30 d’agost del 2012

Retiraran els trams en desús del pont del tren a Tortosa, a partir del 5 de setembre



TORTOSA (Baix Ebre).- El pont de l’antiga línia de ferrocarril deixarà de travessar l’avinguda de la Generalitat en pocs dies, després de les festes de la Cinta. I just una setmana després, Tortosa també veurà com es retira el tram de l’antic pont del tren a l’avinguda Lleida, en el marc de les obres per convertir el pont del ferrocarril en una passarel·la per a ciclistes i vianants. D’una banda, l'Ajuntament de Tortosa ha reclamat a l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) la retirada del pont, a causa del seu important deteriorament, i l’ens estatal ha atès la seua petició. L'alcalde de Tortosa, Ferran Bel, ha explicat aquest dijous que fa uns dies es va reunir amb el director general de Patrimoni i Urbanisme d'Adif, Alfredo Cabello, per informar-lo de la situació i de la necessitat d'eliminar el pont el més aviat possible. I pocs dies després d'aquesta trobada, Adif va confirmar l'Ajuntament que procedirà a la retirada del pont el proper a partir del proper dimecres, 5 de setembre.

Segons la previsió de l’Ajuntament, els treballs per desmuntar el pont del tren sobre l’avinguda de la Generalitat podrien allargar-se durant un parell de dies. Per tant, això afectarà necessàriament el trànsit al centre de Tortosa, ja que caldrà tallar el pas de vehicles tant a l’avinguda de la Generalitat com en un tram del carrer Ronda Docs. Per això, Bel ha demanat disculpes per les molèsties que es crearan, i ha demanat paciència i comprensió als ciutadans.

En el tram de l’avinguda de la Generalitat, el pont té 24 metres de llargada i resta inutilitzat des del tancament de la línia ferroviària, l'any 1996. Durant tots aquests anys, ha sofert un important procés d'oxidació que afecta greument l'estructura de metall. Una empresa subcontractada per Adif retirarà el viaducte en dos peces i el portarà fins a l'entrada de la ciutat, al costat de la plaça del Bimil·lenari, on acabarà els treballs de desballestament i s'emportarà el ferro resultant, per reaprofitar-lo. Aquests treballs obligaran a fer talls intermitents de trànsit a l'avinguda de la Generalitat durant el dimecres dia 5, uns talls que seran complets l'endemà, dijous 6. Mentrestant, els vehicles es desviaran pel carrer Barcelona i per l'avinguda Lleida. El carrer Ronda Docs quedarà també tallat. De la mateixa manera, la plaça del Bimil·lenari es restringirà l'aparcament habitual de vehicles per poder fer els treballs de dipòsit i trossejament del pont.

D'altra banda, la setmana següent, els dies 12 i 13 de setembre, Costes retirarà el tram del pont del tren que travessa l'avinguda Lleida, en el marc del projecte de prolongació de la via verda del Baix Ebre. Aquesta actuació obligarà a tallar l'avinguda i a inhabilitar-hi la zona d'estacionament de vehicles, així com la situada dins del parc municipal durant alguns dies més. De fet, el desballestament de l’antic pont del tren es farà en aquest mateix indret. En aquest cas, el trànsit es desviarà per l'avinguda Generalitat i pel carrer Barcelona. Una vegada enretirat aquest tram de pont, i dins de les obres que s'estan fent per portar la via verda al marge esquerre del riu Ebre, també recreixerà la calçada de l'avinguda Lleida per situar-la al nivell del passeig de vianants.

De fet, Bel ha volgut destacar que aquestes actuacions permetran salvar la barrera que ha representant per a Tortosa la mateixa línia del tren i el pont del ferrocarril durant els darrers dos segles. Segons l’alcalde, l’actuació més immediata serà anivellar l’avinguda Lleida i, més endavant, eliminar el talús del parc municipal per ampliar l’actual escalinata al llarg del carrer Comandant Anguera. Bel també ha confirmat que el pas de la via verda per l’antic pont del tren podrà entrar en funcionament cap a finals d’any.

Per la seua banda, la Policia Local de Tortosa senyalitzarà degudament les zones afectades per les diverses obres de retirada dels ponts, a partir del proper 5 de setembre. De la mateixa manera, també se senyalitzaran els itineraris alternatius per facilitar la mobilitat.

10 comentaris:

  1. És una llàstima que es desaprofiti l'existència del pont per connectar la via verda directament amb l'estació de tren de Tortosa. Seria molt útil pels cicloturistes i pels que venim en tren a Tortosa i ens desplacem en bicicleta cap a Roquetes.

    ResponElimina
  2. Avui he vist el "monstre" de formigó que estan fent a l'altra banda del pont.
    Quina vergonya!
    S'ha de ser un curt de gambals per a parir coses així!
    Ni crisi ni "cuentos".
    Patètic!
    Ara de que l'intentaran folrar? De "txuminades" electoralistes?
    Fem-ho bé! Destruïm Tortosa!

    ResponElimina
  3. pqs, ara deixarem el ponts per esperar si arriba algú de la capital i vols desplaçar-se en bici a Ferreries o Roquetes. És això ? ..... per favor.

    ResponElimina
  4. Pos jo estic molt d'acort en pqs... Ell ha donat un exemple com cualsevol atre. Hi han moltes maneres d'aprofitar uns ponts que ja estan i no fan cap nosa.
    Pauper, a que te referixes?

    ResponElimina
  5. Evidentment m'alegro que les obres de la Via Verda tiren endavant pero jo també penso que és una perdua d'oportunitats retirar els ponts aquests. Renovats, o canviats per uns més adequats, hagues sigut perfecte (i logic) conectar la Via Verda directament amb l'estacio de trens. Ara si vols anar des de l'estació fins el "pont de tren" hauras de fer ziga-zaga com pots pels carrers del Temple i no serà mai tan comode o atractiu, com hagues pogut ser "vendre" Tortosa com el punt de partida de la Via Verda en bici. Em sorpren que les autoritats i les empreses locals no aposten més per aquestes opcions ....

    ResponElimina
  6. Cucafera, crec que pqs parla de dos casos diferents de possibles usaris; aquells que venen en tren cada dia a treballar a Tortosa/Ferreries/Roquetes i voldrien portar la bici per desplaçar-se, i aquells que venen "de fora" (o vendrien) per fer marxes per la Via Verda i l'estació de Tortosa seria una excellent punt de partida si ho preparem bé.

    ResponElimina
  7. I si ens agenollem tots quan passi una bicicleta ?
    A veure, Brian, tampoc està escrit en lloc que si un vol anar en bici des de l'estació a on sigui, hagi de ser per un carril bici. Mira: Estació, c/ Despuig, Teodoro Gonzalez fins el riu i rampa per accedir al pont de la Via verda. Tampoc és tan suïcida ni descabellat. Ja sé que no esteu proposant fer una nova infraestructura, sinó aprofitar-ne una que ja existeix però, amb tot, no estic d'acord. Insisteixo, pot quedar tot lo xulo i modern, i guai del Paraguai que volgueu però a més, quantes bicicletes passarien al cap del dia, mitja dotzena ?
    Aprofitar d'una manera o altra els espais que ara es generaran ( a banda de l'estètica de l'Avda. sense el pont ) ho valoro més que no pas el benefici de mantindre'ls.

    ResponElimina
  8. No son només les bicis. La gent que va a peu també els tenim que contar. I segur que en passaria molta de gent a peu.

    ResponElimina
  9. Lo que no estic sergur es si la gent passarà en monopatinet.

    ResponElimina
  10. Estic d'acord, Cucafera, en que no cal sempre carrils bicis (pero si, que conductors prudents!); jo de fet sempre trio la ruta més curta en bici, sigui per carril o per carrer "normal" ....
    el cas en que estic pensant ara, pero, es mes una mirada cap al futur. No diuen que les TTE té pocs recursos, pero un que tenim és, o seria, el turisme? Hi ha moltes possibilitats de convertir Tortosa en el "centre" de la Via Verda, entre muntyana i delta, si les coses es fan bé, atraient gent de fora que els agrada turisme rural/bici i que, contrariament al que es pensa, tenen diners per a "deixar" ;)
    De totes formes, les decisions ja estan preses i les obres a punt - pero continuo pensant que s'ha de fer "algo" en torn l'estació de tren per aprofitar aquesta surtida economica.

    ResponElimina

NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.

Disqus for Marfanta