29 de juliol del 2009

El cartell de les festes de la Cinta 2009 té un sentit ambigu i massa connotacions negatives

L'Ajuntament de Tortosa va presentar ahir el cartell oficial de les festes de la Cinta 2009. El cartell és obra de l'artista tortosina Pilar Lanau, professora de dibuix de l'Escola d'Art i Disseny de la Diputació de Tarragona a Tortosa, i consisteix en una fotografia amb sabates esteses sobre un filferro, tot projectant la seva ombra sobre un fons neutre. La imatge inclou el lema "Les festes de tots". L'alcalde de Tortosa, Ferran Bel, i el regidor de Festes, Jordi Folqué, van dir que el cartell és "innovador", "trencador", i "modern", entre d'altres qualificatius. Lanau, però, va reconèixer que el cartell "pot donar peu a moltes lectures", i que la seua aposta ha estat concebre la festa com "un espai que tothom pot xafar, que tothom pot gaudir". En aquest sentit, la veritat és que el sentit del cartell és força ambigu. El fet de penjar sabates als filferros o als cables de la llum és una tendència urbana, amb una certa voluntat artística quan s'autodenomina "shoefiti" (joc de paraules en anglès que combina els mots "sabata" i "grafit"), que fa anys que es pot veure en moltes ciutats. Altres us diran que això no és més que una bretolada.

Sembla que hi ha diverses explicacions sobre el seu origen. En el cas de Londres o a la República Argentina i a Xile, per exemple, és el senyal que fan servir els petits narcotraficants per anunciar als seus clients potencials que la zona és lliure de policia, i que per tant poden comprar qualsevol substància prohibida. En altres països de Sud-Amèrica, és un senyal que s'utilitza per delimitar els territoris de les bandes urbanes de tipus criminal. També es diu que hi ha llocs en què pengen les sabates d'un lladre que acaba de morir. En altres llocs, són els soldats els que pengen les botes dels cables de la llum quan acaben el servei militar. També pengen d'un filferro les sabates velles dels joves nord-africans que aconsegueixen el primer sou per comprar-se unes sabates millors o, en els barris més marginals, quan roben unes de noves.

A Tortosa també hem vist sabates penjades als cables de la llum. En concret, a la cruïlla de l'avinguda de l'Estadi amb el carrer Alcanyís, al barri de Ferreries. Primer vam pensar que serien un parell de sabates perdudes de la fira dels dissabtes, però després vam conèixer la llegenda negra sobre les sabates penjades de cables, i vam recordar que a la zona de l'estadi hi ha petits narcotraficants, ara com abans. Com sempre, vaja... Siga com siga, la polèmica està servida. Algú de l'Ajuntament hauria de plantejar-se si és adequat que les festes en honor de la patrona de la ciutat, la Mare de Déu de la Cinta, s'anuncien amb un cartell que té un significat tan ambigu, amb tantes connotacions negatives. De fet, molts encara recordem l'enrenou que va haver a Tortosa a causa del cartell de la Cinta 2004, en què l'autor Ignasi Barrera va relacionar el nom de la patrona amb una cinta de casset. La Reial Arxiconfraria de la Mare de Déu de la Cinta va emetre un comunicat de rebuig (va dir que el cartell de la Cinta 2004 feria la sensibilitat i les creences dels fidels), i l'actual alcalde, Ferran Bel, va sumar-se a les queixes pel cartell. Potser ara el matís és massa subtil perquè la Reial Arxiconfraria vulga posicionar-se sobre el cartell de les festes de la Cinta. Però alguna cosa haurien de dir, si no volen que se'ls acuse de tenir certs favoritismes polítics.

També podeu llegir:



32 comentaris:

  1. Molt bona informació Gustau.
    Si l'autora el que volia era fer-nos una invitació a xafar el carrer, quin sentit te estendre les sabates, que l'hem de xafar descalços?. Si a més a més, com ella sembla reconèixer ( diu que pot donar peu -mai tant ben dit- a "moltes lectures" ) i sí son més les interpretacions i simbolisme d'aspectes negatius, no n'hi havia prou en posar un calcer sense que penges de cap fil?.
    Es pot ser "modern" "trencador" i "innovador" sense necessitat de fer un cartell amb connotacions i al·lusions pejoratives. O es que els qui van donar el vist i plau en sabien tant com jo?

    ResponElimina
  2. Reconec k encara me ho he de mirar més vegades per tenir una bona opinió al respecte però no entenc lo de "pejoratiu" per cap banda.
    A mi tan sem endona el significat de penjar les sbates a uns fils, i més si es a atres llocs.

    El de les sabates amb el de xafar ho trobo una bona idea!. Me falta alguna espardenya de pagès!!!.

    I lo de la cofraria aquesta...mm... no es keixaven de la relació k feia entre la cinta de K-7 amb la Verge?? (no vull dir Cinta Verge eheheh!!).

    Les mares de deu anaves descalces?? mmm...es k me perdo.

    Mira, ja me comença agradar...ja tenim tema per a l'inici de La Pèrgola!!.

    Salut!

    ResponElimina
  3. Pos per a la Pèrgola recorda-te'n que de Mare de Deu nomes n'hi ha una.
    Verges, moltes. O no?, potser no.

    Pejoratiu: "Dit de l'element lingüístic ( o visual, afegeixo jo ) que expressa o pot expressar una significació de caràcter desfavorable", per a mi, clar.

    ResponElimina
  4. Una?? pos si ne ian moltes!!! no? o es la mateixa sempre...wueno, això es un lio.

    Pel significat, gràcies Ximo, crec k el tenia clar ( si es k tinc alguna cosa clara). Ho deia xk no ho veig... no veig este significat a la imatge.

    Diràs k veig més un significat de festa, de invitar a la gent k surti al carrer, k prengen el carrer, la festa. ( uuuooo!!! recuperar les festes k tenía Tortosa). Este si k es un bon tema!.

    Wueno, continúo mirantme el cartellet, avere si me diu algo més! (si me parla vos ho diré!).

    ResponElimina
  5. Home, es diu d'un lloc remot que és on Deu va predre l'espardenya.
    Mira, es veu que va ser aquí on la va predre i ara l'han trobada

    ResponElimina
  6. Per mi no son espardenyes les que pengen, sinó mes aviat ho interpreto com una invitació a la classe política...
    Per interpretar que no quedi...

    ResponElimina
  7. Jo tampoc veig la "pejorativitat" per cap banda, si dona la casualitat que els traficants de droga sudamericans ho fan servir de senyal, és una coincidència i punt. Quin sentit tindria que l'artista vulgués donar-li aquest significat ? On està el mòbil de l'hipotètica falta ? Se m'escapa. Però el cartell m'agrada, encara que no es veu massa clar a la foto.

    ResponElimina
  8. si poséssem un fil d'on pengessin unes xeringues i unes bossetes d'una pols blanca també podríem dir: si dona la casualitat que hi ha gent que es droga ( i mor ) mitjançant xeringues i cocaïna, es una coincidència i punt".

    Per altra part, al cartell no se quina al·legoria de festa i trobeu, podria servir perfectament per a anunciar una fira de marroquineria o d'un monogràfic en record de Shandy Show. Com deia Mc Calan que no vulgui dir que conviden als polítics a xafar el carrer?

    ResponElimina
  9. A mi tant aquest com aquell els trobo macos i artistics, pero molt em temo que l'arxicofradia aquest cop no dirà ni mu.
    Fem apostes?
    jo aposto 10 a que NO.

    ResponElimina
  10. Jo una cosa que no entenc -serà perquè sóc ampostí- és que el cartell de les Festes sigui un tema tan important com per fer una presentació en societat cada any. No és la meva intenció fer un debat Tortosa-Amposta però, realment el cartell de Festes, tot i ser un element de la Festa, ha de tenir una trascendència relativa.

    ResponElimina
  11. Una nova polèmica imaginària.

    És un cartell fet per una artista amb un bon lema, la festa de tots.

    Pilar, gràcies pel teu cartell.

    Ningú es profeta a la seva terra si no es diu Vergés.

    ResponElimina
  12. Primer que res, molt bon post Gustau, però jo tinc la meva pròpia opinió sobre el cartell, jo veig el cartell i hem sembla apagat, com un pel trist, com realment hem pareixen les festes des de ja fa uns anys, apagades i tristes.

    Si a mi hem preguntessin que hem sembla el cartell, jo diria que representa la solitud de les sabates, que ja no seran utilitzades per ballar, i que acabaran colgades d'un trist fil a l'espera d'un temps millor.

    Bé, això és sols una opinio sobre el significat del cartell.

    ResponElimina
  13. ximo l'analogia que fas és tan absurda que cau pel seu propi pes. Quanta gent de Tortosa associa les sabates penjades amb traficants de droga ? 1 de cada 1000 potser ? Fes la prova amb parents i amics, a veure què en diuen.

    ResponElimina
  14. No estic segur del tot,
    però l'articulat de la proposta inicial de l'ordenança del civisme prohibia estendre roba al balcó.
    Enteme que roba també són sabates, no...

    No se si al final van posar-ho, (a barcelona si, i l'ordenança de tortosa és còpia barata de la de bcn...)

    En tot cas això l'únic que fa és demostrar l'absurditat d'esta ordenanaça....

    PD:La verge m'importa un pito!!

    ResponElimina
  15. uf! no sabia res de tot el que expliques Gustau, molt interessant.

    Bc de Caputxins, altura del "garrofer", conegut també com "lloc dels contenedors", on habitualment passen la tarde un grupet de joves, cada vegada no tan joves, tambe estan penjats un par de sabates .........ja els preguntaré si significa "algo"?

    ResponElimina
  16. Lluis, segurament que tens tota la raó del mon, inclús et deus quedar curt amb el percentatge, ara, llavors, no digues que es "una coincidència i punt" ( d'aquí la meva comparació ), digues que la gent ignora els significats i serà veritat.

    Manel Zaera, jo tampoc tinc la intenció de fer cap debat Tortosa/Amposta, però deixa'm dir-te, mig en broma mig en serio, que si es fa la presentació etc. es perquè a les capitals es fa així. Barcelona, Tarragona etc.
    Per cert, el cartell ven be serviria per a qualsevol festa de qualsevol població

    ResponElimina
  17. És cert, a les capitals es fa així però, crec que és innecessari fer-ho. Serà menys capital Tortosa si no presenta en societat el cartell de Festes? Ho dubto.

    ResponElimina
  18. Això de que si veus unes sabates penjades en uns cables és una zona de drogues és com si et dic que si no vas a dormir prompte vindrà l'home del sac i se t'emportarà.

    Ximo per favor que som grandets per creure encara en llegendes i més per intentar desprestigiar un cartell amb bajanades així.

    ResponElimina
  19. Gustau com tothom es lliure d’opinar el que vulgui, i ell ha expressat el que pensa a més bastant ben documentat.

    Passant a l’altre punt, mai vaig arribar a entendre la polèmica del 2004, a excepció del fet interessat d’un grup de gent d’atacar al govern i molt especialment a la regidora de festes d’aquella època.

    Espero que la gent de l’arxicofradia ara digen el que realment pensen, o potser com ara son de la seua corda no diran res. O potser simplement a l’any 2004 els que ara manen van utilitzar als de l’arxicofradia per atacar el govern.

    ResponElimina
  20. Gustau com tothom es lliure d’opinar el que vulgui, i ell ha expressat el que pensa a més bastant ben documentat.

    Passant a l’altre punt, mai vaig arribar a entendre la polèmica del 2004, a excepció del fet interessat d’un grup de gent d’atacar al govern i molt especialment a la regidora de festes d’aquella època.

    Espero que la gent de l’arxicofradia ara digen el que realment pensen, o potser com ara son de la seua corda no diran res. O potser simplement a l’any 2004 els que ara manen van utilitzar als de l’arxicofradia per atacar el govern.

    ResponElimina
  21. Gustau com tothom es lliure d’opinar el que vulgui, i ell ha expressat el que pensa a més bastant ben documentat.

    Passant a l’altre punt, mai vaig arribar a entendre la polèmica del 2004, a excepció del fet interessat d’un grup de gent d’atacar al govern i molt especialment a la regidora de festes d’aquella època.

    Espero que la gent de l’arxicofradia ara digen el que realment pensen, o potser com ara son de la seua corda no diran res. O potser simplement a l’any 2004 els que ara manen van utilitzar als de l’arxicofradia per atacar el govern.

    ResponElimina
  22. Manel, i parafrasejant la teva primera intervenció:

    Jo una cosa que no entenc -serà perquè sóc tortosí- és que el tema dels bous sigui un tema tan important com per ocupar totes les tardes d'un programa de festes.No és la meva intenció fer un debat Tortosa-Amposta però, realment el tema dels bous, tot i ser un element de la Festa, ha de tenir una trascendència relativa ;-)

    (PD: Si no ets dels ampostins que vibra amb els bous seràs capça d'entendre que no a tots els tortosins ens preocupa en excés el tema del cartell.

    ResponElimina
  23. Perdó de vegades google fa males passades com aquesta que m'acaba de fer a mi.

    ResponElimina
  24. Que el programa de Festes d'Amposta es basa en els bous és evident. Que jo no vibri amb els bous per coherència, malgrat haver-ho viscut des de menut és cert.

    Penso que al meu comentari no té gaire sentit de contraposar-hi una comparació amb el programa de Festes.

    Torno a dir que presentar un cartell de Festes com si fos una de les coses més importants del món em sembla innecessari, aquí i a la Xina, com diria aquell. Però, sembla que ser capital ja té aquestes coses. Hi haurà un sector de la societat que ho veu necessari i ho respecto, evidentment.

    ResponElimina
  25. Manel, trobo que és un acte cultural més (un cartell és un acte creatiu)i com els programes són tan previsibles, potser l'única incògnita interessant sigui conèixer el cartell. Aquesta potser un altra manera de veure-ho sense fer referències a capitalitats.

    ResponElimina
  26. Pos ves en compte, Gutijaume, que tinc proves fefaents que, aquest Renaixement, per Tortosa, anava l'home del sac.
    Per a que vegis:

    mira, mira....

    ResponElimina
  27. Ximo, aprofitant el bon recull de fotos que ens enllaces, he trobat una possible coincidència.
    És la mateixa persona?

    Foto del "mira mira" del Ximo
    Cartell Renaixement 09

    Ja se que me'n surto una mica del tema, però, va de cartells també

    ResponElimina
  28. Bona retentiva. Efectivament, Mario, es la mateixa persona. Em va fer gracia caçar al caçador ( fotograf ).
    Suposo que no l'importara que digui que es X. Santamaria i es autor de moltes de les fotos oficials del Web del Renaixement.

    ResponElimina
  29. Ximo, bon recull de fotografies. Veig que ens has fotografiat, jo formava part dels lirons del mas de n'Ortis.

    Pel que fa el cartell, m'agrada però com han comentat per aquí, em deixa una mica indiferent, podria ser el cartell d'unes jornades de jota.

    En resum, bon cartell, ara falta el programa, hi haurà sorpreses?

    ResponElimina
  30. Pos a mi m'hagués agradat més que als cables hi haguessin penjats un parell o tres de tangues...
    Quin sentit tindria llavors?
    Seria més pejoratiu?
    Seria més trencador?
    Encara que ben mirat, potser seria més de profit penjar un parell de xoriços... o baldanes que és més autòcton ;)

    Fora bromes, crec que, com ja ha opinat algú altre, no veig la relació entre la imatge exposada i la festa en sí.
    A mi m'agradava més el de la cinta de k7 Ò_Ó

    ResponElimina
  31. hola Gustau.
    sóc seguidor del teu bloc des de fa temps. lamentablement, crec que este artícle es dels pitjors que he llegit mai a este bloc. buit de sentit i contingut. i una mica sensacionalista. potser el fet que sigue una opinió personal fa que no concorde en la resta d'artícles que sí que son informació.
    no ve a cuento per a res, des del meu punt de vista.

    continuaré llegin-te, però de veritat que m'ha sorprès molt esta troballa.

    ResponElimina
  32. No sé si be a cuento o no, això depèn de la lògica subjectivitat del que ho escriu al seu bloc.
    Si es sensacionalista o si te sentit deu ser opinable, ara, que no tingue contingut?. O potser es el contingut el que molesta?.
    Mira si te contingut i te sentit ( entès com interessant ) que al menys a mi m'ha servit per assabentar-me d'una cosa que no en tenia ni idea.

    ResponElimina

NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.

Disqus for Marfanta