28 de març del 2011

Tortosa vol instal·lar plaques solars als edificis públics

El nou pavelló del Temple té grans finestrals per aprofitar al màxim
 la llum natural i plaques solars per escalfar l'aigua de les dutxes.
L'Ajuntament ha incrementat durant aquest mandat les mesures per fomentar l'estalvi i l'eficiència energètica ·

L'Ajuntament de Tortosa factura cada any uns 900.000 euros en electricitat a Fecsa-Endesa. El regidor de Medi Ambient, Valentí Marín, recorda que s'ha avançat molt aquest mandat en la presa de mesures per fomentar l'estalvi energètic. De fet, el gener del 2010 l'Ajuntament ja va començar a adaptar-se a la tecnologia LED, que ofereix més visibilitat i menys consum, amb un primer conjunt de semàfors a la cruïlla de l'avinguda de la Generalitat amb la plaça de la Pau. Les carcasses, a més, estan fetes d'un alumini de nova generació, són extraplanes i antireflectores. L'adaptació s'està fent de manera progressiva a la resta de la ciutat, i fa un parell de setmanes s'instal·laven nous semàfors a la cruïlla de l'avinguda de la Generalitat amb el carrer Argentina.

D'altra banda, Marín explica que el consistori ja aplica criteris d'eficiència i d'estalvi energètic en totes les obres que es fan. A més, s'ha renovat la instal·lació elèctrica i la climatització de l'edifici de l'ajuntament i també la del nou edifici d'Acció Social, a l'antiga comissaria de policia. A banda, el nou pavelló del Temple incorpora plaques solars per escalfar l'aigua, i està dissenyat per aprofitar la llum natural i haver de consumir menys electricitat. Una altra de les mesures que es volen aplicar és instal·lar plaques solars a les cobertes de grans edificis. De fet, fa més de quatre anys que l'Ajuntament ja subvenciona la instal·lació de plaques fotovoltaiques a les cobertes del nucli antic.

A més, l'Ajuntament ja fa temps que va començar a substituir l'enllumenat públic per fanals més eficients, a través de les obres del pla integral del nucli antic (Pincat), però també aprofitant els dos fons estatals convocats al 2009 i el 2010. Abans d'acabar l'any, per exemple, s'ha de substituir l'enllumenat del barri de Santa Clara. El gener del 2008, ja es van substituir els llums dels fanals de l'avinguda Generalitat, entre el pont de l'Estat i el pont del ferrocarril, amb l'objectiu de millorar la il·luminació de la principal artèria viària de la ciutat, a més d'aconseguir un estalvi energètic addicional. Els llums nous han permès una reducció de 150 watts per hora i per fanal. Durant aquest mandat també s'ha renovat l'enllumenat d'altres grans artèries viàries, com l'avinguda Felip Pedrell (en el tram de Remolins), el carrer Llarg de Sant Vicent, el passeig entre Tortosa i Roquetes, el passeig de Jesús a Roquetes i els diversos carrers que s'han reurbanitzat al nucli antic.

D'altra banda, l'Ajuntament de Tortosa ja va aprovar el seu pla de mobilitat urbana sostenible el juliol del 2010. El document, redactat al llarg del 2009, va ser un encàrrec a l'empresa Assessoria d'Infraestructures i Mobilitat, la mateixa que ara està elaborant el pla de mobilitat de les Terres de l'Ebre. La consultoria va fer una sèrie de propostes per millorar la mobilitat a peu i en bicicleta, crear espais per als vianants, garantir l'accessibilitat per a les persones amb mobilitat reduïda, habilitar nous aparcaments dissuasius i millorar la rotació dels aparcaments de zona blava. Algunes ja s'estan començant a aplicar: Tortosa ampliarà ara de 170 places la zona blava, a l'avinguda de la Generalitat, al barri del Temple i al pàrquing de l'estació. A més, ha ampliat l'àrea de vianants del centre i també ha ampliat l'anella de vianants dels voltants de la catedral.

+El tema al diari El Punt:
-Els municipis del Camp i l'Ebre, a reduir la factura energètica

Publicat a El Punt

10 comentaris:

  1. Quin és el parking de l'estació?
    La mateixa rotonda?! Veig que es normalment on s'àparca la gent (clar "son nomes dos minuts"), ja que els que van i venen no poden caminar gaire degut al Renfe LLargs Viatges Syndrome.
    Amb la caos que causa el dia que vol voltar una furgoneta o camio ...
    ... és Tortosa l'unic ciutat de les seves dimensions sense aparcament a l'esatacio?

    ResponElimina
  2. Anem per feina.
    Bé el que s'ha fet des de que Valentí Marin està a la regidoria de Medi Ambient. Suficient, evidentment que no, ja que com he dit en altres entrades ens cal un pla d'estalvi energètic amb dades concretes i pressupostos adients.
    Amb les coses com estan anant n'hi ha una que em preocupa des de fa temps. Que passaria en cas d'una fallada general, duradora, de la xarxa elèctrica?
    Ja se que és un plantejament extrem però crec que necessari.
    La ciutat te dos parcs eòlics, suficients com per abastir-la en cas de tall elèctric. Si no contínuament, si en una bona quantitat de temps, de necessitar-ho.
    Costaria molt una estació des d'on es pogués subministrar un flux d'energia elèctrica suficient a la ciutat, i les més possibles de les veïnes?
    No es pot pactar dintre del lloguer dels terrenys de les eòliques, i les seves participacions, aquesta mena d'estació, diguem-ne "autònoma"?
    I ja que estan, bo seria que ens podem garantir el seu subministrament, d'altra banda més eficient, ja que no se'n perdria per la xarxa al enviar-la a contrades llunyanes.
    Podem autoabastir-nos de renovables?
    Es pot integrar una distribució autònoma de tres hidroelèctriques i quantitat d'eòliques per a totes les Terres de l'Ebre?
    Pot ser el futur Patrimoni de la Humanitat renovable a més d'exportador d'energia?

    ResponElimina
  3. Nion; la continuïtat del subministrament elèctric en cas d’avaries ve donat pel numero de alimentacions existents i pel disseny mallat de la xarxa.
    Per cert, em sembla molt oportú l’article del Punt, encara que queda MOLTA feina per fer…

    ResponElimina
  4. En realitat, l'article és del 13 de març. L'he volgut recuperar ara perquè vaig veure que l'altre dia parlàveu del tema, en un altre apunt, i encara no l'havia penjat aquí.

    ResponElimina
  5. Que no desconeixo McCalan. Igual has sentit parlar de nodes i xarxes autònomes.

    ResponElimina
  6. ... i de "lluminàries" !

    ResponElimina
  7. Ignorava tal èxtasis.
    T'agraden o prefereixes els reines de Plutó?
    ;-)

    ResponElimina
  8. També amb un negoci de 25 anys i amb empresa privada de gestió pel mig, no?

    Al pas que anem, al segle xxx encara estarem pagant les seves gestions.

    ResponElimina

NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.

Disqus for Marfanta