L'Ajuntament ha previst convertir-lo en una passarel·la de vianants i via verda
L'Ajuntament de Tortosa ha tancat amb el Ministeri de Foment l'acord per urbanitzar els terrenys que Renfe té al centre de la ciutat, però veïns i comerciants ja han obert el debat per aconseguir un millor aprofitament del pont del ferrocarril. La previsió de l'Ajuntament és utilitzar el pont del tren com una passarel·la de vianants, que també connecti la via verda del Baix Ebre amb les poblacions del Delta. Però ja han sorgit les primeres veus que consideren que el pont quedaria «infrautilitzat».
El conveni signat entre l'Ajuntament i el Ministeri de Foment estableix la desafectació i la urbanització dels terrenys de Renfe, amb grans zones verdes i d'ús públic, però també defineix un aprofitament comercial i residencial, que ja va quedar recollit al nou pla d'ordenació urbana municipal (POUM). Al mateix temps, el consistori rebrà el pont del tren sobre el riu, pràcticament en desús des de la posada en funcionament del corredor del Mediterrani, ara fa deu anys. L'alcalde de Tortosa, Joan Sabaté, va dir que el Ministeri de Medi Ambient ja s'hauria compromès a actuar sobre el pont del ferrocarril, amb l'objectiu d'habilitar la continuació de la via verda del Baix Ebre. La transformació del pont del ferrocarril en una passarel·la de vianants i en la continuació de la via verda, que el Ministeri de Medi Ambient podria executar a finals del 2007, sembla tenir el suport del món veïnal d'una banda i de l'altra del riu.
De fet, és una solució que també té un gran consens polític, però a la ciutat ja han sorgit diferents veus que la qüestionen. Potser la més significativa és la del president de l'associació de venedors del Mercat Central, Jordi Sorolla, que va remarcar que seria «una llàstima» que no s'aprofités tota l'amplada del pont per fer-hi passar vianants, ciclistes i també conductors. «Els cotxes podrien passar per la part del pont que abans feien servir els trens, i Medi Ambient podria construir una passarel·la de fusta al costat, per als vianants i la gent que volgués anar en bici», va suggerir Sorolla. «Així, tindríem un enllaç directe amb l'eix de l'Ebre, i evitaríem la circulació de molts de cotxes que, per arribar al centre de Tortosa, han de passar primer per molts altres carrers», va dir l'empresari. Segons Sorolla, l'Ajuntament ha d'aprofitar que ara pot dissenyar un nou sector al centre de Tortosa, i preveure un millor aprofitament del pont. «Molta gent no sap que la via del tren només ocupa la meitat de la pilastra del pont, i ara és el moment d'aprofitar al màxim la seua estructura», va concloure Sorolla.
Una opinió que comparteix el president de la Penya Ciclista Baix Ebre. Adolfo Giné, que ha estat empresari de la restauració al mateix centre de la ciutat, va afirmar que aconseguir un enllaç a la via verda des del mateix centre urbà és una gran notícia. Amb tot, Giné va precisar que Tortosa no hauria d'«infrautilitzar» el pont del tren. «La gent que anem en bicicleta ja en tenim prou, amb un parell de metres, i els vianants també», va dir Giné. El president de la penya ciclista Baix Ebre va remarcar que el traçat del ferrocarril és l'únic que travessa Tortosa d'est a oest, i que es podria aprofitar el pont del tren per unir Roquetes, l'eix de l'Ebre, el futur hospital, el barri de Ferreries, el centre urbà i l'actual hospital en pocs minuts. «Fins i tot es podria projectar de manera que el nou vial estigués connectat amb la futura variant de l'eix de l'Ebre», va proposar Giné. «No dic que hagin de passar-hi els camions, però sí els turismes, perquè el trànsit a Tortosa necessita un respir». va dir. Giné va opinar que l'Ajuntament ha de traure el màxim profit per al conjunt de la ciutat, i sacrificar part dels pisos previstos als terrenys de Renfe, si calgués fer vials i accessos: «Els pisos poden fer-los en altres llocs».
>«Tortosa és un caos, i no ara per les obres»
El president de l'associació de veïns Ferreries-Sant Vicent, Eduard Rel, va afirmar que no tindria sentit reaprofitar l'antic pont del ferrocarril com a pont viari, ja que Tortosa en té dos i ja n'hi ha un altre en projecte, el pont de Remolins. «A més, el que no podem fer és fomentar una mobilitat sostenible i al mateix temps fer que la gent continuï entrant en cotxe al centre de la ciutat», va afirmar Rel per valorar la possibilitat de combinar la via verda i un vial per als cotxes. «Tortosa sempre és un caos, i no només ara que hi ha moltes obres, però un dels problemes és que molts cotxes només porten una persona», va dir Rel per argumentar que l'Ajuntament hauria d'impulsar més polítiques de mobilitat sostenible. «Suposo que hi ha sectors de la ciutat que voldrien que el pont del tren també fos utilitzat pels cotxes, però l'Ajuntament ha de tenir en compte els interessos de tots», va afirmar el president veïnal. Rel va afegir que si el pont del ferrocarril esdevé una passarel·la de vianants, «la gent tindrà menys excuses per agafar el cotxe», ja que el centre de Tortosa i la zona sud de Ferreries estaran unides en només cinc minuts a peu. De la mateixa manera, Rel va remarcar que la transformació del pont del tren en via verda hauria de permetre l'eliminació del mur de pedra que talla el passeig de l'Ebre, així com el túnel del carrer Llarg de Sant Vicent.
D'altra banda, el president de la Federació d'Associacions de Veïns de Tortosa, Joan Alegria, també prefereix un pont del ferrocarril exclusiu per a vianants i ciclistes. Segons Alegria, l'aprofitament del pont com a nou pont viari agreujaria les congestions de trànsit, i podria restar força a l'Ajuntament de Tortosa a l'hora de reclamar la construcció del tercer pont a Remolins. «El que ens preocupa ara són els terminis, i que tots els projectes es materialitzin», va aclarir.
El Punt (18-Novembre-2006)
18 de novembre del 2006
Veïns i comerciants obren el debat sobre un millor aprofitament del pont del ferrocarril
15 comentaris:
NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Totalment d'acord en jordi Sorolla, cal aprofitar la realitat física de les tres pilastres que aguanten lo pont aquestes ja son una realitat, el tercer pont qui sap...
ResponEliminaJo vull apostar perquè el pont del tren sigui un pas de vehicles sense motor i vianants, crec que aquesta es una proposta molt mes ven lligada amb el desenvolupament sostenible que es el que molts ciutadans de les Terres de l’Ebre demanem per al nostre territori.
ResponEliminaPer altra banda caldria impulsar el quart pont al nord de la ciutat i treure els cotxes del centre de la ciutat.
Po zí, lo pont del tren te les pilastres lo doble d'amples, pos aprofitem-les i fiquem un bon passeig ben ample per bicicletes i vianants i potser un trenet elèctric.
ResponEliminaLo sr sorolla i ginés que no se qui son no se si son grans urbanistes com lo Bohigas u qué.
Es un debat interessant.
ResponEliminaQuin és lo millor futur per al pont?
I perquè no un tramvia?
O cotxes de cavalls per la via verda. Parc TG - Salamaca's City.
I perquè no una llançadora magnètica de vehicles i persones? Tortosa-Ferreries 1 segon.
I un bar a cada pilastra?
I una zona "Puenting" a tres euros la sacsada.
I una mini muntanya ex-soviètica amb travessia subaquàtica en els temps de les avingudes controlades. ~.
I un monoment.
I paradetes de fira a la pujada i baixada, i un teatre nou, i mes escoles, i .......
menys pocavergonyes!!!!!!
Lo debat sembre és bo.
ResponEliminacrec que estariem molt aburrit sinó hi hagués gent a Tortosa com lo Sr. Giner i el Sr. Sorolla que es preocupen per la seua ciutat. Tots estos que els critiquen en tan poca substància no saben que és intentar contertulià com a persones.
Jo m'inclino més cap a un pont exclusivament de via verda. això si ben arregalt i que acovide al passeig.
I ficats a pensar i a imaginat. Perquè no un tramvia? Perquè no torna lo carrilet i mos porta fins a l'estació de l'Aldea?
Exclusivament per vianants i bicis, amb grans jardineres amb arbres, bancs per seure, però a la ombra, papereres, i criatures jugant mentre pares i avis fan petar la xerrada. I fins i tot un quiosc de begudes i gelats, amb tauletes i para-sol per fer el vermut sobre el riu.
ResponEliminaSi Llüisa, i uns bons agarrados pel dia que fa vent.
ResponEliminaDiumenge lleigia a Carmen Machi "aida" que no enten a la gent que fa el que sigui per ser famos.
ResponEliminaPos jo dic això, es que el senyor Gine i companyia no tenen feia, si no en tenen que busquen alguna cosa pero que ens deixen en pau als tortosins.
No hi ha dret a n'este últim comentari.
ResponEliminaLa majoria de gent avuí en dia no mos mullem per res i, quan trobem algú que fa algo, com expresar la seua opinió, ja l'estem atacan.
I de faena segur que en tenen tan o més que qualsevol altre!
Comedianta, estaré molt preocupat el dia que tu i jo tinguem la mateixa opinió.
ResponEliminarlv
es lo teu problema
ResponEliminaComedianta petons, ens veiem dintre de quinze dies marxo de vacances.
ResponEliminaAh i no tinc cap problema.
Jo no veig cap problema amb la destinació final d'aquest pont...El que realment veig un xic conflictiu, es en l'apartat del manteniment...Quan ens costará...?
ResponEliminaTotes les opinions son de respectar i tenen la seva part positiva. Ja fa anys que ting una idea i ara que tenim el pont lliure de trens crec que es podria materialitzar. Només es pensa en construir, tot es ciment, perqué no es pot fer un altre "pulmó vert" a la ciutat de Tortosa?. Fer un altre parc en front del que ja tenim a la part de Ferreries conectat per el pont del tren i per el pont del milenari?.
ResponEliminaOn estan les idees de futur de l'equip de gobern de Tortosa?.Perqué tenim d'acceptar les planificacions fetes desde BCN, no consensuades amb la gent del territori?. Si s'accepta el nou traçat de la c-12 que estudia la Generalitat, d'aqui a pocs anys estarem amba la mateixa situació d'ara, i tornaran a passar no se quans anys per fer un altra variant.Tant costa pintar al POUM per on la gent del territori creu que es millor,totes les forçes politiques estan d'acord, (o només ho diuen de boca en fora?.Senyos de PSC, aneu al tanto, que us pot passar com a CIU amb el transvassament,si no esteu al costat del poble, el poble es tornará contra vosaltres. Encara sou a temps de rectificar, i ja se sap que rectificar es de sabis.
ResponElimina