Com alguns ja sabreu, a la primavera vaig estar de viatge a Sevilla, una ciutat que ha sabut recuperar els marges del Guadalquivir per als ciutadans, per als esportistes i també per als turistes. En qualsevol hora del dia, és normal veure gent caminant o anant en bicicleta pels passejos, estudiant o prenent sol a la gespa, fent esport o vigilant els peixos amb una canya de pescar. A la part de Triana fins i tot hi havia gent que es banyava. Al riu, els remers no paren d'entrenar i com a mínim vaig veure dos clubs de rem, amb unes instal·lacions magnífiques que incloïen restaurants, amb unes terrasses molt concorregudes que donaven al Guadalquivir. A més, hi ha diferents serveis de creuers turístics, que no deixen de moure turistes riu amunt i avall, a 15 euros el viatge. En aquest sentit, Sevilla ha convertit el riu en un atractiu turístic més, com ja ho era la Giralda o la Torre del Oro. A més, Sevilla té l'únic port fluvial de l'Estat, situat a uns 80 quilòmetres de l'oceà Atlàntic però amb un canal navegable de 80 metres d'amplada i 6,5 metres de profunditat mínima. L'entrada està acotada per una enclusa amb un calat de 8 metres, però hi ha una nova enclusa en construcció, que permetrà ampliar el calat fins als 12 metres, i triplicarà el trànsit del port de Sevilla fins als 12 milions de tones anuals.
La presència de les encluses, dels canals i dels dragatges al curs baix del Guadalquivir facilita l'establiment d'una làmina constant que salva els forts estiatges del riu i garanteix el manteniment de la navegació fluvial. Però la diferència principal amb el nostre riu és que l'Ebre té un delta i en canvi el Guadalquivir té un estuari. Per tant, caldria estudiar a fons el fort impacte ambiental que podria tenir la construcció de més assuts a l'Ebre, així com el seu efecte per a l'economia del Delta. En aquesta sentit, recordo que ja era maig, però la Confederació Hidrogràfica del Guadalquivir encara no havia atorgat la concessió d'aigua als regants, que encara no sabien si podrien inundar tots els seus arrossars. D'altra banda, la navegabilitat del Guadalquivir, i sobretot el projecte per fer transitable el riu entre Sevilla i Còrdova, va començar l'any 1815 i també va anar sempre vinculada a la construcció de canals, d'embassaments i a la producció d'energia. Però van fer-se les encluses i les hidroelèctriques a les diferents preses, i finalment l'Estat va renunciar a ampliar la navegabilitat l'any 1964.
D'altra banda, avui llegia que tant els Estats Units com alguns països d'Europa han començat a eliminar els assuts dels rius, concretament uns 600 assuts, segons algunes fonts. Amb tot, els assuts sembla que tornen a posar-se de moda a l'Estat espanyol, ja que Saragossa està costruint un gran assut amb motiu de les obres de l'Expo 2008, tot i que gent com Pedro Arrojo van advertir que és innecessari i perillós, tant per a l'Ebre com a per a la ciutat. En el nostre cas, una de les crítiques que va rebre l'assut de Campredó, quan va ser projectat per l'antic consorci del pla integral del Delta (Cpide), era que podria acabar inundant les parts més baixes de la pedania tortosina, per la pujada de la làmina d'aigua. La pujada de la làmina d'aigua també podria afectar negativament el bosc de ribera, com ha passat a Flix, i també incrementar la població de mosquits, i per tant caldria fer més tractaments.
La Marfanta recomana:
-La navegabilitat (bloc de Manel Zaera)
La notícia del dia:
-La PDE diu que la Cambra de Comerç de Tortosa aposta per «un fracàs»
7 de desembre del 2007
16 comentaris:
NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Això és una prova.
ResponEliminaSempre he pensat que ha de ser la navegabilitat la que s'adapti al riu i no el riu a la navegabilitat. Ens fascina el Neckar a Heidelberg, el Rhin a Nimega o els canals al llarg de mitja Europa. Als que hi viuen allà els fascina el nostre clima. Per l'Ebre s'ha de poder navegar quan el riu ho permeti i amb el tipus d'embarcacions adaptades al poc calat, però entenc que és un error artificialitzar més el riu quan tots som conscients de la seva fragilitat.
ResponEliminaés veritat el que diu l'anònim de deltamar, però és realment molt agradable passejar per la vora del riu o navegar a sevilla on et confirmo, amic Gustau, que hi ha 3 clubs de rem, a més a més de les instal·lacions de la federació espanyola amb el centre d'alt rendiment.
ResponEliminaRealment lo que hi ha a Sevilla és lo màxim en quant a instal·lacions esportives i adaptació al medi. I hi he remat i és un passada!! Tant de bo aconsegueixin fer una petita imitació. Encara que no crec que sigui gens fàcil. Creuem els dits!!
ResponEliminaFrancament, algú els hi ha vengut la moto a la Cambra de Comerç.
ResponEliminaI em sap mal. Em sap mal que sigue algo que porte lo nom de Tortosa (si fos La Fatarella o Masdenverge igual), que propose lo "finiquito" del riu.
Només recordo que les nostres terres son responsables de que pel riu Ebre deixen de passar 50 m3/s en époques d'estiatge(els canals). I això amb un assut només.
D'altra banda algu sap el rendiment de la minicentral de Xerta? Ho dic perquè deu ser ridícul, i dubto que amortitze res.
Sobre passeigs, canals olímpics i d'altres arguments, pos que son millors encara si pel riu es veu baixar l'aigua i no s'ensuma alga podrida. Costa menys fer un canal olímpic a qualsevol camp d'arròs que "habilitar el riu". Riades a banda... que ja sabeu que passa.
A més, que passaria amb un vessament químic i/o radioactiu?
Sabeu el que incrementa cada projecte el construir-lo en zona protegida per la Xarxa natura 2000?
I que diran els nostre nets quan sàpiguen que van ser els seus avis els que van acabar de matar el riu?
Jo demanaria a la Cambra que deixessen correr este projecte. Que en hi han d'altres, o en sortiran, que no els facen quedar malament davant la societat, territori i medi ambient actual i vinent.
I que, de ben segur, els únics que hi guanyaran seran les empreses constructores, que, justament solen ser de capital, direcció, enginyeria, comandaments mitjans i tècnics qualificats foranis.
A més, penya, no us sembla que venem massa barato el patrimoni?
Qui te un riu com l'Ebre?
Au, ara convertim-lo en unes basses d'Alpicat.
A veure. El riu Ebre està ja regulat, no? Tenim diversos embassaments a la conca, que permeten el regadiu i estalvien als que vivim a la desembocadura les riuades salvatges que hi havia abans. Els assuts permetrien apostar realment per la navegabilitat, millorar paisatgísticament els trams del riu amunt dels assuts, el millor club de rem de l'Estat (el de Tortosa) podria excel·lir encara més i convertir la nostra ciutat en capdavantera a Europa en aquest esport, turísticament Tortosa faria un tomb espectacular,... En fi, jo només hi veig avantatges. Per cert, els assuts que es fan ara són mòbils i, en cas de riuada, es pleguen i no passa res. Alguna pega més? Prou de fer integrisme verd, si us plau.
ResponEliminaJo encara recordo quan els meus pares volien comprar un video, als anys 80, i el meu pare deia que ni parlar-ne perquè li havien dit que els videos trencaven les teles.
ResponEliminaMolts cops el desconeixement de les coses ens porta a això, a la por, i a negar coses que no tenen cap misteri ni perill
Passos per a tenir un bon riu:
ResponElimina1. Més del 80% de la població per la qual passa el riu ha de concenciar-se de que aquest existeix, s'el pot disfrutar i a més, s'ha de cuidar.
2. Les autoritats haurien d'observar que surt dels tubets que fan tanta i tanta pudor a l'altura de la fàbrica d'olis Faixes, Padesa i entre Tortosa i Campredó.
3. Avaluar diferents plans per a desenvolupar el riu favorablemet i sense carregar-se massa cosa.
Desgraciadament, anònim de les 6:18, si el projecte resulta que no era tant bo que?
ResponEliminaAvui, amb les tecnologies que tenim sembla possible fer qualsevol cosa, però, el que continua sent molt car i molt difícil actualment és reproduir un sistema biològic, hidrològic i geològic natural. Enlluernar-nos amb quatre mapes i dos videos ja sabem el que és, us recordaré el famós parc temàtic que s'habia de fer dalt Remolins, per exemple.
I és que hi han coses d'este mon i d'altres del mon del nomaimés
A més, si tens ganes d'invertir, et recomano el projecte "Las Vegas de los Monegros" que te molt de futur.
I ja per acabar, si alguna ciutat sembla tenir dret a ser capdavantera en rem actualment és Amposta, o m'equivoco?
Per què ha de ser Amposta??? Et recordo que el C.R.Tortosa és el primer del rànquing estatal per clubs (davant de Sevilla, Banyoles i si: Amposta, encara que crec que no per molt de temps, malauradament). Tortosa ja va perdre una molt bona oportunitat com va ser el centre de tecnificació esportiva, el qual estan explotant molt bé els ampostins; no m'agradaria gens que Tortosa perdés una altra oportunitat. Els pros d'aquest projecte ja els coneixem gairebé tots, ara falta veure quins serien els impactes reals sobre el riu; prefereixo remar en un riu de vegades massa dur, de vegades massa suau i de vegades impossible que en un riu sempre impossible o, en el pitjor dels casos, inexistent.
ResponEliminaSalut!
Mario, volia dirte que vas ben equivocat, ja que actualment el millor club de rem de l'estat és el Club de rem tortosa i l'Amposta ocupa el 4t lloc com ha dit afu.
ResponEliminanomes hi veig avantatges en aquest projecte ja que les assuts d'avui en dia no són com les de Xerta que coneixem, són assuts hidràuliques que es poden moure en cas de riuada o bé per deixar passar els sediments i no perjudicar, per exemple, el delta.
Així, que no deixesem passar més oportunitats com sempre em fet els tortosins dient que no a tot com en el cas de l'estacio de tren que havia de substituir a la que teniem, no als projectes turistics... i altres coses que no fan altra cosa que empobrir aquest territori, que a aquest pas serà el més endarrerit de l'estat si no canviem d'actitud.
Jo crec que tot això de la Cambra és una pèrdua de temps.
ResponEliminaLa navegació tal i com es proposa és un fracàs. Els interessos són uns altres.
No ens hauríem de despistar del tema important : els cabals que estan desviant i els canals que s’emportaran el que quedi.
La navegabilitat és possible, però com ja acostuma a passar a les nostres Terres aquí, en realitat , s’està parlant d'altres coses.
És com una covardia històrica de les élites político-econòmiques ebrenques
I si ho mireu be ,l'assut de Xerta ha assecat el Riu. A Xerta no hi ha Riu.
Manolo Tomàs, quins són aquests altres interessos? Pot ser si li donéssem un bon ús a tota esta aigua no ens la pendrien. Perquè que jo sàpiga els que els hi donen millor ús a aquesta aigua són el 'guiris' (que omplen el riu de merda) i les factories que hi llencen les seves deixalles (no és un bon ús en absolut, pero n'és un). Ens estas parlant, Manolo, d'un assut que fou planificat i construït fa molt, pero que molt de temps, i aquest projecte ens presenta uns assuts molt perfeccionats i, per tant, suposo que molt millors; tampoc sóc enginyer pero et diré que a Xerta si que hi ha riu i a més no els demanes més als pobres moriscos que la van construir fa tant de temps. En definitiva, el riu necessita una bona neteja de cara. Em semblaria malament, repetixo, que aquest pla es portés endavant sense el coneixement total de les seves conseqüències; pero, des del meu punt de vista és una bona opció per a que Tortosa, d'una vegada per totes, miri al futur i es comporti com una vertadera capital.
ResponEliminaSalut!
Aplaudeixo el que diu afu, des d'un punt de vista que pensa només en el bé del territori, sense estar sotmès a idees relacionades amb determinats càrrecs
ResponEliminasalut
Jo crec que no son interessos de Territori.
ResponEliminaEn cas de fer-se, seran inversions que no suposaran cap millora global ni cap perspectiva de futur.
Els assuts previstos , l'única funció es fer electricitat. Es com dir que les inversions que va fer Renfe a les Terres de l'Ebre per desdoblar les vies, han estat un instrument de desenvolupament territorial. Les vies estan aquí, però els trens passen de llarg.
Heu valorat quina incidència te la central de Xerta en el desenvolupament concret de Xerta ...llocs de treball...millora d'abastament elèctric..?
Aquesta central ha estat construïda per a impulsar l'aigua cap a València.
Respecto els càrrecs i les persones que els exerceixen, però crec convenient opinar sobre una cosa que ens afecta a tots de manera estratègica.
Tant de bo m’equivoqués però si es perd el Riu, Tortosa no serà capital de res.
precisament no estem parlant de perdre el riu senyor Manolo, estem parlant de donarli utilitat i vida. Voldria recordarli ke la millora global la tindriem en l'activitat econòmica i sostenible que giraria al voltant d'aquest projecte. Només així podrem salvar el riu per a que TORTOSA sigui capital
ResponElimina