Avui la ciutat de Tortosa té un greu problema. Problema de circulació, és clar; problema de mobilitat ciutadana que res té a veure amb els cotxes estacionats a les voreres. Un problema que s’agreujarà amb el temps i que podria ser de solució impossible en un futur. Ara crec que encara hi som a temps... Us imagineu que, per anar a Remolins, només fóra possible anar-hi pels carrers Ciutat i Cruera? Els murs construïts durant la passada dictadura van servir per obrir un nou carrer amb amplada suficient perquè passessen dos vehicles, cosa que hauria estat del tot impossible pels carrers Ciutat i Cruera. Avui, aquell problema s’ha superat i pocs queden que puguen recordar el que passava quan dos carros es trobaven en direcció contrària...
Una cosa semblant passa amb l'estació actual de Renfe. No sols és un bunyol al centre de la ciutat, sinó que és la mateixa via la que, des del Raval de la Llet, separa, divideix dos importants nuclis de població, abans inexistents. Una part de població necessita de l’altra, i és del tot erroni ignorar-ho. El problema s’ha fet més evident,quan Renfe ha tallat definitivament tots els accessos que feien possible encara la lliure i restringida circulació dels vianants. Així doncs, el greu problema està servit.
Llegeix la resta de la carta, de Lluís Salamó
Quan el 1886 es va crear la primera línia del ferrocarril de València a Tarragona, els problemes de mobilitat a Tortosa eren molt diferents, i no s’ha trobat cap notícia que el nostre Ajuntament cobrés ni cinc cèntims per construir l’Estació el més a prop possible a les muralles. I és incomprensible que que ara, per recuperar una mínima part dels terrenys, Renfe demane l'oro i el moro. Sembla que Espanya no sigui dels espanyols, i no diguem Tortosa, el cul de Catalunya.
Martín Luther King, va tenir un somni... Un tortosí de Tortosa, també, més petit però igual d'important. L’altra nit vaig tenir un somni... Un agradable somni que vull exposar. Un somni que l’actual alcalde, Ferran Bel, ha sigut el primer en posar fil a l’agulla; almenys, per fer ombra al seu antecessor i guanyar la guerra, per veure qui en fa més per millorar la ciutat, o penjar-se medalles. Si el canal “de la dreta” passa per baix de les vies del tren, també una futura estació pot estar d’amunt del canal. Efectivament, vaig veure com, des del barranc de la Llet fins al de Caputxins, es cobria tota la recta del canal per construir la nova estació termini de Tortosa, posant en paral·lel quatre o cinc vies —potser no en calen tantes— i, a tota l’amplada, l’edifici de l’estació, d’una sola planta, de capacitat per a tots els serveis, de forma que tinguen accés a la mateixa tots els habitants de la ciutat, siguin d’esquerres o de dretes, pero havent recuperat tot l'espai actual.
És evident que el nostre Ajuntament no podria assumir el cost en solitari, però tenim altres organismes a l’abast, com els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, i qui sap si la mateixa Renfe. D'altra banda, amb els contats trens que arriben a la nostra terminal, circulant a poc més de 30 quilòmetres per hora, es podria deixar un pas a nivell exclusivament per als vianants amb semàfors i degudament senyalitzat (com és el cas de Tarragona capital, amb molts mñes trens i circulació). I més encara, tenint en comte que, des de les 10 de la nit fins a les 6 del matí, l’arribada o sortida de trens és inexistent. Encara que Tortosa —al pas que anem— mai serà capital. Seria l’hora que el nostre Ajuntament posi els peus a terra, i comenci a pensar en els problemes actuals i de futur. És l’hora de començar a fer les coses amb el cap.
Lluís Salamó Bertomeu és un veí de Tortosa
Aquest bloc també és accessible des del portal Marfanta.com, amb connexió directa als millors articles de l'ebresfera
COINCIDÈNCIES DE SENTIT COMÚ...
ResponEliminaAquests dies es commemora al 20 té aniversari de l’enderrocament del mur de Berlin. Tots som conscients de que encara hi han molt de murs al mon per enderrocar, però em permetreu que jo faci exprés esment a un mur que divideix Tortosa en dos.
Tenim una Tortosa Oest amb tot un equipament comercial amb vies de comunicacions i serveis, amb una obra en curs que dignificarà mes encara la entrada a la ciutat, i una Tortosa Est mal comunicada, com únic eix viari un carrer estret anomenat Barcelona (quina pretensió !) que canalitza tot el flux del transit cap una zona cada cop mes densament poblada... Em refereixo al Raval de la Llet.
Un barri extrem de Tortosa dividit per la via del tren i el canal de l’esquerra de l’Ebre que obliga als vianants a creuar-los per unes passarel•les que RENFE el seu dia va construir per la campanya de “Supresión de Pasos a Nivel” per allò de salvaguardar responsabilitats, dons les indemnitzacions sortien massa cares.
D’aquesta mala planificació o deixadesa urbanística es creà Tortosa E i Tortosa W amb una franja pel mig on transcorre el canal de l’esquerra i la via del tren que impossibilita una fluida comunicació entre les dues “Tortoses”.
El conveni de l’Ajuntament de Tortosa amb Adif no reportarà cap canvi a aquesta situació, i la pretensió del partit de l’oposició de soterrar la via, es si mes no kafquiana...
Pregaria a la autoritat municipal que calgui, que d’una vegada reconsiderin els criteris urbanístics d’aquesta ciutat, i que rectifiquin criteris per que ens permeti enderrocar aquest mur que divideix les dues Tortoses.
Totes les teories son respectables, Peró per poder di el que penso de la seva no m'ha quedat clar a quina alçada vol posar l'estació. I jo ja se que es molt difícil que a Tortosa ens soterrin les vies, Peró he dit difícil no impossible.
ResponEliminaKurt; penso que no em correspon a mi determinar l’emplaçament d’una nova estació a Tortosa, però si que em trobo legitimat com ciutadà a denunciar una situació com aquesta, que es del tot evident i que cada anys que passi s’anirà agreujant amb les noves actuacions urbanístiques previstes, contribuint d’aquesta manera a un major aïllament de les dues Tortoses.
ResponEliminaLa solució no es senzilla; ni barata, però el que sembla oportú es que l’Ajuntament ( sigui el que sigui) tingui present amb les seves actuacions aquest problema que es pot resoldre de forma esglaonada i amb previsió de futur.
Al meu entendre, el que no es pot fer en aquest tema es donar per definitiva una solució que contribueixi a agreujar el problema, i deixar la “patata calenta” per altres governs municipals.
Penso que donada la seva importància fora una actuació a tenir en compte en les al•legacions presentades al Pla Territorial, encara que per circumstancies externes sembli poc oportú.
Estic majorment d'acord amb els teus plantejaments Lluís. Només fer-te un petit apunt tècnic.
ResponEliminaSuposo que quan et refereixes primer a "canal de la dreta", et refereixes al de l'esquerra que és el que entra per Remolins i, amb dues corbes amples, travessa per l'est el terme de Tortosa i passa per baix de la via del tren poc abans de la "boca-mina" de l'estació.
Cobrir el canal un kilòmetre més implicaria refer-lo en la seva totalitat (en aquest tram). És una bona idea, però, també cara i complicada. Pot-ser amb fer ponts "artesanals" (donant feina aquí) a cada carrer n'hi hauria prou i tindria molt d'encant, garantint tota la circulació possible.
El mur real, dels que parla Mc Calan, és la pròpia via del tren, que ha impedit un desenvolupament més racional de l'urbanisme ciutadà, ofegant Tortosa. Apunto un altre mur més recent, el pont Nou, que continuant amb el "castell-animisme" tortosí, talla quatre carrers del Temple sense continuïtat possible (sumem el recent desaigüe del barranc de Caputxins). Un mal disseny urbanista d'un pont. No entenc encara com es va poder permetre un projecte tan pobre en tot.
I acabant parlant de somnis, per ser positiu, ... i un tramvieta solar des de la nova estació a l'antiga? Per la vora d'un canal més cuidat i segur, amb l'encant de l'aigua corrent (que son 19 m3/s) com si fora un riu Segre qualsevol.
I sí mentre tant acabem el carrer Bisbe Aznar ?.
ResponEliminaM'és igual si compleix els terminis, el que sé es que hi veig poca activitat.
Mario, el senyor Salamó parla de 'canal de la Dreta' irònicament, ja que així figura en un dels últims mapes editats per l'Ajuntament. Una errada que ara provoca que, cada vegada que l'Ajuntament parla d'algun projecte adjacent a aquest canal, també parle del "canal de la Dreta", com va passar ahir amb les obres al nou passeig del Canal (veure nota premsa a www.tortosa.cat)
ResponEliminamentrestant, la solució actual sembla ser "ulls que no veuen ..." ...
ResponElimina... si no tens massa panxa, et pots colar per un forat entre les valles al costat del C/Barcelona, sota el pont dels vianants, després creues com et doni la gana, i passes, ara amb panxa o sense, per un forat que s'ha "aparegut" (quan un troç de la nova valla s'ha fet cap al Delta!).
Suposo que és una opció, però m'hauré de ficar a regim per passar - no sé que és més facil, reduir panxa o moure l'estació mig kilometre ... :)
Com es diu "humor anglès" en anglès?
ResponElimina"humour"
ResponElimina(a secas) ;)
m'en vaig, que comença Big Bang ................
Jo i perdoneu si pixo fora del test,per evitar pol.lemique,ficaria l'estacio a Campredo,que tambe es Tortosa,encara que desfraçda d'EMD
ResponEliminaOouppsss!
ResponEliminaJa m'extranyava a mi!
Disculpa'm Lluis.
No estava al cas, per a res.
Gràcies per l'aclariment Gustau.
Doncs si, sr Salomó, la ciutat te un greu problema, de fet, fa uns tres anys que la cosa s'ha posat més greu.
ResponEliminaNomés cal veure com el projecte del vial s'ha tallat just a l'alçada del Portal Sud de la ciutat.
Pee-pallaso me portaràs tu en cotxe a Campredó tots els dilluns a les 7'15 de la matinada per agafar el tren? Lo de pee-pallaso te ho dic amb afecte perquè he vist que és una professió que segueixes de ben prop. I Brian no cal que et fiques a regim, si cada vegada que vols passar puges aquella maleïda passarel•la ja veuràs com va baixant la panxa jeje.
ResponElimina