14 d’abril de 2014

Impulsen el primer arròs ecològic del Delta conreat per persones amb discapacitat


DELTEBRE (Baix Ebre).- Simul, la primera marca agrosocial de les Terres de l'Ebre, ha tret al mercat la primera producció d'arròs ecològic conreat al delta de l'Ebre amb la participació de persones amb discapacitat. El projecte, que ha aconseguit produir 3.000 quilos d'arròs de la varietat Tebre, vol convertir-se en un mitjà per inserir laboralment persones amb risc d'exclusió i discapacitats a través d'un negoci viable, a més de sostenible. Gràcies al treball en xarxa amb diferents agents econòmics del territori, sis persones del centre especial de treball Astres de Deltebre participen en diferents tasques del procés. La producció té lloc en dues hectàrees d'arrossars de les Barraques de Salvador, a Deltebre.

Simul, paraula llatina que significa simultani o al mateix temps, és el nom escollit per a la primera marca agrosocial que es posa en marxa a les Terres de l'Ebre de la mà de l'empresa Amunt.Ebre, dedicada al a inserció de persones amb risc d'exclusió social o amb discapacitats. El projecte ha anat madurant durant els últims dos anys i es troba integrat dins una xarxa agrosocial en l'àmbit europeu, on prima el component de la responsabilitat social de les iniciatives empresarials.

Segons ha explicat la presidenta d'Amunt.Ebre, Marta Cid, l'objectiu era crear una "empresa viable" i, a partir d'aquí, es va definir un producte "que forma part de l'ADN del territori" aportant-hi un "valor afegit". "No tenim camps d'arròs, treballem en xarxa des d'un primer moment", apunta. La idea, doncs, elabora, no passa per formar pagesos, sinó que les persones que participen puguin rebre coneixements per facilitar la seva orientació laboral i guanyar possibilitats de trobar un lloc de treball.

Són mitja dotzena de persones del Centre Especial de Treball Astres de Deltebre les que, de mitjana, participen en el projecte al llarg de l'any. Fan tasques com preparar els camps, birbar -treure les males herbes-, empaquetar, distribuir i encarregar-se de les feines comercials. Puntualment poden arribar a una dotzena. Un dels grans reptes del projecte, segons ha precisat Cid, ha estat incorporar la traçabilitat en el procés, que permet conèixer en detall el tipus de tasques que es desenvolupen i el procés.

El complex turístic rural de les Barraques de Salvador, que des de fa cinc anys conrea arròs ecològic en una superfície d'unes dues hectàrees, participa en el procés de producció. "El nostre camp volem que sigui un espai i revalorització del producte, fem festes de l'arròs o fangoteràpia, i ara ens sumem a aquest projecte", ha explicat la seva gerent, Susanna Gómez, qui ha destacat el valor social de la idea.

Simul ha aconseguit la certificació del Consell Català de la Producció Agrària Ecològica (CCPAE) i forma part de la Denominació d'Origen Protegida Delta de l'Ebre. En el projecte col·laboren també les dues cooperatives arrossaires del Delta. En aquest moment, els més de 3.000 quilos -més de 5.000 en brut- que s'han envasat de la primera campanya només es poden trobar en comerços de les Terres de l'Ebre, però la voluntat de l'empresa és anar més enllà, tant pel que fa a l'expansió de l'arròs com de nous productes.

El projecte ha tirat endavant amb els recursos propis del mateix centre Astres, una aportació de l'entitat Humana i ha comptat també amb el suport de la Generalitat a través dels ajuts a les empreses d'inserció social. Precisament, el director general d'Economia Social i Cooperativa de la Generalitat, Xavier López, que ha assistit a la presentació, ha remarcat la "dimensió social" més enllà del producte, en la línia d'integrar persones amb discapacitats en un context d'activitat econòmica "sostenible". "El projecte tindrà ara més sentit, quan les coses comencin a anar millor", ha aventurat.

Entre el públic, un dels treballadors en aquesta primera collita, Ramon Fabra, ha expressat la seva satisfacció per la feina feta i el producte aconseguit. "L'he provat i és molt bo", ha apuntat. "Ha estat una bona experiència de veure l'arròs i que amb la teva suor vagi endavant i es pugui vendre", ha subratllat.

La presentació del producte ha estat també un dels àmbits que més ha preocupat els responsable d'Amunt.Ebre a l'hora de llençar el producte al mercat. El disseny de l'envàs va ser objecte d'una beca-concurs en col·laboració amb l'Escola D'Art i Disseny de la Diputació d'Amposta (Esardi). La proposta guanyadora, obra de Gemma Roig, presenta un logotip que vol representar la "unió" i "la integració laboral", amb paraules clau que formen espigues d'arròs que sumen per configurar el projecte.

Via ACN

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.

Disqus for Marfanta