Les obres eliminaran l'últim gran punt negre a la via de comunicació principal amb l'Aragó
Gandesa ha hagut d'esperar més de deu anys perquè comencin les obres de la variant de la carretera N-420 al coll del Moro, un veritable punt negre i l'únic tram d'aquesta via estatal que no havia estat arranjat. Les obres, que podrien acabar a finals de febrer, tenen un pressupost de poc més de quatre milions d'euros i representaran la construcció d'una variant de 2,8 quilòmetres. Amb tot, el projecte era molt esperat perquè el pas del coll del Moro és un tram amb molt de trànsit, sobretot de camions, molt escarpat i amb revolts pronunciats i perillosos. A més, la variant servirà per millorar les connexions amb l'Aragó.
L'alcalde de Gandesa, l'independent Miquel Aubà, va valorar ahir molt positivament que el Ministeri de Foment haja començat a executar la variant de la carretera N-420 al pas del coll del Moro, si bé va advertir que les obres ja haurien d'estar acabades. Aubà va explicar que els treballs podrien estar enllestits cap al febrer, i sobretot va destacar la importància del projecte, llargament reivindicat perquè la construcció de la variant acumulava més de deu anys de retard. «La història oficial diu que la variant va quedar en via morta per l'aparició del jaciment arqueològic, però també van sorgir altres complicacions», va recordar l'alcalde. Concretament, la variant es construirà al costat del jaciment ibèric del coll del Moro, declarat bé d'interès cultural per la Generalitat. Foment es va comprometre a fer les prospeccions prèvies, així com a instal·lar les mesures de protecció necessàries per fer un seguiment arqueològic durant l'execució de les obres, que van ser adjudicades fa més d'un any amb un pressupost de quatre milions d'euros.
«És una llàstima perquè hem perdut molts anys, i hem patit l'únic tram de l'N-420 que tenia carrils estrets, estimballs i revolts molt tancats i perillosos», va lamentar. L'alcalde de Gandesa va remarcar que el pas del coll del Moro ha estat un punt negre amb molts accidents, sobretot amb camions implicats. De fet, l'N-420 és una de les vies més utilitzades per anar d'una banda a l'altra de la frontera entre Catalunya i l'Aragó, però també vertebra les comunicacions de la Terra Alta amb la Ribera d'Ebre i el Priorat. Aubà va precisar que ara només falta que Foment subhasti l'altra variant de l'N-420, pel nord del nucli urbà de Gandesa.
> Una comarca deficitària en carreteres
Un cop estiga enllestida la variant del coll del Moro, la millora de les comunicacions de la Terra Alta i de les connexions amb Aragó encara tindrà diverses assignatures pendents. Fa més d'un any que els ajuntaments de Gandesa i Corbera d'Ebre esperen que el Ministeri de Foment els contesti les al·legacions al traçat de les variants de l'N-420. «Fins que no sapiguem el traçat definitiu que farà Foment, la Generalitat no pot impulsar l'altra variant que necessitem a Gandesa, per treure també la C-43 del nucli urbà», va explicar l'alcalde Miquel Aubà. La Generalitat també té previst iniciar enguany la millora integral de la carretera T-330 entre Horta de Sant Joan i la C-12 (eix de l'Ebre), a l'altura de Xerta, que costarà un global de 30 milions d'euros. L'alcalde de Batea i diputat pel PSC, Joaquim Paladella, va concretar ahir que el govern català també començarà enguany les obres de la carretera C-221 entre Batea i Aragó, que costaran uns 19 milions d'euros. «Però la veritable assignatura pendent és la millora de la xarxa de carreteres que pertanyen a la Diputació de Tarragona», va lamentar Paladella: «Són un desastre i la Diputació no ha assolit mai cap compromís per millorar-les.»
El Punt (06-01-06)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.