14 d’octubre del 2006

Tivissa vigilarà el cel amb el quart i últim radar meteorològic de Catalunya

L'edifici es construirà a la zona de la Miranda i estarà integrat al paisatge de la serra de Llaberia

El director del Servei Meteorològic de Catalunya (SMC), Joan Pallisé, i l'alcalde de Tivissa, Jordi Jardí, van presentar ahir el projecte i l'inici de les obres del nou radar que es construirà al paratge de la Miranda, a la serra de Llaberia. L'actuació, amb una inversió propera als 2,7 milions d'euros, augmentarà la cobertura de radars i ampliarà la visió que ara es té del golf de València, el nord del País Valencià i els voltants de les illes Balears. Una bona cobertura d'aquestes zones és crucial per seguir i identificar les tempestes fortes que puguin viatjar cap a Catalunya, empeses pels vents que precedeixen precipitacions intenses.
El nou radar de Tivissa, que ahir va començar a construir-se al paratge de la Miranda de la serra de Llaberia, serà el quart i últim de Catalunya, amb l'objectiu de completar la xarxa de radars que es va dissenyar l'any 1997. En realitat, la construcció del radar de la Miranda acumula un retard important, ja que el projecte va ser anunciat l'any 2002, i la seua declaració d'impacte ambiental va ser formulada el setembre del 2003. Amb tot, l'obra afectava terrenys del pla d'espais d'interès natural (PEIN), i no tenia un projecte definitiu per garantir el subministrament elèctric. Ahir, una vegada resolts tots els problemes tècnics i econòmics, l'alcalde de Tivissa, Jordi Jardí, i el director de l'SMC, Joan Pallisé, van poder presentar el projecte definitiu, amb motiu d'un acte informatiu al saló de sessions de l'ajuntament. De fet, Pallisé va afirmar que el desplegament de l'últim radar de l'SMC representarà una «complexitat tècnica i una despesa important», ja que el pressupost és de 2,7 milions d'euros. «Les coses no han estat fàcils, per la complexitat del projecte però també perquè havíem de trobar el lloc idoni», va assegurar Pallisé, que va afegir que l'SMC tenia clar que el nou radar havia de ser en alguna de les serralades del sud de Catalunya.
Pallisé va explicar que les tres condicions que han fet de la Miranda el millor emplaçament han estat la bona accessibilitat, tot i trobar-se a 1.000 metres d'altitud; la possibilitat de minimitzar l'impacte ambiental, i una cota amb uns nivells idonis per al «pronòstic, la prevenció, l'observació i la investigació». El director de l'SMC també va destacar la bona sintonia amb l'Ajuntament tivissenc en el procés d'adquisició dels terrenys, així com la gran qualitat arquitectònica del projecte. «Tenim un projecte capdavanter des del punt de vista arquitectònic, però també molt funcional, que complirà perfectament tots els seus objectius», va afegir-hi. Pallisé, que va aprofitar el seu parlament per anunciar que el quart detector de llamps s'instal·larà pròximament en algun municipi del Delta, va garantir que el nou radar de Tivissa permetrà fer «un salt de gegant» en la detecció i la prevenció de pluges, tempestes intenses o pedregades. Segons Pallisé, el radar de la Miranda ja hauria de funcionar en període de proves durant la primavera del 2007, amb l'objectiu que siga completament operatiu i integrat a la xarxa de radars durant l'any 2008. Fins ara, l'SMC treballa amb tres radars, instal·lats a Vallirana (1997), Puig d'Arques (2002) i la Panadella (2003).

> Triple sistema de generació elèctrica

L'únic retret de l'alcalde de Tivissa, Jordi Jardí, al director de l'SMC va ser que la construcció del radar meteorològic no podrà servir per electrificar completament el nucli de Llaberia. Finalment, el radar tindrà un sistema de subministrament elèctric autònom, basat en tres generadors de gas propà liquat i plaques solars. A més, l'edifici del radar tindrà un disseny que li donarà l'aspecte d'un bloc monolític de pedra, amb l'objectiu que quedi integrat al paisatge de la serra de Llaberia. Amb tot, Jardí va tenir paraules d'agraïment per a l'SMC, ja que el projecte tenia altres pretendents a l'Ebre, concretament a la Terra Alta. A més, l'alcalde va remarcar que des de l'Ajuntament volien que el radar portés el nom de Tivissa, ja que el poble ha estat associat recentment a altres infraestructures amb connotacions negatives.

El Punt (14-Octubre-2006)

1 comentari:

  1. Susanna, aquest projecte d'electrificació representava una infraestructura d'impacte important, i era evitable.

    Gracies a les alegacions fetes es va aconseguir evitar esta alteració a la Serra de Llaveria.

    I, quan segons quin personajillo parla canvia encerts per fracassos i a l'inrevés. Es convergent.... que és pot esperar?

    Per cert, hi habia una alternativa de menor impacte que suposaba dos radars més petits, però no es va considerar.

    http://www.pangea.org/aeec/modules.php?
    name=News&file=print&sid=182

    tot juntet lo "link"

    ResponElimina

NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.

Disqus for Marfanta