8 d’agost del 2008

Una imatge que em sona

No és la primera vegada que ens passa. Ahir l'ampostí Manel Zaera publicava una entrada al seu bloc amb un títol idèntic al d'aquest article. El motiu era la publicació, per part del periòdic Més Ebre, d'una fotografia seua que il·lustra un tema sobre la desfilada de vestits de paper de la festa major d'Amposta. Un cop més, es tracta d'un mitjà que aprofita continguts lliures sense respectar-ne la llicència, encara que sembla que aquesta vegada l'abús no és atribuïble al mitjà de comunicació, sinó al servei de premsa de l'Ajuntament d'Amposta. Tot això ens fa recordar una situació amb què ens vam trobar fa uns dies, amb motiu de l'excel·lent exposició sobre la història de l'antic mercat del peix de Tortosa. En un dels plafons de la instal·lació a l'aire lliure es pot veure una fotografia feta per mi mateix, i publicada al diari El Punt i al bloc La Marfanta per il·lustrar una notícia del passat 2 de novembre. El fet no ens importaria si no fos perquè al peu de la imatge diu que la fotografia pertany a l'arxiu del senyor Lluís Salamó, un gran defensor de dir les coses com són. No posem en dubte que aquesta fotografia pertany a l'arxiu d'imatges de Salamó, però també cal dir que ho és després d'haver-la manllevat del nostre arxiu. Com diu Manel Zaera, ens agrada que s'utilitzen els continguts que publiquem, però encara més quan es reconeix la nostra autoria...

20 comentaris:

  1. tens tota la raó del món, com a mínim posar el lloc de procedència

    ResponElimina
  2. Si et serveix de consol jo m'he arribat a trobar una foto meva "signada", fins i tot amb copyright, per un fotògraf més o menys famós (per l'import de les seves factures és famós de veritat). Suposo que alguns hi posen cara perquè no ens volem embarcar en reclamacions que ens costarien diners i que tindríem difícil de guanyar.

    ResponElimina
  3. " Nada nuevo bajo el sol".
    Aixo ja ho feia Odena a Calidoscopio Femenino ( programa de Radio Tortosa) fa anys, quant es dedicava, sense dir-ho, a llegir les noticies del " Diario Español de Tarragona"....i tant ample.

    ResponElimina
  4. Suposo que per a alguns deu ser una mena de "debilitat" mostrar que no tots els continguts els han generat ells mateixos i no són autosuficients, en quan en l'honestedat es basa la professionalitat, sobretot informativa

    ResponElimina
  5. Considero que si el peu de la foto només posa "Arxiu Salamó", no diu res que no sigui cert. Altra cosa sería que digués que l'autor és el propi Salamó.
    Que lo mes elegant hagués sigut posar-hi el nom o procedència de la foto, és una questio innegable. Però, jo que conec bastant al Sr. Salamó, vull dir que aquesta persona segurament posseeix l'arxiu fotogràfic més extens i important de les nostres terres, fruit de mols anys d'anar copiant, reproduint i moltes vegades restaurant imatges de tota mena i mai ho ha negat. Alguna vegada ho ha fet amb coneixement de totes les dades del document gràfic en questio pero la majoria de vegades les ha obtingut sense cap altra referència que la de la seva voluntat de recollir un material que li ha satisfet les seves inquietuts personals. Tot sense passar per alt que ell mateix ha estat un fotograf amateur però excepcional.
    El dia que el Sr. Lluis Salamó faci negoci amb el seu arxiu podrem criticar-lo, però mentre sigui una persona que sense cap anim de lucrar-se faciliti la utilització de la seva col·lecció particular en benefici d'algun acte o esdeveniment ciutada, el que hem de fer és donar-li les gracies.

    ResponElimina
  6. Considero que si al peu de la foto només hi posa "Arxiu Salamó" no diu res que no sigui cert. Altra cosa seria que digués que l'autor fora el propi Salamó.
    Que lo mes elegant hagués sigut posar-hi el nom o procedència de la foto és una questio innegable, pero jo que conec bastant al Sr. Salamó vull dir que aquesta persona segurament que te l'arxiu fotogràfic més extens i important de les nostres terres, fruit de mols anys d'anar copiant, reproduint i moltes vegades restaurant imatges de tota mena. Alguna vegada ho ha fet amb coneixement de totes les dades del document gràfic en questio pero la majoria de vegades les ha obtingut sense ccap altra referència que la de la seva voluntat de recollir un material que li ha satisfet les seves inquietuts personals.
    El dia que el Sr. Lluis Salamó faci negoci amb el seu arxiu podrem criticar-lo, però mentre sigui una persona que sense cap anim de lucrar-se faciliti la utilització de la seva col·lecció particular en benefici d'algun acte o esdeveniment ciutada, el que hem de fer és donar-li les gracies.

    ResponElimina
  7. A mi també m'ha passat!! a un web important de futbol a nivell Català!!
    me van avisar un parell de coneguts q havien vist una foto meua (q 1r havia posat al blog!) a esta pàgina!! després d'enviar un email a la redacció van posar el meu nom com autor!! se n'havien oblidat me van dir!! la meua teoria, "si passa, passa!".
    No trobo tan malament ni feixuc posar l'autor d'una foto!! o potser haurem de posar "marques" x a q no sigue copiada!!

    ResponElimina
  8. quin no vulgue que li prenguen fotos que no les penge a internet, es aixi de senzill. les webs i els blogs son publics i nomes cal pitjar el boto dret del ratoli sobre la imatge et voila. com a usuari de software lliure, no entenc les rabietes d'este tipus, ningu es baixa musica ni pelicules ni software gratis ? aixo si que fa perdre diners i no una foto normaleta del mercat que hauria pogut fer el meu nebot de 3 anys amb els ulls tancats.

    ResponElimina
  9. Mes que pel valor intrinsec de la fotografia o altres arxius, del que es tracta es que, no deixa d'haver-hi un aprofitament comercial, en algun cas, del "treball" d'un altre, que a sobre no si li reconeix encara que nomes sigue per cortesia. Per una altra part, clar que sembla evident que no hi ha massa força legal per a que aixo no passe. Pero no es d'aixo del que parlem. Es d'etica profesional, com a minim en el cas de mitjans de comunicacio o d'explotacio comercial.
    Per la meva part, aprofito per a convidar-vos a veure els meus albums de fotos i a descarregar-vos les que vulgueu a:
    http://picasaweb.google.com/jobagi01

    ResponElimina
  10. Lluís, estàs barrejant naps amb cols. Una cosa és el software lliure i l'intercanvi consentit d'arxius, i l'altra és que no es respecti degudament l'autoria d'una imatge. Fins i tot al teu nebot de tres anys li sabria mal que una foto que hagués fet ell amb els ulls tancats l'haguessin penjat en una exposició, amb un nom que no siga el seu. Respecto i agraeixo la feina que desinteressadament, amateur i altruista fa el senyor Salamó amb les imatges històriques o de les quals no se'n coneix l'autor, però en aquest cas estem parlant d'una fotografia molt recent i amb una autoria coneguda, publicada en un bloc que ell visita i en un diari en què també apareix signada amb el nom de l'autor. Crec que la diferència és més que evident.

    ResponElimina
  11. He de confessar que no entenc res d'aixo de la informatica i per aixo em vaig equivocar i en poc rato vaig enviar dos correus identics. Pero l'alucine mes gran l'he tingut quan he vist un altre correu signat per lluis i no soc jo.
    Hem pensava que quan un es crea un "emilio" d'aquets, no pot posar les dades d'un altre que ja existeixi i per tant no comprenc com pot sortir el mateix nom en tots dos. En fi.... misteris d'aquwets aparells infernals

    ResponElimina
  12. Tampoc es que n'entengue massa pero, un, el teu? es lluís i l'altre lluis sense accent. Pot ser aixo?

    ResponElimina
  13. El senyor Lluís Salamó, a qui aprofito per demanar disculpes si s'ha molestat, m'ha escrit la següent carta...

    Senyor Gustav Moreno:

    TORTOSA, 14 d’Agost 2008



    Benvolgut i desconegut amic:

    Sembla que algú en vol de la meva. I certament, no crec haver fet mèrits suficients per a tant. Avui tot se pot dir, però, l’importat es demostrar sigui veritat lo que es diu. Com demostraré, les evidencies, no son proves i sense proves, no es pot sentenciar a ningú.

    Anem per parts:

    ------------

    A - Quant es produeix un fet de relleu, son molts (sobre tot avui amb la fotografia digital) els que poden fer fotografies del moment. Quant es un fet estàtic, com el que es comenta, fins i tot es possible apareguin imatges coincidents. Jo no sé si aquest port ser el cas de que tracto, però sí puc assegurar que no he tingut necessitat de fer trampes per sobresortir o penjar-me medalles, en primer lloc per que mai he viscut de la fotografia, i en segón, per que la imatge comentem no es bonica, original, ni històrica; mes aviat vulgar. I per tan poca cosa, tinc que embrutar-me les mans?

    ------------

    B - Quant vaig deixar les fotografies de la meva col·lecció al Sr. Felip Monclús, que me les va demanar, aquesta imatge no hi era (per que NO es meva) La majoria d’elles tenen mes de cinquanta anys, unes, reproduccions de autors anònims, altres, del fill del constructor de l’edifici, que me les van cedir —com puc demostrar— i les últimes en color, de 1963 de collita pròpia..

    ------------

    C - La meva col·lecció de fotografies referides concretament a Tortosa, son la majoria, —per no dir totes— testimonis vius de la Historia de la nostra ciutat des de tots els angles i dades, i es clar, reproduccions, per que jo no tinc tants anys com algunes d’elles. Una col·lecció feta a base de molta paciència i sobre tot, molta voluntat. Les de actualitat, casi no tenen cabuda, per ser noves.

    ------------

    D – Vostè, senyor Gustav, veig no figura a la llista de col·laboradors; així, cal preguntar-se: Si la foto que comentem es obra seva, com va poder arribar a les mans del Sr. Felip Monclús? En lloc d’acusar-me (sense proves) per que no va demanar responsabilitats, als que van manipular informació gràfica?

    ------------

    E - Jo no puc saber lo que va passar després, com es va poder “colar” el meu nom al peu d’una foto que no es meva. Millor pot aclarir-ho el propi Sr. Monclús, que, com a comissari de la exposició, particularment va dir-me: “ ...que vam tenir un problema d'impressió i es van imprimir alguns pannells amb errors que havíem corregit”. (paraules textuals) Calen mes comentaris? Pot ser el Sr. Monclús podrà aclarir molts més misteris...

    ------------

    F – Vostè Sr. Gustav, disposa d’un arma molt poderosa, que segons vulgui, pot fer molt de mal si no mira les conseqüències. Aprofito l’ocasió per demanar es moderi, i abans de tirar la pedra, pensi que no tots som perfectes.

    ------------

    G – Es molt fàcil posar en entredit la honorabilitat de les persones. Jo, com a defensor de dir les coses com son, no necessito cap prova que demostri la meva innocència per una raó molt simple: A la vora dels vuitanta, poc mal poden fer-me aquestes parladuríes, ja que la meva estela ve de molt lluny, feta o mal feta, però ja es una mica tard per que ningú la pugui falsificar.

    ------------

    H – Ara mes que mai puc dir allò de “qui en crios es gita, cagat s’aixeca” D’amunt de col·laborar de bades, de posar a la seva disposició el meu treball de molts anys... ¡cornudo y apaleado! Per dignitat, esperava de Monclús y Companyia, sortirien en la meva defensa, però com no ha segut així, queda demostrat que son uns irresponsables mal criats. O es que pensen que necessito d’ells per donar-me a conèixer? Un altra vegada, per a «tinglados» així, prego no vinguin a buscar-me!... tinc dret a viure tranquil!

    ------------

    I – Aquesta es la meva versió d’un fet imaginari que mai s’ha produït. Si ja interès en publicar-la, quant coneguin la veritat sencera, veurem quines son les opinions dels seus lectors.

    ------------

    No ofèn qui vol, sinó qui pot. Ara, espero la seva resposta. Afectuosament

    ResponElimina
  14. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  15. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  16. Ximo, deus de tenir raó en això de l'accent a la "i". No m'havia fixat en el detall.
    De totes maneres vull aclarir que jo soc el de l'accent, o sigui que soc el que va enviar els dos escrits clònics.
    Pel demés no te més importancia però no m'agrada que em barregin amb les paraules d'un altre....haure de cambiar de correu.

    ResponElimina
  17. lluís ( amb accent), no cal que canvies de correu, home.
    El que tu vas fer es donar-te d'alta com a usuari de blobger i aixi poder fer comentaris als blocs que demanen aquest requisit, i per a fer-ho et van demanr una adreça de correu electronic, o no?.

    Res mes que aixo. El correu, els "emilios" es una altra cosa.
    Ara, ja et deia en l'altre comentari que tampoc en se massa jo de tot aixo.
    Si estic errat ja ens rectificara algu.

    ResponElimina
  18. Deixa'm possar-hi cullerada:
    No li falta rao al Sr. Salamo en la seua queixa, ja que segons diu, ell no es el responsable de que hagin possat una foografia i li hagin atribuit la propietat sense ser-ho. Pero m'agradaria felicitar a Gustau Moreno per la seva reaccio davant l'estirada d'orelles, tot publicant la carta de protesta sense que, jo al menys, vegi peticio de publicacio per part de l'interesat.

    Segons ens explicava La Marfanta el 4 de Juliol, aquesta exposicio tenia com a comissari al Sr. Monclus i que dos arquitectes havien fet el disseny dels plafons.
    ( no vull ni puc imaginar-me la quantitat d'arquitectes i comissaris que fan falta per a una exposicio universal)
    "Visto lo visto",
    ara em pregunto inclus, quant va cobrar Monclus?

    ResponElimina
  19. Una apreciació. Penjar continguts a Internet fa anys i panys que se'n pengen. Tot allò que es ve penjant des de que existeix la World Wide Web, les News, els fòrums,... és públic majoritàriament. Però, públic perquè està a la vista de tothom però, es pot utilitzar sota certes condicions. Molta gent no especifica llicència, drets d'ús i això vol dir que no s'atorga cap dret d'ús a la resta de gent. Jo publico i indico una llicència lliure per atorgar moltes llibertats sobre els continguts.

    Però, no deixo de ser-ne autor. De la mateixa manera, el programari lliure té autors i autores, a qui s'ha de reconèixer sempre. Obviar això és ignorar el fons de tot, que és un sistema de coneixement obert partint de la legislació de propietat intel·lectual.

    I jo, amb les obres que faig jo, siguin millors o pitjors, tinc tot el dret de reclamar que es respecti la propietat intel·lectual. Per sort, no només està restringit a un cercle d'elit aquesta legislació.

    ResponElimina
  20. Escric només per fer un aclariment del post de Gustau sobre la foto publicada al Més Ebre. No sé si ell n'està ben assabentat, del que va passar, però tant Manel Zaera com els de l'ajuntament d'Amposta com jo mateixa ho coneixem perfectament. I m'agradaria compartir-ho amb tots vosaltres. Perquè vull que quedi clar que jo respecto sempre -o així ho intento fer- el dret a la propietat intel·lectual i el dret d'autoria. Sempre que hem de muntar un especial de festes, demanem a l'ajuntament en qüestió que ens enviï fotografies d'edicions anteriors. I així ho vaig fer recentment amb Amposta. El que passa és que accidentalment se'ls hi va deure colar una foto de Manel Zaera i me la van remetre a mi. Com que jo no sabia que fos d'ell, el seu nom no va sortir publicat. Una vegada Manel m'ho va comunicar, em vaig posar en contacte amb l'ajuntament i ells mateixos van parlar amb Manel. De totes maneres, en l'edició següent del Més Ebre es va fer l'aclariment oportú sobre l'autoria de la foto. En tot això només vull fer saber que no tots els mitjans actuem igual.

    ResponElimina

NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.

Disqus for Marfanta