22 de maig del 2007

Les xiquetes immigrants no poden ser reines de les festes de la Cinta

Ahir em van explicar una situació terriblement injusta. La Reina i la Reina infantil de les festes de la Cinta només poden ser les xiquetes que hagin nascut i estiguin empadronades a Tortosa. Crec que ja va sent hora que la ciutat revisi i actualitzi les condicions d'aquesta tradició tan tortosina, si tenim en compte que el 25% de la població és d'origen immigrant. A més, la normativa actual també exclou les xiquetes adoptades per famílies tortosines en altres països. Hem de tenir en compte que la integració també pot fer-se a través dels nostres símbols i tradicions, i per això no té sentit que les xiquetes nascudes fora de Tortosa sí puguin ser pubilles, però no reines de les festes de la Cinta. Tinc la sospita que la situació podria ser clarament anticonstitucional. Perquè no passa el mateix amb els alcaldes, per exemple... Qualsevol pot presentar-se a l'alcaldia de Tortosa o en qualsevol altre lloc, encara que no hagi nascut ni estigui empadronat a la població. I què és més important, un alcalde o la Reina de les festes?

17 comentaris:

  1. I no seria bona idea suprimir directament una "tradició" tan plena de carcúndia com aquesta?

    Gustau, de bon rollo, però em neguiteja més l'argumentació en pro de la pluralitat al sí de la "institució" de les pubilles, que l'evident discriminació.

    Començarem per aquí i acabarem fent votacions populars, amb urnes i taules amb membres elegits per sorteig, per triar les pubilles. No estan designades a dit per entitats que es representen a sí mateixes, a fi de comptes?

    ResponElimina
  2. suprimir a canvi de crear qué ?,
    el segón paràgraf és d'una complexitat adolescent que exigeix una aclaració cuinada amb experiència i sentit comú: que hi vols dir ?
    En tercer lloc, en efecte les pubilles son elegides a dit (xato, que no t'adones que tot i tots son elegits a dit ?, es que creus amb lo joc de la llibertat ?)i per molts anys doncs, com en tot, es lo millor de lo pitjor...ara, que ficat a suprimir i crear pots inclouri a les americanes majorettes o a les feministes asexuades...

    ResponElimina
  3. Mira Gustavo això no me traura la soneta que porto al damunt. Me preocupa més el monument falangista del parc Teodor González en al·lusions al Caudillo, el movimiento i la cruzada que a diferència de les plaques de les cases del règim encara està al lloc. Per cert bé per Sevilla? avui he tornat jo de "viatge" i he vist com ja han desmantellat un bon tram de les vies de l'estació del ferrocarril. ASTOROT

    ResponElimina
  4. Crec que si que es tracta d'un acte inconstitucional, violant la igualtat que proclmana l'article 14 de la contitució, sempre i quan aquestes xiquetes ja tinguen nacionalitat espanyola. De totes maneres considero que ja de per si, això de les pubilles és una institucio poc democràtica.

    ResponElimina
  5. Realment, la tradició de les pubilles pot ser (ho és) "carca", però no ho és ni molt menys que les festes en Honor a la Verge de la Cinta que tots celebrem (almenys gaudim).
    Tots sabem que les pubilles les tria les entitats a dit i segons si són amics o no (entitats que no han presentat mai una pubilla, en presenten alguna pel simple fet que la noia és filla de/coneguda d'algú de l'entitat, i no en torna a presentar mai més), però al moment de triar la reina sí ho fan elles (cal dir que s'ajunten en grupets, "clans") per votacions. Aquest és el punt de discussió. Ma germana (estrangera nacionalitzada) va ser pubilla i no volia per a res ser reina, però ara veig que tampoc ho hagués pogut ser.

    ResponElimina
  6. A l'anònim de les 6:51:

    Si la institució de les pubilles no s'aguanta, com sembla ser el cas, se suprimeix i ja està. No és imprescindible crear cap alternativa a allò que considerem negatiu.

    Segon paràgraf oportunament cuinat de forma adulta. És que no penso perdre el temps defensant que les nenes immigrants o les adoptades puguin ser reines de les festes. La "institució" de les pubilles es desacredita a si mateixa amb aquesta "normativa". Si a més d'anacrònica, la cosa és a més discriminatòria, bon vent! (i no cal barca nova).

    Què hauríem de fer? Anar al Tribunal Constitucional? Posar en marxa una iniciativa legislativa popular? Reclamar als partits tortosins que es retratin sobre el tema en aquesta campanya? Reformar la normativa? I per quin conducte? On està escrit ara aquest reglament? Algú me'n pot facilitar còpia? Per això dic que em fa més neguit tota aquesta possible derivada que la major.

    Tercer punt: no sóc tan il·lús. Passa't pel meu bloc i veuràs com arreo sobre el funcionament de la política i de la democràcia que vivim-patim.

    En tot cas, benvolgut anòmim, espero que hauràs captat el sentit irònic de les meves afirmacions, que aquí amplio. Reformar el que ara és impresentable ens pot portar a extrems ridículs. Inclós que les pubilles i reines cobrin un sou, com els polítics, per citar només una possibilitat.


    Espero haver aclarit els dubtes sobre la meva argumentació. Adolescent? Home, ja fa anys que no. Això que és el que té qualificar als altres sense conèixer-los. O usant l'anonimat com a marca blanca, que també podria ser.

    No tinc cap inconvenient a què se suprimeixin les majorets. I la banda de cornetes i tambors si encara les acompanya. Ja et contestaran les feministes, si ho creuen oportú, però tu mateix (o mateixa).

    ResponElimina
  7. He llegit lo titular de la "notícia" i la primera frase ja m´ho ha aclarit tot. Lo titular és més que tendenciós. Jo tampoc puc ser reina, m'agradaria, pero tinc una rata de pam entre mig les cames.

    ResponElimina
  8. Per la meua part jo voto per a què puguin ser pubilles totes les residents a Tortosa amb nacionalitat d'un país membre de la Unió Europea així mos ajustem, dintre de lo que és ajustable, al marc legal.
    Però la discussió no té cap mena de sentit mentres les pubilles segueixin sent triades per les institucions de la ciutat, això hauria de ser més obert i participatiu amb missatges de 75 cèntims d'Euro més IVA per a poder-les triar.
    Si estem per modernitzar-mos ho hem d'estar a les verdes i les madures.

    Gustau, si el trobava a faltar este bloc....

    ResponElimina
  9. Sobre la marxa se m'ha acudit que, posats a fer el ridícul complint les lleis al peu de la lletra, enguany el 40% com a mínim de les pubilles ha de ser de sexe masculí.

    ResponElimina
  10. Pos tampoc em sembla malament, Toni. Ho dic seriosament. Moltes entitats tenen problemes cada any, a l'hora de trobar noies (però sobretot xiquetes) que les representin. Per què no les pot representar un xiquet vestit de pagès? A més, em consta que més d'un tortosí hauria volgut ser pubilla de la Cinta, en algun moment de la seua vida. I reitero que no ho dic amb ironia, sinó amb tota la seriositat del món.

    ResponElimina
  11. Gustau, hi ha llocs on trien l'hereu i la pubilla. La via ja està inventada, si anem a mirar.

    No obstant, ens haurem extraviat novament si els nois immigrants, adoptats o fills de famílies monoparentals, no tenen accés al nou "càrrec", o si poden ser hereus, però no reis de les festes o hereus en cap.

    Desconec si ara hi ha problemes per trobar noies o xiquetes. Fa 30 anys (un ja té una determinada edat), la meva germana va ser pubilleta. Recordo les ganivetades que hi havia i els comentaris que ens vam escoltar a casa. No érem de casa prou bona, pel que sembla.

    És a dir, això de les pubilles és un muntatge discriminatori en tres nivells: discriminació de sexe, discriminació per origen i discriminació de classe. És més, el presumpte mecanisme democràtic d'elecció de reina de les festes és qualsevol cosa llevat de democràtic.

    Gustau, si em deixes desprès diré alguna cosa més sobre el valor de les tradicions.

    ResponElimina
  12. jo crec que el toni te enveja perque no ha pogut ser pubilleta , o millor, perque no ha pogut ser reina de les festes. jo estava a la votació de les pubilles i t'aseguro que només va haver una dona que pretenia convertir alló en un mitin electoral.....jajajaja Crec, que si la reina te que representar a la dona tortosina, com a mínim te que ser tortosina no????????, be sempre podeu fer un casting i triar a la miss pubilleta de festes.

    ResponElimina
  13. Jo vaig estar a la votació com a mare d'una pubilleta i em sembla injust el sistema de votació ja que el vot de les pubilles grans va determinar la reina infantil. Crec que l'elecció hauria de ser per sorteig i, per suposat, penso que una noia/xiqueta que no estigue vinculada a Tortosa i a les seves tradicions no ha de representar la dona tortosina.

    ResponElimina
  14. Sempre que hi hagui novietes del fill de l'alcalde per a votar no cal votar a les altres, que democràtic i igualitari!!!

    ResponElimina
  15. Ostres, m'han dit moltes coses a la vida i fins i tot m'han intentat pegar per expressar les meves opinions. Però això de què tinc enveja per no haver estat pubilla o reina de les festes..., doncs no m'ho havien dit mai.

    La veritat és que faria molta pena vestit de pagesa tortosina. Però trobo sensacional l'acudit de l'anònim de les 10,54. De debò, m'ha fet molta gràcia. Una batalleta més per explicar als néts, el dia que en tingui. Gràcies.

    ResponElimina
  16. Santa Bàrbara enguany a les seves festes majors tindrà la pubilla major (reina de les festes), de pares d'origen de la República Dominicana....

    ResponElimina
  17. Mínimament reclamaría per èsser pubilla de Festes de la Cinta una vinculació real amb el territori...Sigui d'on sigui la procedència de la noia.. Penso que aixó es de calaix no? Aquesta vinculació pel meu criteri, hauría d'anar acompanyada de tots els condicionaments que es podrien demanar a una noia autóctona...Es sencill!No volem la igualtat? Dons practiquem-la!

    ResponElimina

NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.

Disqus for Marfanta