17 de juliol del 2010

Tortosa estudia tancar el pont de l'Estat als cotxes

L'Ajuntament presenta un pla de mobilitat que amplia les zones de vianants, el transport públic i els carrils bici · Es preveuen 2.300 places d'aparcament.

Els embussos de trànsit al pont de l'Estat de Tortosa podrien passar a la història si l'Ajuntament tirés endavant una de les propostes més “agosarades” del nou pla de mobilitat urbana sostenible. Es tracta de tancar el pont de l'Estat als vehicles, ampliar les voreres i reservar un únic carril per als autobusos i els vehicles d'emergències. De moment no és una mesura “assumible” –va advertir ahir l'alcalde–, però la construcció del tercer pont sobre l'Ebre, que serviria per unir el nord de Ferreries i el barri de Remolins, permetria al consistori restringir el trànsit rodat al pont vell. Una mesura dràstica que només s'ha portat a terme en ocasions especials i molt puntuals, com ara les processons de Setmana Santa i la Festa del Renaixement.

Ferran Bel, que ahir va presentar el pla de mobilitat sostenible, no va amagar que aquesta és una opció que li agrada força. A més, hi ha una solució més econòmica però incompatible amb l'altra, que és construir una passarel·la per a vianants aprofitant el pilar de l'antic pont de la Cinta, on avui hi ha el monument als morts de la batalla de l'Ebre. De fet, això evitaria el tancament del pont de l'Estat als cotxes privats. “Però, si es fa una cosa, no es farà l'altra”, va afirmar Bel. Així, l'alcalde encara va ser més clar sobre la viabilitat de les dues solucions a curt termini. “No hi ha prou recursos” per fer la passarel·la per a vianants, ni “prou coratge” per tancar el pont de l'Estat als vehicles, sense abans tenir a punt el tercer pont sobre l'Ebre.

El pla de mobilitat urbana sostenible de Tortosa, redactat al llarg del 2009, ha estat un encàrrec municipal a l'empresa Assessoria d'Infraestructures i Mobilitat, la mateixa que ara està elaborant el pla de mobilitat de les Terres de l'Ebre. Després de l'estudi de camp, la consultoria ha fet una sèrie de propostes per millorar la mobilitat a peu i en bicicleta, crear espais per als vianants, garantir l'accessibilitat per a les persones amb mobilitat reduïda, habilitar nous aparcaments dissuasius i millorar la rotació dels aparcaments de zona blava. En aquest sentit, l'alcalde va puntualitzar que “una bona part” de les propostes, com ara els pàrquings i les noves zones de vianants, ja estan en marxa, però que d'altres ja han estat “totalment descartades”.

LA XIFRA
450 turismes té Tortosa per cada 1.000 habitants. A més, hi ha 25.000 vehicles censats, 4.000 més que l'any 2004

Primer, els nous pàrquings

La major part del nucli antic i de l'actual centre administratiu, amb la plaça d'Espanya, els carrers del voltant i les places Ramon Cabrera i Emili Sanz, han de ser espais per als vianants. De fet, la intenció és reservar per als vianants la major part del conjunt històric, des dels voltants de la catedral fins al carrer Teodor González. L'Ajuntament ja té en marxa diverses obres, com ara les dels carrers Ciutat i Croera, i d'aquí a pocs mesos en farà d'altres, als carrers Sant Pere i Travessia de la Parra. Però abans de tancar el centre i el nucli històric als cotxes, un projecte que “no té marxa enrere”, l'Ajuntament considera prioritari fer nous aparcaments. Als dos pàrquings dissuasius i gratuïts del Temple i de Ferreries Nord, se sumaran els del Carrilet, la plaça Mossèn Sol, l'edifici de les Delegacions i la plaça de l'Estadi, amb un total de 1.300 places. També hi ha un miler de places previstes al pàrquing de Renfe. El pla també proposa ampliar la zona blava a tot el Temple, “cosa que ara no es farà”.

Publicat a ElPunt.cat i a
El Punt Camp de Tarragona i Terres de l'Ebre 17-07-2010 Pàgina 7

10 comentaris:

  1. He de reconèixer que pel pont de l'Estat hi passo poc. Però hi ha molt altres conductors que sí que ho fant. Abans de tancar-lo s'hauria d'enllestir el tercer pont. "Enviar" tots els cotxes pel pont del Bimil·lenària seria un error monumental.
    Avui per avui, Tortosa, no està preparada per a prescindir d'una infraestructura tant important.

    ResponElimina
  2. No tinc clara la bondat de la mesura ( no aplicable a eleccions vista, per cert ). El que tinc clar és què no té molta coherència demanar un altre pont perquè amb els que hi ha no son suficients, i al mateix moment anunciar que s'en inhabilitaria un per al vehicles ( principal motiu de la demanda del tercer )
    Si l'alternativa al pont de l'estat, per als que vinguin de la zona de Ferreries, és deixar el cotxe al nou aparcament de la plaça de l'estadi o al nou de Faiges, primer que serà insuficient i segon que esta "prou apartat" del centre com per a no ser dissuasiu. Llavors, si s'ha d'anar pel pont del mil·lenari, la congestió es traslladara d'un lloc a l'altre. Nomes cal recordar, fa uns anys la problemàtica ( i posterior marxa enrere ) que va suposar l'invent Fabra que no permetia accedir al pont de l'estat des de la zona de Remolins/Rastre ( Plaça agustí Querol )
    Per altra banda si tot va lligat al tercer pont, que estem parlant de 3,4,5 anys?

    ResponElimina
  3. Urbanistes, aaaaaaaaaaaaaaaaal terapeuta.

    ResponElimina
  4. Estic d'acort en la mesura,sempre que se faigue en seny,s'ha de recordar que pronte (almenos ho espero)se podra trasitar pel pont del tren,a peu o en bici.Si se fa lo tercer pont,lo pont de l'estat se podria tallar al transit dels veicles privats perfectament.
    Parlant del pont del tren,he observat que les pilastres son molt amples,tant que cabrien dos ponts,no se si ho tindran en conpte a l'hora de la rehabilitacio.
    Lo del nucli antic de tallar l'acces als cotxes es una gran idea,qui no ho cregue aixi s'auria de mentalitzar mes per anar a peu,que a Tortosa hiha molt de dropet solt.

    ResponElimina
  5. El que ha de fer Bel i els il.luminats en mobilitat, és activar la peatonalització del pont del ferrocarril, abans que s'enfonsi el pont, cosa que és habitual a Tortosa.

    ResponElimina
  6. jo crec que tot es possible, pero sempre que ho fem en l'ordre que toca. Primer el tercer pont i el pont del tren per a vianants, i aixi juntament amb els nous aparcaments, trobo que despres si que es podria tancar el pont vell, i quedaria molt be.

    Parlant dels nous aparcaments, inocent de mi pensava que es guardaria alguns d'aquells davant del nou edific dels Mossos pel public, pero veig que no. Espero que quan acaben de tombar el Seat/club de squash, al costat dels Mossos, si que es fan alguns aparcaments please ....

    quant a un altre punt de l'article, fer "circular" mes les places de la zona blava, te una solucio facil - pujar els preus (i que pagui TOTHOM).

    i ja que estem, parlant de mobilitat i vianants/bicis, com a usuari habitual de bici no he vist mai la necessitat dels carrils bicis, només caldria que els conductors ens respetessin (uf, utopia !!).

    ResponElimina
  7. El pont del tren sempre ha sigut peatonal, era la manera més ràpida d'arribar a l'insti des del centre de Tortosa :-)

    ResponElimina
  8. Lo tema del pont del tren no depen de Bel,sino del sosialistes.
    Pel que fa als carrils bici,pos jo crec que per Tortosa no calen,pero en un futur podria ser,per aixo s'han de construir,que nosa tampoc fan.

    ResponElimina
  9. El sants innocents es el 28 de desembre, però per si de cas algú vol escriure la carta als reis per a que ens portin un nou pont, que ho faci el 5 de gener del 2013, dons els anys 2011 i 2012 ens portaran carbó.

    ResponElimina

NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.

Disqus for Marfanta