21 de gener del 2008

El problema de fer passar el TramEbre

Més enllà que puga ser un tema típicament electoral, m'ha agradat que ICV haja proposat l'aplicació d'un pla ferroviari per a Catalunya, que destinaria 144 milions a les Terres de l'Ebre. En aquest sentit, ICV va destacar la creació de l'anomenat TramEbre, un tramvia que resoldria parcialment la necessitat del territori de millorar el transport col·lectiu de viatgers, aprofitant l'actual corredor de Tortosa-l'Aldea, i perllongant-lo a l'altra banda del riu, fins a Roquetes, per donar servei al nou hospital que s'ha de fer als terrenys de la Farinera. Aquest servei de rodalies uniria Tortosa, Roquetes, l'Aldea, Amposta, la Ràpita i Alcanar amb una freqüència de pas d'entre 10 i 30 minuts, amb una velocitat màxima d'uns 50 quilòmetres per hora. El principal problema que li veig al projecte, a part de la inversió milionària i la viabilitat econòmica d'un servei d'aquestes característiques, que evidentment hauria de ser deficitari, és el de fer passar el TramEbre, ara que Tortosa ja ha decidit treure les vies del centre de la ciutat. Adif ja està redactant el projecte per desmantellar les vies i per convertir l'estació de Tortosa en una estació topall. L'Ajuntament urbanitzarà els terrenys de Renfe i aprofitarà l'antic pont del tren per convertir-lo en una passarel·la de vianants i per fer passar la via verda. En aquest sentit, el millor lloc per fer passar el TramEbre i fer que arribés a Roquetes seria l'antic pont del ferrocarril. De fet, això permetria recuperar el projecte de l'antiga estació que havia de fer-se entre Ferreries i Roquetes, i també es podria aprofitar el traçat de la via verda del Baix Ebre i de la Terra Alta per fer arribar el TramEbre més amunt, primer cap a Gandesa i potser després cap a Móra d'Ebre. Però abans caldria que Tortosa redefinís el seu projecte urbanístic al centre de la ciutat, i no crec que les forces polítiques de l'Ajuntament siguin gaire favorables. Caldria refer el POUM i, potser, també el conveni amb Renfe i Adif, conveni que va culminar una dècada de negociacions. L'altra solució seria passar el TramEbre per algun altre punt. Però quant més penso en el projecte, més problemes li veig, encara que considero que seria una infraestructura molt interessant per a la futura conurbació de Tortosa-Roquetes-Jesús, que podria millorar la seua connexió amb la zona d'Amposta i del Delta, així com amb l'interior del territori...
Per saber més, podeu veure el vídeo de la notícia que va fer Teveon...

9 comentaris:

  1. Gustau,

    El projecte que hem presentat és totalment realista. S'ha fet amb pressupost i amb tècnics. Simplement cal invertir la prioritat de política ferroviària: primer rodalies, després l'Ave. I cal que el PSOE cumpleixi amb els diners de l'adicional tercera de l'Estatut.

    Sobre el tram urbà de Tortosa no significa per a res que s'hagin de quedar els terrenys igual que estan ara. L'espai que ocuparia el TramEbre seria similiar al que ocupa el tramvia a BCN, per tant és un espai més petit que un carrer normal i sobretot, està obert.

    A més, si això s'arribés a posar en pràctica i l'Ajuntament de Tortosa s'hagués de pronunciar, seria lamentable que s'hi negués. Espero que això mai passés perquè passaríem a la història com la ciutat que hagués dit no al transport públic que ens unís tant amb Roquetes com amb la resta de poblacions més poblades del territori, i amb diners, de l'estat.

    Jordi Jordan

    ResponElimina
  2. No diré que està malament el projecte. Tant de bo s'hi hagués pensat més en èpoques pretèrites potser ara tot seria diferent.
    Tanmateix, una cosa és l'infraestructura i un altra el servei. M'explico, el mateix és podria fer amb vehicles rodats, de baix consum (elèctrics o híbrids).
    I reservar i configurar vies preferents, aprofitant les secundaries renovades a l'efecte.
    Sigue lo que sigue....que tinguem sort!

    ResponElimina
  3. I el monopoli Hife com ho veu això?

    ResponElimina
  4. Hasta que los "emprenyats del sud" no tinguem pes a Barcelona i Madrid continuarem patint les malifetes de dretes, esquerres, ecoloquesiguen i nacionalistes de tots colors. I ni tindrem tramebre, ni carreteres, ni aigua, ni inversions ni res de res. Així que si me voleu fer cas: Partit Nacional Ebrenc!

    ResponElimina
  5. 11:07

    Bé , però a alguna cosa , tindrem que dir que SI, perquè si a tot , li diem NO, podria ser que acabésim sent un " Jurasik Park " per els caps de setmana dels pixapins

    ResponElimina
  6. sigueu realistes coñ, feu coses en cap i en peus i no fessiu pragmatisme que els polítics no tenen que estar per aixo, continue així i tenim convergencia per anys a Tortosa

    ResponElimina
  7. La proposta d'ICV em sembla molt encertada. Jo també sempre he estat de l'opinió que el tren de proximitat és molt més important que l'AVE, ja que tots hem de sofrir algun cop els constants endarreriments quan ens desplacem a Barcelona, si ho fem amb tren. Divendres la tarda, tornar a casa amb un rodalies, és un autèntic calvari, amb empentes i malestar generalitzat. Sobre la connexió Tortosa-Roquetes, no n'entenc gaire d'infraestructures, però em sembla una idea a estudiar. En aquesta mena de projectes sempre manca veure el finançament i altres aspectes topogràfics, etc., però és important formular apostes d'aquesta mena que aposten clarament per la ciutadania (no per l'alt empresariat). Al final, molts d'aquests projectes no prosperen per una qüestió de voluntat política (diferents maneres de veure el "progrés", malauradament de vegades molt malentès) o per mancança econòmica (massa sovint a les Terres de l'Ebre, davant de l'administració catalana excessivament centralista, i de l'estatal amb el continu espoli fiscal contra els catalans).

    ResponElimina
  8. No diem a tot que no, diem si en condicions.

    Si al transvasament, sempre que hi hagi un cabal mínim. I sempre que l'aigua sigue per a les persones, no per als empresaris (les empreses on està l'aigua, no l'aigua on estan les empreses).

    Si ls camps eòlics, sempre que es deixe d'utilitzar l'energia nuclear i es desmantellen les centrals de Vandelòs i Ascó. I els molinets ben repartits que a Collserola i el Tibidabo també n'hi caben.

    ResponElimina
  9. Desmantellen les centrals de Vandelòs i Ascó?
    Saps quin cost té aixo i més ara que la " filoxera " ja ha entrat a tot arreu!

    ResponElimina

NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.

Disqus for Marfanta