29 d’octubre del 2007

L'efemèride: el Día de los Caídos a Tortosa

El 29 d'octubre de 1939 el parc municipal de Tortosa va ser l'escenari d'un acte en homenatge a los Caídos del bàndol franquista. Ho explica Francisco J. Renau al llibre Rapsòdia en gris. Després de tres anys de guerra i bombardejos, la ciutat està desfeta, despoblada, mig enfonsada i gairebé sense forces per a la reconstrucció. Molta gent encara viu a les casetes de les muntanyes del voltant de la ciutat. Tot i així, tornen a posar-se en marxa algunes fàbriques, els comerços i alguns serveis. A més, el nou règim obliga a celebrar diferents dies de festa. La Fiesta en honor de los Caídos (29 d'octubre) commemorava la fundació de Falange.
L'any següent, el 29 d'octubre de 1940, la celebració del Día de los Caídos encara va tenir més significació, ja que el dia anterior havien arribat a Tortosa, des de Barcelona, les despulles d'onze tortosins assassinats pels republicans. Així, a Tortosa va celebrar-se amb molta pompa, amb un solemne funeral a la catedral, cantant el Cara al Sol a la sortida i fent un desfilada fins al parc municipal, on va celebrar-se un altre acte polític i religiós. El comerç tortosí va tancar al matí.
D'altra banda, el 29 d'octubre de 1944 el cinema Coliseum estranava La nueva melodía de Broadway, una pel·lícula de quatre anys abans, amb Fred Astaire i Leonor Powell.



Foto: La creu al calvari de Santa Clara (Soctortosa.cat)

3 comentaris:

  1. L'any 1936, un capellà català va ser assassinat per uns incontrolats de la FAI, que havíen vist com sempre aquest capellà havia estat al costat dels cacics. Va morir perdonant als seus assassins.
    L'any 1937, un capellà mallorquí va ser assassinat (afusellat) per uns “controlats” militars, per ser considerat “un rojo traidor”, ja que sempre s'havia situat al costat dels més necessitats i en contra dels cacics. Va morir també perdonant als seus assassins.
    Avui, 28 d'octubre de 2007, el primer capellà serà BEATIFICAT a Roma, juntament amb 497 més. (Cap ni un dels capellans vascos, catalans, mallorquins i de quasevol lloc d'Espanya assassinats en “zona nacional”).

    Avui, 28 d'octubre de 2007, la dreta espanyola, juntament amb la Conferència Episcopal, no vol que es dignifiqui la figura del segon capellà i tants d'altres ciutadans.

    Avui, 28 d'octubre de 2007, el Papa i els Cardenals, oficiaran aquesta BEATIFICACIÓ “adornats” d'una riquesa i magnificència que fa mal a la vista.

    Avui, durant l'acte esmentat, al món moriran de fam i malalties, que podrien estar erradicades, molts de milers de xiquets...

    Jo vaig ser batejat.

    Jo vaig rebre la primera comunió.

    Jo vaig ser confirmat.

    Jo em vaig casar per l'Església.

    Jo vaig tenir fills i els vaig educar en la fe cristiana.

    Jo vaig rebre l'extrema unció en un moment de la meva vida.

    Avui, 28 d'octubre de 2007, “aquesta” no és la meva Església.

    Avui, 28 d'octubre de 2007, continuo creient amb el missatge de Crist, però el meu Crist, el Crist de l'amor, el Crist que diu que TOTS sóm germans perquè tots sóm fills de Déu, aquest Crist no pot estar al costat d'aquesta “Església” ni al costat d'aquesta “Conferència Episcopal”.

    ResponElimina
  2. Alferza 31, entenc i empatizo la teva opinió, es evident i coherent tot el que expreses, a mi també em pasa algo semblant, de totes maneres no m,agrada incluir a tota l,esglesia, un colectiu tan gran, em nego a pensar que está tot podrit, ben segur trobariem, de fet conec a membres que a pesar que també rebutjen els signes externs i comportaments que molts d,ells tenen que cumplir pel vot de obediensia que els aboca a acatar les normes de Vaticá, o d,altra manera no podrien o no deurien seguir sen homes i dones de la esglesia católica, pasant a engrosar les files dels seglars.

    ResponElimina

NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.

Disqus for Marfanta