estiri la vida útil de les actuals centrals un dia caldrà tancar-les definitivament. I el propi sector elèctric, que tan disposat es mostra de tant en tant a construir-ne de noves, no vol posar-hi un euro.
Permeteu-me, això sí, que posi el dit dins de l'ull en dues qüestions. La primera, la importació d'electricitat és més un miratge que una solució. Quin origen penseu que té l'electra que comprem a França? La segona, la solar i la eòlica són el futur, a mitges amb tèrmiques de tecnologia més o menys neta. Però recordeu què passa cada cop que un projecte eòlic ensenya les orelles. No tots els parcs poden posar-se als Monegros, per dir alguna cosa.
Tot i compartir que en nom de l'energia renovable s'han fet moltes barrabassades mediambientals (això de l'Ametlla de Mar sembla que vagi per aquí), crec que hauríem d'anar assumint que aquestes tecnologies tan netes i sostenibles tenen també alguna mena de cost. No són del tot neutres.
Una altra qüestió és que potser els molins s'haurien d'instal·lar a la plaça de Catalunya o a Collserola, ja que és a Barcelona on més llum és consumeix. La destrossa no és menys destrossa perquè es faci al Coll de l'Alba. I si més no el país compartiria les càrregues.
;-) Importar, és importar nuclear de França. Faves contades, en el mix energètic francès aquesta és bàsica. Pensant globalment... fins que França no s'ompli de molins i solars....anys. Mentrestant ens toca a natros controlar lo que ens carreguen al coll, que no és poc. I poca gent està per aquesta feina.
I encara menys per reduir el consum ...
Uns galtes és lo que som.
Lo dels molins a la Plaça de Sant Jaume, ho trobo un pel demagògic, que voleu que us digui. Acceptem que l'impacte al lloc concret sigui exactament els mateix a la plaça que al Coll de l'Alba, ara bé, l'impacte visual ( per a qui ho mira ) és el mateix ( per quantitat de persones que ho veuran ) a un lloc que a l'altre ?
És com si demanem que hi posen una nuclear. Si està fora de dubte que té un potencial perill, seria raonable i lògic que se'n posessin als llocs més poblats amb l'excusa que és on mes consum tenen d'energia ?. No té cap coherència.
Cucafera, jo el que dic és que tenim un model de país amb unes capitals o capital on es concentren coses bones (serveis, equipaments, oportunitats laborals, una renda per càpita més alta...), i un rerapaís on s'apila el que molesta o fa lleig i on es pot retallar a plaer perquè són quatre gats amb escàs pes electoral. És més, les capitals o la capital no comparteixen les càrregues. Més aviat, el seu benestar es basa també en què certes càrregues les assumeixin altres.
Pregunta't perquè ens diuen que les noves presons són la mar de beneficioses per als pobles que les acullen, mentre a Barcelona no les vol ningú. Pregunta't també perquè anar a la Universitat és una gran inversió per a certes famílies, mentre a altres els costa poc més que l'abonament del metro. Pregunta't si és el mateix tenir un infart a una ciutat on hi ha un hospital o una clínica cada cinc minuts, o patir-lo quan tens una ambulància per a dotze pobles.
Això dels aerogeneradors a Collserola, o d'una nuclear per allà on van fer el Fòrum (hi ha molt terreny que ara no té pràcticament ús), no és més que una imatge, una certa reducció a l'absurd. Però que vol reflectir que de vegades l'impacte o el perill poden ser mers pretexts, tot i que tinguin base tècnica.
Hi ha un impacte socioecònomic que cal no oblidar. Saps què va passar quan l'aigua de l'Ebre va arribar al Camp de Tarragona? Doncs que el PIB, la renda per càpita i la població es van disparar. Saps què passava a les Terres de l'Ebre, mentrestant? Doncs que la població no mantenia ni el creixement vegetatiu perquè la gent marxava per falta d'oportunitats. És més, no pocs pobles patien restriccions d'aigua. Bona paradoxa, no?
Desprès, la cultura del no és cosa dels pobles petits. Però mira el què passa. A Barcelona no volen presons, no volen que pugi el bitllet de transport públic que financem també els que no hi vivim, no volen que el metro tanqui aviat quan juga el Barça, no volen que el Liceu tanqui per estalviar...
I al final, el consol és que als pobles no tenim contaminació o sentim cantar els pardals...
Gallardo, bàsicament estic d'acord amb la filosofia del que dius.
Jo parlava de molins i nuclears, si m'ho mescles amb el minitransvasament. Ara, deixa'm recordar-te que aquí, a les nostres terres, algunes de les servituds que comporta la implantació de certes coses, tampoc les volem.
I ja comencen a ser molts els que pensen que no és possible que no sigui bo ni Enron ni Castor ni Gallardo ( no tu ) ni Zefir ni....
Mentre aquí encara no tenim clar si hem de créixer ( cadascú et dirà una cosa ) cap al turisme, la industria, la agricultura o cap a tot, recordo que al Tarragonès conviuen la industria petroquímica més important d'Espanya ( en segons quines produccions, la més important d'Europa ) amb Port Aventura i Salou. Quines coses.....
Per altra banda, i " sin acritu" deixa'm dir-te que queda molt bé dir segons que, ara, de Metro, Liceo, Camp Nou, ni Universitat a cada comarca, cal suposar que no en tindrem mai. Lògicament.
És ben cert que un afectat per un atac de miocardi serà atès més ràpidament si li agafa al passeig de Gràcia que no pas a Caseres. De la mateixa manera, per cert, si li agafa a Tortosa que a Caseres.
Pel que fa a l'aigua, i relacionant-ho amb el minitrasvasament. Fa molts anys que estic esperant una gran inversió, d'aquí o d'on sigui, en una empresa que necessiti grans quantitats d'aquest element i no calgui parlar del creixement d'altres zones gràcies a la "nostra" aigua. Vull dir que potser va sent hora que la utilitzem natros l'aigua, a més de negar-nos a que la utilitzin altres.
Des de l'any 1964 ja han passat anys, ja! l'energia nuclera é sun perill enorme, si no fixa't en la central de Fukushima, després de lterratrèmol del Japó de fa poc...l'aigua contaminada està matant peixos al mar i tots qui entraren a apagar els focs de l acentral j aes poden considera poc menys que morts en vida, per la poca que els queda!
Pr si no fos poca cosa els cèlebres magatzems de porqueria nuclear, que ningú volem en realitat prop de casa, són un nucli d e contaminació terrible i de mort segura si es filtren al subsol i arriben al saqüífers que nodreixen població i/o cultius...
Josep, l'energia net o ecològica du el seu temps posar-la en marxa, calen infrastructures, suficients per suplir la nuclear i , en això, estem mas endarrerits, no hem fet els deures i només fem que enfortir el canvi climàtic amb aquest deures endarrerits...no ho vam fer abans i ara hem d'aguantar l'energia nuclear en central senvellides, que gasten molt en haver de ser reparades cada un per dos, no dos per tres, i amb el perill que això comporta.
Ara paguem la nostra comoditat i ceguera en aquests temes, i la paguem amb escreix i interessos!
Guti, tingues en compte que per molt que esapvilessim ara, tota l'energia que j ahem gastat no la recuperarem mai...hem fotut l apota per desconeixença deltema en passades generacions, i en le sactuals...a Xina, per exmple, es on es gasta més tones de carbó ale sfàbriques i per lo mateix es una potència industrial terriblement contaminant,i en enrgia hídric per fer electriciatt millor no parlar, gasten tanta aigua en les centrals que el riu groc ja no arriba a la desmbocadura i l apoblació en comptes d'agua beu llims contaminats!
Ens queda molt de treball per fer, Guti! I els nous NPI encara no són gaire conscients d'això...
Publica un comentari
NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.