L’agenda mediàtica del nostre territori ha estat centrada aquestes darreres setmanes en
l’actual debat sobre les infraestructures ferroviàries de les Terres de l’Ebre. Aquesta és
una qüestió que, si bé ja fa temps que s’ha anat perllongant, afecta diàriament a moltes
persones del nostre territori que habitualment fan ús del servei.
El greuge comparatiu entre les diferents zones del territori es fa més patent si tenim en
compte que estem vivint una època en la qual les distàncies entre les diferents ciutats, de
mica en mica, es van minimitzant. L’exemple més clar d’aquest fet és la inauguració del
Tren d'Alta Velocitat entre Barcelona i Girona.
Evidentment, són els usuaris qui sofreixen el clar greuge comparatiu que viuen les Terres
de l’Ebre. Les mancances s’exemplifiquen clarament amb quatre dels elements més
importants a l’hora d’avaluar el trajecte: el cost, la durada,la puntualitat i el servei. I encara
s’accentuen si tenim en compte que, en els darrers anys, no s’ha realitzat cap millora per
intentar pal·liar aquestes deficiències. Al contrari.
No fa gaire temps era una habitual usuari d’aquesta línia. Per aquest motiu, em preocupa i
m’indigna veure com, a dia d’avui, els actuals usuaris encara pateixen les mateixes
mancances. La durada del trajecte segueix intacta, sinó encara major, i el més habitual és
que el tren no arribi al seu destí a l’hora programada. La comoditat d’una gran part dels
trens és força qüestionable (cadires rígides, algunes ocasions viatge sense seient...) si
tenim en compte les més de dures hores de trajecte. Per contra, i malgrat l’actual
conjuntura econòmica, les tarifes any rere any s’han anat actualitzant i, a dia d’avui, el
preu és excessiu en comparació al servei prestat.
És evident, doncs, que el nou pla de mobilitat de les Terres de l’Ebre ha de contemplar una
millora urgent que permeti connectar la xarxa entre Tortosa i Barcelona amb un preu més
baix i amb un servei adaptat a les demandes dels usuaris.
El primer pas per aconseguir-ho s’hauria de concretar amb el compromís ferm per part del
Govern de l’Estat per a millorar la via entre Vandellós i Tarragona. A dia d’avui aquesta
encara compta només amb una via. Fet que explícitament alenteix el trajecte entre Tortosa
i Barcelona. El segon pas seria concretar, d’una vegada per totes, una vella reclamació dels
nostre territori: la parada de l’Euromed a l’estació de l’Aldea en franges horàries
estratègiques.
Aquestes actuacions, no només repercutirien positivament entre els usuaris habituals del
servei. Al mateix temps, la millora de la connexió entre Tortosa i Barcelona, també
suposaria, entre altres coses, una clara dinamització de l’economia ja que generaria noves
oportunitat per a tots els ciutadans del territori.
Ara bé, per a materialitzar aquesta millora, s’ha de realitzar un front comú per part de tots
els agents socials, econòmics i institucionals del nostre territori. Fet necessari per a
reivindicar un servei més just, adaptat a l’actual conjuntura i de primera qualitat: allò que
les Terres de l’Ebre ja fa temps que ens mereixem!
Lluís Soler i Panisello
és president del Consell Comarcal del Baix Ebre
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.