1 de febrer del 2010

[Nota de premsa] Un vaixell d’arrossegament pot estalviar un 29% de combustible al dia, si aplica mesures tècniques

Aquesta és una de les conclusions del projecte “Millora de l’eficiència, la sostenibilitat i el benefici de la flota pesquera d’arrossegament catalana”

El projecte marca un punt d’inflexió per al sector, i es presentarà a la resta de CCAA i a Brussel•les El DAR ha iniciat un calendari de reunions per explicar al sector d’arrossegament català com estalviar energia, principal despesa dels pescadors

Un vaixell d’arrossegament pot estalviar un 29% d’energia total al dia i un 41% de combustible durant la fase de la pesca, si apliqués un seguit de mesures tècniques, segons conclou el projecte “Millora de l’eficiència, la sostenibilitat i el benefici de la flota pesquera d’arrossegament catalana”. Actualment, la flota pesquera catalana consumeix al voltant de 78.000.000 litres en el litoral català (xifra que equival al consum anual de la flota d’autobusos de la ciutat de Barcelona). A més, cal tenir present que la flota pesquera catalana destina, en molts casos, més del 50% dels seus ingressos al pagament de la factura de combustible.

Durant la presentació, el director general de Pesca i Acció Marítima, Martí Sans, ha explicat que “aquest projecte marca un punt d’inflexió de la pesca d’arrossegament, i permetrà a les empreses pesqueres que puguin fer millores per tal de reduir la despesa de gasoil entre un 10% i un 50%”. Segons Sans, “és un projecte voluntari” però, donada l’elevada dependència del sector al carburant, des de la direcció general “es faran tots els esforços per incentivar al sector perquè faci les millores tècniques necessàries per reduir aquesta despesa”.

El projecte “Millora de l’eficiència, la sostenibilitat i el benefici de la flota pesquera d’arrossegament catalana” compta amb la participació de la Direcció General de Pesca i Acció Marítima del Departament d’Agricultura, Alimentació i Acció Rural (DAR), Tragsatec, la Universitat Politècnica de Catalunya i el Col·legi d’Enginyers Navals i Oceanogràfics de Catalunya. Aquesta iniciativa s’ha desenvolupat durant l’any 2009 amb un pressupost de 823.000 euros.

Per tirar endavant el projecte s’ha comptat amb la col·laboració dels següents vaixells, representatius de la flota d’arrossegament catalana:

Don Borja, del Port de Llançà
Canigó, de Palamós
Francesc i Lluís, de Barcelona
Pepito Bomba, de Cambrils
Vicent Gras, de Sant Carles de la Ràpita

El principal objectiu del projecte ha estat reduir considerablement el consum de combustibles, pal·liant l’impacte ambiental del seu ús i afavorint la rendibilitat de la flota pesquera catalana i s’ha creat per determinar les mesures tècniques que cal implantar, així com per crear els mecanismes de finançament adequats.

Els resultats obtinguts en base als assajos determinen que es pot reduir el consum de combustible, si s’apliquen un seguit de mesures:

Un 29% d’estalvi d’energia al dia
Un 41% d’estalvi d’energia durant la fase d’arrossegament
Un 16% d’estalvi d’energia amb una gestió eficient del patró.

D’acord amb les proves realitzades, els resultats permeten concloure que l’estalvi econòmic per a un vaixell d’arrossegament característic de la flota catalana seria de 18.000 euros a l’any, i s’evitaria l’emissió a l’atmosfera de 120 tones de CO2. Cal tenir present que un vaixell d’aquests característiques gasta uns 62.000 euros de combustible a l’any.

Durant la realització d’aquest projecte s’han assajat diverses mesures tècniques, destinades a:

Reduir la resistència del vaixell i l’equip de pesca
Millorar l’eficiència d’alguns equips
Operar i gestionar el vaixell amb criteris d’eficiència

Resultants de les mesures assajades en destaquen els següents estalvis:

En reduir la resistència de l’equip de pesca es redueix el consum entre un 10 i un 40% (en fase d’arrossegament)
La millora en l’eficiència dels sistemes de propulsió permet reduccions en el consum d’entre un 5 i un 16%
Millorant l’eficiència del motor i adequant la cambra de màquines: del 2 al 7%
La disminució de la resistència del buc genera un estalvi d’entre l’1 i el 10%
Amb una operació i gestió eficients s’aconsegueix disminuir el consum fins a un 25%

En els assajos s’ha constatat que, amb inversions d’aproximadament 40.000€ (que amb les actuals subvencions del FEP d’un 40% representarien una inversió per als pescadors d’uns 24.000€), seria factible una disminució del consum i per tant una reducció en les emissions de CO2 d’entre el 15 i el 29%, amb uns períodes de retorn de la inversió que es situarien en uns 2 anys, de mitjana.

Un cop es coneguts els resultats, la Direcció General de Pesca i Acció Marítima ha establert un calendari de reunions amb el sector pesquer català per explicar com es poden aplicar les mesures tècniques i la incidència real en el dia a dia de les embarcacions d’arrossegament. Les reunions es faran entre els mesos de gener i febrer a Roses, Barcelona, Cambrils i Sant Carles de la Ràpita.

Posteriorment, la Direcció General fixarà un seguit de tallers de formació d’estalvi energètic per aplicar els coneixements adquirits durant els assajos.

Suport econòmic i d’assessorament al sector

Així mateix, el departament aprofitarà tota la potencialitat dels Fons Europeus de la Pesca (FEP) per subvencionar les mesures tècniques pertinents per tal de reduir l’impacte energètic i medioambiental. A més, Martí Sans ha explicat que s’habilitaran crèdits a interès zero per impulsar les millores tècniques i a nivell d’assessorament, s’impulsaran plans de viabilitat empresarials a mida, i una consultoria guiarà als patrons en els canvis necessaris a la seva embarcació. A part, s’ha proposat a la Federació de Confraries de Pescadors que impulsin unitats de compra territorialitzades per comprar els materials dels vaixells que s’hagin de modificar o comprar, optant així millors preus.

Origen del projecte

Durant l’any 2008, des de la direcció general de Pesca i Acció Marítima es van iniciar actuacions destinades a determinar l’ecoeficiència de la flota pesquera d’arrossegament catalana, establir les causes d’aquesta ineficiència, sensibilitzar i formar els armadors i patrons dels vaixells de pesca d’arrossegament i determinar les mesures tècniques a implantar per tal de millorar l’ecoeficiència.

Aquesta iniciativa es va materialitzar en tres línies d’actuació:

Anàlisi de l’ecoeficiència de la flota pesquera d’arrossegament catalana, a partir de dades tècniques, de captures i de consums
Desenvolupament de tallers d’estalvi i eficiència energètica amb la finalitat de sensibilitzar sobre les innovacions i canvis a introduir en l’activitat per tal d’assolir un estalvi energètic i un balanç econòmic més favorable. 14 tallers, en 12 confraries, amb l’assistència de patrons i armadors de 132 embarcacions.
Realització de 90 diagnosis energètiques en una mostra de la flota. Detecció dels punts a millorar. Estudi de la viabilitat tècnica i econòmica d’aquestes propostes de millora de l’eficiència per a cada vaixell.

Totes aquestes actuacions van estar el punt de partida per a l’actual Projecte de Millora de l’Eficiència, la Sostenibilitat i el Benefici de la Flota Pesquera d’Arrossegament catalana que avui es presenta

1 de febrer de 2010

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.

Disqus for Marfanta