26 d’agost del 2011

[Tribuna] 'Ajuntaments, de mal a pitjor', article de Francesc Gas


No en teníem prou, després de 32 anys d’ajuntaments democràtics sense que la Llei Reguladora de les Hisendes Locals s’hagi modificat per tal de millorar el finançament dels ajuntaments i adequar-se a les necessitats reals, de tots els municipis de l’Estat espanyol, per tal de mantenir i millorar els serveis que durant aquests últims anys hem prestat, des del punt de vista social, educatiu, sanitari, cultural, de seguretat, de millora d’infraestructures..., i, en molts casos, sense tenir-ne l’obligació ja que la seva gestió i finançament corresponen a organismes superiors dependents dels mateixos governs. No en teníem prou amb tot això que ara ens apliquen -als ajuntaments- un altre espoli econòmic que ens acabarà d’enfonsar.

Em refereixo a la decisió del govern espanyol sobre la devolució d’una part del Fons Nacional de Cooperació que, any rere any, han atorgat als ajuntaments i que ara, a partir de l’any 2008, haurem de retornar a l’Estat per haver-se equivocat (el mateix govern de l’Estat!) en la previsió de la subvenció atorgada. Increïble, però cert.

A la fi, el que el govern espanyol fa amb els ajuntaments és com si els ajuntaments ens haguéssim equivocat en la previsió de la recaptació dels impostos i taxes i, en haver-nos quedat curts, ho solucionéssim reclamant als/les contribuents, amb caràcter retroactiu de 2 o 3 anys, la diferència de la recaptació.

Com és possible que l’Estat ens atorgui una quantitat en el moment d’elaborar el pressupost municipal, que tots els ajuntaments disposem al 100%, i ara ens digui que s’ha equivocat i que li ho tornem?

Com hem de retornar allò que ja no tenim, que hem invertit en la despesa diària, en el manteniment del nostre municipi, prestant fins i tot alguns dels serveis que haurien de donar i pagar directament des del govern de l’Estat o de la Generalitat?

Quants milers d’euros haurem de retornar dels anys 2010 i 2011 i que, a hores d’ara, ja estan invertits?

¿Per què l’Estat, en un moment com l’actual, en plena crisi econòmica, amb l’esforç que tots els ajuntament estem fent per ajustar els nostres pressupostos, retallant partides, disminuint serveis, ajornant obres..., pren una decisió d’aquestes característiques que durà molts ajuntaments -com s’està demostrant- a la fallida econòmica?

Quin exemple dóna l’Estat en no assumir els seus errors i traspassar-los als ajuntaments?

És veritat que molts ajuntaments hem retardat l’aplicació de mesures més austeres i de reducció del pressupost municipal, i que això ha comportat que l’últim exercici hagi estat negatiu. És veritat, i no defugim de la realitat. Segurament, l’esperança de que la situació econòmica es redreçaria més aviat ens ha jugat una mala passada, però també és veritat que sense les inversions dutes a terme, que ara ja s’utilitzen i de les quals se’n beneficia tothom, avui seria impossible construir-les o realitzar-les.

És per això que encara indigna més que sigui el mateix govern de l’Estat el que escanyi més els ajuntaments, amb l’exigència de retorn d’uns fons que tots ja vàrem invertir en l’exercici corresponent.

“El dèficit no és a causa del descontrol de la despesa, sinó de la caiguda dels ingressos”. Paraules textuals que, al llarg dels últims dies, han expressat significats alcaldes de diferents colors polítics i que resumeixen també el cas de l’Ajuntament de Roquetes respecte a la liquidació de l’any 2010.

I si, a més a més, rebem, per part de l’Estat, l’estocada que representa per a Roquetes la devolució de 115.870,73 euros de l’any 2008 (respecte a una subvenció atorgada d’1.525.974,58 euros), i de 371.520,68 euros de l’any 2009 (respecte a una subvenció atorgada d’1.625.974,58 euros) -diners que, insisteixo, ja van ser invertits en els exercicis corresponents- arribarem a la conclusió que els ajuntaments tornem a ser els principals perjudicats per les polítiques econòmiques que està duent a terme el govern (PSOE) de l’Estat espanyol en els últims anys.

L’administració més propera a la ciutadania torna a ser la gran perjudicada en les mesures de restricció econòmica del govern de l’Estat. Lluny de resoldre el problema, històric i endèmic, de les hisendes locals en base a un finançament just i adequat als serveis que ofereixen els ajuntaments des de fa 32 anys, se’ns vol fer retornar uns recursos ja invertits, sense cap altra justificació que l’errada en la previsió dels seus ingressos (de l’Estat).

Els ajuntaments no podem pagar les errades del govern, ni des d’un punt de vista ètic i d’assumpció de les responsabilitats que tot govern ha de tenir sobre la seva gestió, i molt menys en la pràctica de la devolució d’uns recursos que avui els ajuntaments ja no tenim.


Francesc Gas
és
l'alcalde de Roquetes
Imatge: ERC de Roquetes


3 comentaris:

  1. En principi, la queixa sembla prou raonada. Però ( sempre hi ha un però ) tot plegat tindria més credibilitat si, a més de no retardar tant ( com es reconeix ) l'aplicació de la contenció en la despesa, el que enguany han fet amb el Tradicionarius ( 80 % menys de pressupost ), també ho haguessin fet, per exemple, amb els sou de voste, Sr. Alcalde, que pel que vaig sentir dir, se'l va apujar un 10 %. Aquesta mateixa tarda he pogut llegir una carta al director a un setmanari local on, si fa o no fa, el seu company de partit de l'Aldea rep una critica semblant per raons de sou. Crec que li fa puntetes, atès que cobra al voltant de 50.000 €, que per a una població de poc més de 4.000 habitants, no està gens malament.

    ResponElimina
  2. Concretament, el sou del nostre Sr.Alcalde s’ha vist incrementat en un 10’6%, sumant la friolera de 46.228’92 € anuals. A més ha apujat 1.500 euros el sou dels companys regidors lo qual significa un 17,26% més. Tot plegat em sembla d'una hipcresia i una incoherència social inacceptable

    ResponElimina
  3. Si aquestes dades són fiables i correctes és de jutjat de guàrdia.

    ResponElimina

NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.

Disqus for Marfanta