ECOLOGISTES EN ACCIÓ DE CATALUNYA GREENPEACE I TANQUEM LES NUCLEARS DENUNCIEN QUE EL MÈTODE D’ELECCIÓ DELS POBLES CANDIDATS AL CEMENTIRI NUCLEAR VULNERA LA LLEI COMUNITARIA, PER LO QUE ESTUDIA PRESENTAR UNA QUEIXA A LA COMISIÓ DE PETICIONS DEL PARLAMENT EUROPEU.
El manifest de la zona de Vandellòs recull en 48 hores 252 suports provinents de l’associacionisme, l’àmbit sindical, polític i ecologista entre ells el de 64 entitats a sota relacionades.
Aquest suport al manifest demostra el rebuig que ocasiona aquesta instal·lació, conseqüència de la problemàtica de les centrals Nuclears, i mostra el camí que s’ha de seguir en un procès per ubicar una instal·lació d’aquest tipus, d’acord amb la llei Comunitaria i els acords internacionals signats per l’Estat Espanyol.
La legislació ambiental Europea preveu procediments, que en el cas de la gestió del combustible gastat dels residus radioactius, i més concretament en la proposta modificada de directiva (Euratom) COM (2004) 526, diu :
“ Informar clarament a la població i facilitar la seva participació per aconseguir un alt nivell de transparència”
La proposta modificada de Directiva Europea diu, finalment:
Art. 3.-Els Estats membres han de garantir que el públic està informat de les mesures que es prenen i de l’estat en que es trobi el procés de presa de decisions, especialment en quant a la metodologia per la selecció dels llocs de magatzematge provisional o definitiu, si existeixen.
En l’annex de la proposta de la Directiva Europea, per part de la Comissió s’assenyalava clarament:
Serà determinant la participació de les entitats locals de la regió situades al voltant dels possibles emplaçaments elegits i per aquest motiu és imprescindible establir un temps suficient per poder consultar abastament als interessats i per a que aquets puguin intervenir en el procés de presa de decisions.
Aquesta legislació es contradiu frontalment amb la decisió del Ministeri de Industria de deixar a mans d’un Ple Municipal el futur de tota una Comunitat.
En l’àmbit dels acords ratificats per l’Estat Espanyol també s’inclou el Conveni d’Aarhus, elaborat per la Comissió Econòmica per a Europa de les Nacions Unides i ratificat al desembre del any 2000, que diu:
“Participació del públic en la presa de decisions sobre medi ambient
L'article 6 del Conveni estableix que, quan s'iniciï un procés de presa de decisions respecte al medi ambient, s'ha d'informar el públic interessat de la manera més eficaç i en el moment oportú, pels mitjans de comunicació públics o individualment, segons els casos, a l' inici del procés.”
Tot i que tant el terme “consulta al públic de la zona afectada”, com el de “informar el públic interessat” poden tenir diverses interpretacions, queda clar que com a tals no solament es pot considerar el terme Municipal de la població que dona el permís, sinó també les poblacions de les comarques afectades.
Però en aquest cas el mètode d’elecció clandestí i obscurantista que s’ha aplicat per aquesta elecció no solament està en contra de la legislació Comunitària i dels acords Internacionals signats per l’Estat Espanyol, si no contra el que preveu el sisè Pla de Residus redactat per ENRESA (Empresa Nacional de Residus) i aprovat pel Govern.
El sisè Pla General de Residus Radioactius aprovat pel Consell de Ministres de 23 de juny de 2006, com una de les actuacions aprovades a curt i mitjà termini (4-5 anys) diu:
“Consolidación y aplicación de una metodología para la búsqueda de soluciones reales y posibles para proyectos de difícil aceptación social, adaptada a las características de la instalación ATC, que debería conducir a la obtención de un emplazamiento con la debida aceptación social que contribuya plenamente a su éxito y futura gobernabilidad a largo plazo.”
El RD 775/2006 de creació de la comissió interministerial que es va constituir per l’ATC diu
Artículo 3. Funciones.
Corresponden a la Comisión Interministerial las siguientes funciones:
b) Establecer e impulsar los procesos de información y participación pública.
O bé això:
“Es evidente que las entidades locales que puedan verse involucradas en la toma de decisiones tendrán un papel preponderante siempre en el contexto de voluntariedad, transparencia de la información y diálogo y participación abierta de sus ciudadanos”.
En el cas de la població d’Ascó no ens consta que s’hagi fet cap tipus de consulta ni enquesta d’opinió ni cap altra que pugui justificar el requisit dels acords esmentats.
El Ministeri ha optat en aquest cas per un mètode d’elecció que seria il·legal, per lo que els emplacem a rectificar i aturar tot el procés d’elecció entre els candidats, fins que no s’hagin fet les consultes pertinents a les poblacions i Comarques afectades.
Al mateix temps reiterem que no és possible projectar la construcció del cementiri nuclear sense aturar abans la generació de residus radioactius, pel que és urgent consensuar socialment un calendari ordenat de tancament de les Centrals Nuclears de l’Estat Espanyol com a pas previ a obrir qualsevol debat sobre el futur d’aquest emplaçament.
El nou incident a la Central Nuclear de Vandellòs demostra l’ urgència d’establir aquest calendari per clausurar unes Centrals Nuclears envellides i obsoletes que són l’origen del problema de l’emplaçament del cementiri nuclear.
Per tot lo anteriorment esmentat les Entitats Ecologistes en Acció, Greenpeace i Tanquem les nuclears d’acord amb els articles 21 i 194 (8D i 138D) del Tractat CE, disposicions introduïdes pel tractat de Maastrich (1993) en que es regula el dret de qualsevol ciutadà o entitat europea a establir el dret de petició per formular sol·licituds o reclamacions, formularem una queixa davant de La Comissió de Peticions del Parlament Europeu per incompliment del Dret Comunitari i dels acords que regulen a nivell Europeu la construcció de instal·lacions com el ATC.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.