23 d’agost del 2012

Prohibit avançar els ciclistes al pont de l’Estat de Tortosa


TORTOSA (Baix Ebre).- La calçada del pont de l’Estat de Tortosa ha passat a ser una via compartida entre vehicles de motor i ciclistes. L’Ajuntament ha instal·lat aquesta setmana una nova senyalització en els accessos al pont de l’Estat, en què informa els conductors de la prohibició d’avançar les bicicletes que circulen pel pont vell de Tortosa. Aquesta mesura pretén afavorir una mobilitat sostenible i segura, i acabar amb les situacions de risc que es produeixen en aquesta important via de comunicació entre els dos marges de l’Ebre al seu pas per la ciutat. I és que, fins ara, eren moltes les persones amb bicicleta que optaven per circular per les voreres, i que provocaven molèsties als vianants, per temor a la intensitat o a la rapidesa del trànsit del pont de l’Estat. De la mateixa manera, també hi havia ciclistes que baixaven de la bicicleta, però que circulen a peu per la calçada del pont vell de Tortosa. En la mateixa línia, també hi havia conductors que no respectaven la distància mínima d’un metre i mig a l’hora d’avançar els ciclistes, ja que en alguns casos calia envair el carril contrari. I al pont, a causa del canvi de rasant en les rampes d’accés, això era en molts casos una maniobra perillosa, per la falta de visibilitat.

La nova senyalització del pont de l’Estat ha començat a tenir els seus primers efectes, tant positius com negatius. Ja hi ha ciclistes que circulen amb total tranquil·litat per la calçada del pont vell, però al mateix temps també s’han produït diverses retencions de trànsit, per la prohibició d’avançar les bicicletes.

Siga com siga, garantir la seguretat per als ciclistes al pont de l’Estat era una de les mesures considerades “més prioritàries” pel nou col·lectiu Me Moc en Bici. Sobretot, amb caràcter definitiu i a l’espera que puga entrar en funcionament el nou pont de la Via Verda del Baix Ebre, a través de l’antic pont del ferrocarril. En concret, el document entregat a l’Ajuntament demanava senyalitzar la prohibició de fer avançaments a menys d’un metre i mig de distància; delimitar amb línies discontínues de color roig o grog l’amplada mínima per avançar els ciclistes; permetre la circulació de bicicletes en grup o en paral·lel travessant el pont i, finalment, valorar si es prohibia l’avançament de les bicicletes en tot el pont, rampes d’accés incloses. De la mateixa manera, també reclamava la revisió de la normativa municipal en quant a vies compartides, i donar-la a conèixer a través d’una campanya de divulgació.

De fet, aquesta darrera mesura és la que finalment s’ha adoptat, ja que el pont de l’Estat passa a ser un via compartida per vehicles de motor i ciclistes, i es prohibeixen els avançaments a les bicicletes. Durant una entrevista a Canal 21 Ebre, el mes de juliol passat, el regidor de Serveis, Domingo Tomàs, ja va apuntar que l’Ajuntament es trobava estudiant la força més segura de circular per a vehicles, ciclistes i vianants, tant pel pont de l’Estat com per les zones de vianants.

10 comentaris:

  1. Dos cosetes. Primera, la senyal hauria d'estar més a la vora de la calçada; segona, ni fet expressament: la pickup de la foto que avança la bicicleta és de l'Ajuntament.
    Ara, de fet, la prohibició ja existia, si la distancia per avançar és d'1,5 mts., per poc separat que circules el ciclista, l'avançament era impossible de fer sense xafar la línia continua.

    ResponElimina
  2. Això últim és el que anava a remarcar jo. Segons recordo de l'autoescola, segons la DGT està prohibit avançar a ciclistes a menys d'1,5 m (com a tot arreu) i per a fer-ho en via urbana no es pot envair el carril contrari ni trepitjar la línia contínua que els separa.

    Per altra banda, també tinc entès que en via urbana el ciclista ha de circular pel centre del seu carril, sense haver de cedir el pas a ningú i seguint el criteri dels cotxes de circular pel carril que sigue el més adient per a arribar a la destinació. Tanmateix, normatives ciclistes com la de Barcelona afegeix que s'ha de circular per un carril el més proper a alguna de les voreres (però sense envair el carril bus-taxi).

    Personalment quan vaig amb el cotxe, no avanço als ciclistes i trobo bastant divertit veure com els altres conductors motoritzats es desesperen :)

    ResponElimina
  3. que és preparin les bicicletes, això és un conduït a que en poc temps les bicis pagaran impost per circular per la via urbana, avanç recordo que portaven baix el seient un numero, és clar que era molt petit jo.

    ResponElimina
  4. Comunico que avui divendres 24 d'agost, sobre les 7 de la tarda, la policia local de Tortosa, sense cap tipus de senyal d'alarma sonor ni visual, ha fet un avançament a una bicicleta al pont de l'Estat sense ni tan sols senyalitzar la maniobra amb l'intermitent.

    ResponElimina
  5. Qui fa complir la llei però no la compleix ell no té cap dret a dir a un altre que ho faci o dir-li el que està bé o malament. Quants cops he vist jo gossos de la policia de passeig sensse "bozal" i no eren precisament pequinesos...

    ResponElimina
  6. Normalment sóc jo qui avança los cotxes, ja que sempre hi ha cola. Però crec que no ha estat necessaria esta senyal ja existín les normes que tots els conductors tindríem que saber.

    ResponElimina
  7. Ahir dilluns, cap a les 14.15 del migdia, vaig presenciar una escena ben representativa. Anava en bicicleta una de les persones del col·lectiu Me Moc en Bici, que va ser avançada per un vehicle quan circulava aproximadament per la meitat del pont. Tot seguit, potser com a reacció, va començar a pedalar no per la seua dreta sinó per la part central del carril, tot evitant més avançaments. I molt ben fet...

    ResponElimina
  8. Si Gustau, aixo es correcte. Els ciclistes poden circular pel mig per evitar que un cotxe t'avanse. Aixo si, si representa un perill per al ciclista que lo cotxe fase un adelantament incorrecte. Per exemple, jo circulo en bici pel cami del mig i un cotxe va per detras neu i jo considero que no me pot adelantar fent lo metro i mig. Pos me fico al mig per evitarho. Lo dolent que molta gent no ho sap.
    Tambe es cert que hi han ciclistes que van mol xiiiiiiiiiino xaaaaaaaaaaano i aixo tampoc es.

    ResponElimina
  9. Una bona noticia. Si que abans també era impossible (per la ratlla continua) pero no és mai de més senyalitzar i informar a la gent. Potser el senyal a la banda de Ferreries és poc visible per aixo, però de moment és un gran avanç per la convivencia entre usaris de les vies urbanes.
    Ara faltaria arreglar altres punts perillosos, com, per exemple, els creauments de la Via Verda amb els camis de la zona Canalet a Jesus. O fer alguna cosa per moderar la velocitat de alguns conductors per les vies principàls dins de la ciutat.

    ResponElimina
  10. Hi ha molta faena per fer, i no crec que fican estes senyals els conductors pensen en los ciclistes.

    ResponElimina

NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.

Disqus for Marfanta