10 de febrer del 2010

L'Agenda 21 d'Ascó proposava la celebració d'una consulta popular sobre el magatzem nuclear

També alerta de la percepció del risc pel transport de mercaderies perilloses.

L'Agenda 21 Local d'Ascó, que una assessoria externa va redactar per a l'Ajuntament durant els anys 2008 i 2009, va recollir la inquietud dels ciutadans per la possible instal·lació del magatzem temporal centralitzat (MTC) de residus nuclears. En realitat, una de les propostes del document de participació ciutadana és la necessitat d'estudiar la convocatòria de consultes populars per temes «polèmics com pot ser el cementiri nuclear». Però Ascó va descartar un referèndum «per falta de temps».

L'Agenda 21 és encara l'únic document del web d'Ascó en què hi ha alguna al·lusió a la possible instal·lació de l'MTC al municipi, tot i que el ple va aprovar la candidatura el 26 de febrer. Hi ha diferents informacions posteriors, amb activitats organitzades per l'Ajuntament i amb aprovacions d'algunes obres, i també amb la contractació urgent de personal. Només al document sobre el procés de participació ciutadana per a la redacció de l'Agenda 21 Local, datat a l'agost del 2009, hi ha un parell d'al·lusions a l'MTC. Els redactors de l'Agenda 21 van dividir els veïns en quatre grups, i va ser el segon el que va suggerir que calia regular la participació ciutadana a Ascó. Literalment, deien que caldria «preveure la possibilitat de realitzar consultes populars per la implantació de temes polèmics com pot ser el cementiri nuclear». En aquest sentit, l'alcalde d'Ascó, Rafael Vidal, va explicar que havien considerat fer una consulta popular sobre l'MTC, i que aquest tema va ser important en el si de la comissió informativa de seguretat nuclear. Però Vidal va precisar que finalment l'havien desestimat «per falta de temps», ja que no era possible fer un referèndum legal, el resultat del qual fos fiable i vinculant per a l'Ajuntament. «Per tant, el que vam fer és utilitzar les eines que ja teníem i copsar i atendre totes les opinions i els desitjos que ens va fer arribar la població», va recordar l'alcalde el dia del ple.

L'altra referència clara a l'MTC es troba en la plana 14 del mateix document de participació ciutadana, quan els redactors de l'Agenda 21 enumeren les «visions negatives» que els veïns d'Ascó tenen sobre el futur. Una de les inquietuds dels ciutadans és que el tancament futur de la central nuclear afectarà el sector industrial d'Ascó i de la Ribera d'Ebre, i que els joves marxaran. A més, també els preocupava que, sense les ajudes que reben les entitats –mig milió d'euros cada any–, «potser desapareixeran les associacions» del poble. A banda, sobre les relacions entre la central nuclear i Ascó, els amoïnava la imatge negativa de l'episodi de la fuita de partícules radioactives; la informació sobre els incidents; que potser el poble no estaria en condicions de fer una evacuació d'emergència, i la necessitat de «no acceptar el cementiri nuclear». En canvi, alguns veïns proposaven implantar més centrals a Ascó, ja que no hi hauria futur amb un altre motor industrial. I encara menys, tenint en compte que les empreses no s'instal·len a Ascó perquè els obliguen a fer plans d'emergència molts costosos, a causa de la proximitat de la nuclear. A banda, l'Agenda 21 conclou que la nuclear –el segon motor econòmic del poble, després del sector serveis– dóna feia directa o indirecta al 38% dels asconencs, però que molts dels treballadors no viuen al poble. També diu que el 25% dels veïns ja són jubilats o pensionistes, i que la indústria no ha aturat la davallada demogràfica de la comarca. A més, afirma que el 40% del pressupost municipal depèn de la nuclear, però que la plantilla de l'Ajuntament està «sobredimensionada».

Un dels punts forts de la candidatura d'Ascó per rebre l'MTC és el fet que els seus terrenys estan ben comunicats per tren i per carretera. També l'Agenda 21 destaca la disponibilitat d'una estació que connecta Ascó amb altres nuclis de població. Però, a més, alerta de la percepció social del risc que comporta per a la població l'ús de la línia de tren per al transport de mercaderies perilloses, així com de la contaminació acústica provocada pel ferrocarril.

Publicat a ElPunt.cat i a

El Punt Camp de Tarragona i Terres de l'Ebre 10-02-2010 Pàgina 10

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.

Disqus for Marfanta