30 de desembre del 2013

El tram del corredor del Mediterrani entre Vandellòs, Vinaròs i Castelló podria perdre l'ample ibèric


BARCELONA.- La patronal catalana Foment del Treball ha manifestat aquest divendres la seua preocupació per la desaparició de l'anomenat ample ibèric en el concurs públic per construir els trams de via del Corredor del Mediterrani entre Vandellòs i Vinaròs, i entre Vinaròs i Castelló. Un "oblit" del que ja havia advertit fa uns mesos la Plataforma Trens Dignes a les Terres de l'Ebre. Finalment, segons l'organització empresarial, aquesta interrupció en l'ample de via ibèric tallarà les comunicacions ferroviàries entre Catalunya i Andalusia, però també entre Aragó i la Comunitat Valenciana, i obligarà el trànsit de mercaderies a utilitzar vies alternatives en aquests trams. D'aquesta manera, s'encariran els costos i s'eliminarà l'avantatge competitiu que suposa el Corredor del Mediterrani.

El govern espanyol tenia tres alternatives damunt de la taula. La primera era crear un traçat amb ample de via europeu paral·lel a l'actual traçat amb ample de via ibèric. La segona, construir una via d'ample europeu al costat de l'actual via ibèrica, tot compartint les infraestructures. Finalment, la tercera era desmuntar tot el traçat actual per a fer-ne un d'exclusivament europeu. Aquesta era la més cara i la que els empresaris valencians i catalans desaconsellaven, però finalment és la que ha triat el govern del Partit Popular.

Per això, a través d'un comunicat, Foment també expressa la seua "sorpresa" pel fet que ens aquests trams no s'aplicarà el tercer fil o tercer carril, que permet incorporar el nou ample de via internacional sense eliminar l'ample ibèric. La patronal catalana considera "gravíssima" aquesta situació, tot entenent que farà encara més difícil la competitivitat del ferrocarril de mercaderies en relació amb altres mitjans de transport.

"Com és conegut, el disseny de construcció del Corredor Mediterrani s'assenta en l'aprofitament de la xarxa d'ample ibèric existent, incorporant al llarg de la seva extensió l'anomenat tercer fil, que permet l'ús de material rodant tant d'ample ibèric com d'ample internacional o UIC. Però, com hem indicat, en els trams assenyalats es trenca amb aquest disseny. Cal recordar que l'anomenat tercer fil ja constituïa, donades les restriccions pressupostàries, l'opció més econòmica i introduïa restriccions, davant de la de nova construcció d'una via específica al llarg del Corredor", diu el comunicat de Foment del Treball.

"Per tot això, sorprèn que, donats aquests antecedents, no s'hagi corregit aquest greu error de disseny en la licitació publicada al BOE de 14 de novembre. És a dir, que no s'hagi introduït en aquest tram, com a la resta, el tercer carril, que permetria el pas de material rodant de tots dos amples. En la memòria del projecte, que hem llegit amb deteniment, s'insisteix que únicament s'estableix un únic ample, l'ample internacional, de manera que els tràfics que procedeixin del sud de Castelló o bé del nord de Tarragona i que provinguin de destinacions en què únicament hi ha l'ample ibèric (en aquest moment tots els trànsits ferroviaris a Espanya), no podran passar al llarg de la costa en mancar al Corredor Mediterrani aquest ample ibèric a l’esmentat tram Vandellòs-Castelló. Això suposa una nova i addicional ruptura de càrrega amb els seus corresponents costos associats", hi afegeix la mateixa nota.

"El projecte (i per tant el Ministeri de Foment) suggereix que alternativament es circuli per la línia de Sagunt a Terol, actualment en desús pels operadors ferroviaris al tractar-se d'una línia les condicions operatives la fan absolutament anticompetitiva en costos (és un tram sense electrificar que exigeix locomotores dièsel, rasants més pronunciades, limitacions de càrrega remolcable, etc.)", afirmen des de Foment del Treball.

"El mateix passa amb els tràfics Catalunya -Andalusia, que s’hauran de desviar per Madrid. O, encara pitjor, amb els tràfics que van destinats a punts del Corredor i que es veurien obligats a canviar d'ample: en ser impossible competir en aquestes condicions, aquests tràfics juntament amb els anteriorment citats desapareixeran immediatament, fent encara més petita la quota ferroviària, ja actualment ridícula.
En resum, es dificultarà encara més la competitivitat del ferrocarril de mercaderies respecte a altres mitjans de transport. En aquest sentit, el Corredor Mediterrani ha de la seva oportunitat estratègica en la seva capacitat per transportar mercaderies a costos realment competitius. Sorprèn que a la meitat del Corredor els seus tràfics interiors i ja existents s'hagin de veure afectats pel disseny escollit i per la ruptura de càrrega que imposa", conclou el comunicat de la patronal catalana.

1 comentari:

  1. ...lo que tienen que hacer, tanto el ministerio de fomento (hacer el tercer carril para el ancho europeo), y los europeos que hagan lo mismo para el ancho iberico..., y se termina el folletinesco...

    ResponElimina

NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.

Disqus for Marfanta