El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha visitat avui les obres de construcció del pont sobre l’Ebre que unirà Sant Jaume d’Enveja i Deltebre. Aquest pont esdevindrà una alternativa a l’actual pas de barca i evitarà l’actual recorregut per carretera de més de 20 quilòmetres passant per Amposta. La nova estructura, que tindrà una longitud de 250 metres i una amplada de 19,3 metres, respon a un disseny singular i integrador amb l’entorn. Així, el pont permetrà millorar la mobilitat, potenciar els valors paisatgístics, turístics i culturals del Delta, i afavorir el desenvolupament econòmic de la zona. Les obres conclouran a finals de l’estiu vinent i compten amb una inversió de 17,1 MEUR.
El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha visitat avui, acompanyat dels alcaldes de Sant Jaume d’Enveja, Joan Castor, i de Deltebre, Gervasi Aspa, les obres del nou pont sobre l’Ebre entre aquests dos municipis. Aquesta actuació, que comporta una inversió de 17,1 MEUR, permetrà tant millorar la mobilitat, com afavorir el desenvolupament econòmic i potenciar els valors paisatgístics, turístics i culturals a l’entorn del Delta.
El nou pont acostarà Deltebre (Baix Ebre) i Sant Jaume d’Enveja (Montsià), dues poblacions properes entre si però separades pel riu; evitarà el recorregut actual per carretera passant per Amposta de més de 20 quilòmetres i esdevindrà una alternativa a l’actual pas de barca.
Les obres van començar el juny de 2008 i es preveu que concloguin a finals de l’estiu vinent. El pont que s’està construint és de tipus penjant; tindrà una longitud de 250 metres, una amplada de 19,3 metres i un gàlib nàutic lliure de 12 metres en un tram central.
Fins al moment, pel que fa a l’estructura del pont, s’han executat els dos estreps, així com la pila i gran part de l’estructura metàl·lica del costat Deltebre. Així mateix, s’està avançant en les tasques que permetran la construcció de la pila i del tauler del costat de Sant Jaume d’Enveja. També s’estan iniciant les feines per al muntatge, en el costat Deltebre, del tram que conformarà la part central del pont.
Un cop aquest tram estigui muntat, es traslladarà al riu mitjançant potents grues, es portarà flotant fins a la seva ubicació definitiva i s’elevarà amb gats des dels extrems del tauler. Un cop soldat el tram central als dos laterals, s’enfilaran els cables a través del tauler i del cap de les pilones i es durà a terme una primera fase de tensat. Es formigonarà la llosa del pont per fases, amb successives etapes de retensat de cables. Finalment, s’efectuen la pavimentació i els acabats del pont.
Quant a la urbanització i connexions viàries en ambdós costats del riu, els treballs estan força avançats; resta finalitzar la pavimentació i col·locar el mobiliari urbà.
Disseny i construcció respectuosos amb l’entorn
En el disseny, mètode constructiu i execució del nou pont s’ha tingut molt en compte els valors naturals i paisatgístics del riu Ebre i, en aquest sentit, cal ressaltar l’esforç per integrar l’estructura en l’entorn i minimitzar l’impacte dels treballs en el medi.
Per exemple, l’alçada màxima de l’estructura en les piles –que són de dimensions reduïdes– no sobrepassa els 21 metres i la part inferior del tauler tindrà una cota en el seu punt més alt de 12,3 metres. D’altra banda, la il·luminació del pont serà suau i discreta.
En l’execució de les obres, cal remarcar que per a minimitzar l'ocupació del riu, les dues penínsules artificials de terres que s’han de formar a cada costat per a la construcció de les piles, no s’executen de forma simultània; cal enretirar parcialment les terres de la primera península abans de completar la de l’altre costat del riu. Per aquest motiu, primer s’ha efectuat el muntatge del tram lateral de Deltebre.
Un pont singular: passeig i mirador
A més de la millora en les connexions i la mobilitat, el DPTOP ha concebut el nou pont com una obra singular, harmoniosa amb l’entorn del Delta i que en permeti potenciar els valors. Així, va convocar un concurs d’idees per al disseny de l’estructura, en el qual va ser escollit el projecte presentat per Diego Cobo i Jiri Strasky, especialistes en ponts suspesos.
La voluntat que el pont convidi també al passeig i a l’ús ciutadà es plasma en la seva amplitud i tractament amb què ha estat dissenyat. D’aquesta manera, una de les particularitats d’aquest pont és que la plataforma es dividirà en dos espais ben diferenciats; un per als vehicles i un altre per als vianants i ciclistes.
En concret, al tauler del pont, amb una amplada de 19,3 metres, s’hi podran distingir els espais següents:
Una calçada de 8 metres, que inclourà dos carrils de 3,5 metres per a la circulació de vehicles i dos vorals de 0,5 metres.
Una zona de passeig de 7,8 metres d’amplada. Aquesta zona es dividirà en un vorera per a vianants de 2 metres, un espai per al descans de 3,3 metres d’amplada i un carril-bici de 2,5 metres
L’espai central de separació entre la calçada i la zona de passeig, d’1,65 metres d’amplada, on hi haurà l’estructura central portant (cables i piles) i les barreres de protecció.
Finalment, la barrera (costat vehicles) i la barana (costat vianants) laterals sumen els 1,85 metres restants.
La zona de descans adoptarà unes ondulacions que volen recordar l’estela de la barcassa sobre la superfície del riu en travessar-lo. Així mateix, es preveu una àmplia superfície en la barana que permeti al vianant recolzar-se còmodament per a contemplar el riu i el seu entorn.
Urbanització i vialitat de l’entorn
A més de la construcció del pont, les obres inclouen la formació dels vials de connexió. En el costat de Sant Jaume d’Enveja, connectaran amb l’avinguda de l’Ebre, i a l’encreuament s’està completant una rotonda de 45 metres de diàmetre. Al costat de Deltebre, es connectarà amb el carrer Girona i també s’està finalitzant un giratori al punt de connexió, de 40 metres de diàmetre.
Finalment, els elements complementaris d’urbanització són els següents:
Vies de comunicació per a vianants i ciclistes entre el pont i els futurs passeigs fluvials.
Zona d’aparcaments al costat de Sant Jaume d’Enveja.
Enjardinament de les àrees entre els vials projectats.
Habilitació, en ambdós estreps del pont, d’uns espais útils per a poder desenvolupar en un futur activitats d’oci o culturals.
Enllumenat del pont, així com la il·luminació en tots els vials i la rotonda, amb columnes i llumeneres.
Anella del Delta
El pont ara en construcció entre Sant Jaume d’Enveja i Deltebre s’integra en la futura Anella del Delta, una anella viària i de carrils bici concebuda per tal d’equilibrar la vialitat dels dos hemideltes, tot dotant-los d’una bona infraestructura de comunicació entre tots els seus nuclis urbans. A més, permetrà crear un itinerari en bicicleta que apropi la natura a la ciutadania.
El recorregut d’aquesta anella serà el següent: Amposta, Sant Carles de la Ràpita, Sant Jaume d’Enveja, nou pont sobre l’Ebre, Deltebre, l’Ampolla, Camarles, l’Aldea, pont penjant sobre el riu i Amposta. Aquesta actuació comportarà una inversió global d’entre 60 i 70 MEUR.
Pont sobre l’Ebre entre Deltebre i Sant Jaume d’Enveja
FITXA TÈCNICA
Tipus: Pont penjant, amb el tauler suspès mitjançant un sistema de 4 cables que s’ancoren al tauler.
Estructura: Estructura mixta, amb un calaix metàl·lic i una llosa superior de formigó armat.
Longitud: 250 metres, format per tres trams: dos laterals de 69 metres de longitud i un de central de 112.
Amplada: 19,3 m. La calçada per als vehicles té 8 metres i l’espai per a ciclistes i vianants, 7,8 m.
Gàlib: Gàlib nàutic lliure de 12 metres en un tram central de 56 metres
Disseny: Enginyers Diego Cobo i Jiri Strasky
Pressupost: 17,1 MEUR
Inici obres: juny 2008
Final previst obres: finals estiu 2010
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.