21 de maig del 2014

Trens Dignes vol la integració ferroviària de les Terres de l'Ebre a les Rodalies del Camp de Tarragona




TORTOSA (Baix Ebre).- La Plataforma Trens Dignes (PDE) a les Terres de l'Ebre i el Priorat reclamarà al Govern la integració del sistema ferroviari de les Terres de l'Ebre dins les Rodalies del Camp de Tarragona, per millorar les freqüències dels combois i les seues tarifes mentre no es posi en servei el corredor mediterrani. Aquesta és la principal proposta del document marc de treball que ha presentat l'entitat amb l'ànim de traslladar a les institucions les principals reclamacions socials en matèria de transport ferroviari. La proposta també planteja la prolongació fins les estacions ebrenques de combois que paren més al nord, així com la conversió en Alvia d'un tren Euromed perquè faci parada a l'estació de l'Aldea.


Com a solució provisional fins la instal·lació de l'ample internacional al corredor mediterrani, la integració de la R-16 hauria de permetre aprofitar serveis diaris de Rodalies del Camp de Tarragona, de la RT-2, prolongant l'inici del seu servei des de l'estació de Tortosa -ara ho fan des de Cambrils- aprofitant l'hora d'espera que esperen els trens abans de sortir. Això requeriria transbordaments a Sant Vicenç de Calders per arribar a Barcelona. El document també planteja que dos dels serveis podrien nàixer a Ulldecona o Vinaròs sense entrar a Tortosa i tampoc descarta acoblaments amb la R-15 per evitar saturacions en la línia.

D'una banda, aquest plantejament, apunta la portaveu de la Plataforma, Montse Castellà, serviria per millorar considerablement el servei, avançant la sortida des del sud, a més de permetre una millora en les tarifes actuals de Rodalies. En aquest sentit, subratllen la necessitat d'un factor corrector per als preus de mitja distància i regionals per equiparar la qualitat i els preus dels bitllets, així com descomptes concrets per als estudiants que es veuen obligats a desplaçar-se. Recorden que després de la supressió de descomptes per part de la Generalitat fa dos anys, els principals trajectes des de les Terres de l'Ebre a Barcelona superen o ronden els 30 euros -anada i tornada-.

Es tracta de plantejaments que consideren necessaris, però al mateix temps tècnica i econòmicament assumibles en el context actual per les institucions, aprofitant els recursos existents. "Són demandes viables, assequibles i de voluntat política", certifica Castellà. A tot això, per exemple, s'hi afegiria també un nou tren des de Tortosa i fins a Barcelona més enllà de dos quarts de vuit de la tarda així com la possibilitat de convertir a Alvia un comboi Euromed, perquè tingui parada a l'Aldea, millorant la comunicació amb valència, fent un salt competitiu de preus i omplint una franja buida sense trens ràpids.

En el cas de la R15, que comunica la zona de la Ribera d'Ebre i el Priorat, la PTD proposa plantejaments similars que en el cas de la R16, equiparant-les en matèria de trens semidirectes, sense cap parada entre Tarragona i Barcelona, aprofitant combois que tenen. També reclamen omplir amb nous combois zones horàries sense servei aprofitant alguns dels trens que comencen o acaben a Reus, que també serien semidirectes. Addicionalment, recorden la necessitat de substituir els actuals trens per altres vehicles que permetin oferir el servei de mitja distància amb millors condicions i comoditat.

La Plataforma tenia previst traslladar tota aquesta bateria de reivindicacions a la Generalitat, que al seu torn les hauria de plantejar a la companyia Renfe, en una reunió prevista amb el secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, prevista pel passat dilluns i que va ser cancel·lada a última hora per motius d'agenda. Aquest mateix dimarts, precisament, havien concertat una trobada amb l'alcalde de Tortosa, Ferran Bel. Però la reunió tampoc s'ha arribat a produir, segons Castellà, per l'exigència de l'Ajuntament de no comunicar públicament la seva celebració ni efectuar declaracions als mitjans de comunicació. Unes "condicions inacceptables", segons la portaveu, que topen amb la voluntat de "transparència" de l'entitat. "No hi ha res a amagar", certifica. Per tot plegat, han convidat els representants institucionals a poder parlar a partir del dia 26 de maig, un cop s'hagin celebrat les eleccions al Parlament Europeu.

En aquest sentit, recorden la necessitat que les administracions locals continuïn donant suport a les reivindicacions de la societat i dels usuaris davant les mancances del servei ferroviari a les Terres de l'Ebre. De moment, la Delegació del Govern coordina les trobades amb diferents ajuntaments en aquest sentit. La Plataforma vol combinar aquesta estratègia de negociació institucional als despatxos amb les protestes al carrer.

"Quan vas a reunir-te amb les institucions tens més força si al carrer l'has demostrat i la gent està indignada. Forma part del mateix treball combinar una cosa amb l'altra", ha assenyalat Castellà. Les noves accions de protesta, després dels "No vull pagar" convocats els últims mesos, es podrien decidir en pròximes assemblees i podrien plantejar una nova direcció, en funció de com avancin les negociacions.
Via ACN

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.

Disqus for Marfanta