15 de novembre del 2011

Les cooperatives d'arròs del Delta volen comprar Nomen i podrien reactivar la fusió

Arrossaires del Delta i la Cambra Arrossera del Montsià negocien la compra de Nomen, i podrien reactivar el procés de fusió ·

La fusió de les cooperatives Arrossaires del Delta, amb seu a Deltebre, i de la Cambra Arrossera del Montsià, amb seu a Amposta, es podria tornar a reactivar. El motiu és la compra de l’antiga empresa tortosina Nomen, una notícia pendent de confirmació des de fa alguns mesos. Així, el diari Expansion ha publicat aquesta setmana que hi ha negociacions obertes del grup d’alimentació Ebro Foods amb tres empreses del sector arrossaire, per a la venda de la marca Nomen. Els principals interessats són les dues cooperatives del Delta i un consorci internacional amb interessos a la Índia i Austràlia. En qualsevol cas, l’operació es tancaria a finals de mes, amb un preu de sortida de 50 milions d’euros, que les cooperatives arrosseres voldrien rebaixar.




Les dues cooperatives del Delta són les principals productores d’arròs a Catalunya. De fet, ja van negociar la seua fusió l’any 2009, amb el suport del govern català, però després de mesos de converses i negociacions, la integració de les dues cambres es va frustrar. Ara, el Departament d’Agricultura també té previst donar suport a les cooperatives. Però segons ha pogut confirmar Canal 21 Ebre, la condició del govern català és que Arrossaires del Delta i la Cambra Arrossera del Montsià facen la seua oferta de manera conjunta per Nomen, un cop formalitzada la fusió.

A més, Ebro Foods veuria de bon ull que la marca Nomen es quedés en mans catalanes. L’origen de Nomen es remunta al molí d’arròs que la família Nomen va crear el 1935. L’empresa es va fundar el 1940, i catorze anys després es va llançar la marca. L’any 1992, l’empresa va passar a l’òrbita del grup Ebro Foods. Fa 10 anys, Nomen va desaparèixer com a empresa i es va integrar a Herba, la divisió arrossera del grup Ebro Foods.

Amb l’adquisició de Nomen, les cooperatives del Delta aconseguirien una marca de prestigi i amb una bona posició en el sector. Nomen és el líder de l’arròs llarg a Espanya i ocupa la tercera plaça del rànquing de l’arròs rodó. La venda de Nomen és un dels compromisos que Ebro Foods va assumir al setembre davant la Comissió Nacional de la Competència, quan el grup va comprar el negoci arrosser Deoleo, de l’antic grup Sos.

9 comentaris:

  1. Pregunta tecnica; independentment de qui i d'on son les empreses, es veritat que l'arros que ara comprem marca Nomen no és arros del Delta, mentre el que comprem com a Montsia, si que ho és?
    Gracies.

    ResponElimina
  2. És possible. Al menys en part, ara, els qui hi treballen si que son d'aquí. Per això lo de la campanya "productes Km 0"....sí, però.

    ResponElimina
  3. Per mi ja s'en pot anar a fer punyetes la Nomen, fins que no etiqueten en català seguiré comprant arròs Montsià.

    ResponElimina
  4. Mireu la Nomen és una marca arrelada a Espanya. Que si importa arròs d'altres contrades però això li pot canviar.
    Que sabíem abans de l'arros de Nomen?
    Que deixava una mica més de morret al gra i que no s'apegava tant com el més pelat?
    Val la pena encara fer-ho?
    Val el que pesa en euros la seua distribució?
    Es poden aprofitar aquestes línies i nom per introduir nous productes al mercat?
    Conservem els llocs de treball local. Sigue com sigue i amb seny.
    El temps de les monoproduccions s'ha acabat, eixampleu cooperatives!

    ResponElimina
  5. Gràcies per l'info. Pel que entenc, m'esteu dient que l'empresa Nomen (i evidentment, els treballadors) treballa aqui al Delta, pero potser per grandesa (no dona abast) operan amb arros de tot arreu? Em sembla bé :)
    MdA - no soc gens bon cuiner, que vols dir, que l'arros Nomen abans era millor que el que venen ara?
    "Els cuiners" que conec si que em diuen que avui prefereixen usar Nomen abans de Montsia, i encara una altra marca valenciana, em diuen que es el millor de tots - per a paelles! Jo, aqui, no arribo - arros bullit i para de contar!

    ResponElimina
  6. Home, Brian! No està tan lluny el bullit de la paella, je, je. L'únic que primer es fa el sofregit i després es posa el caldo o l'aigua, i és bulleix en la paella.
    El que conto del Nomén és el que em contava mon pare. Que no el pelaven tant com altres i per això, com l'integral sense pelar, no s'apegava tant. Hauria de fer dues olletes simultànies per comprovar-ho actualment. Normalment gasto Montsià (si se'm permet la referència), que és de classe Badia.
    Els valencians tendeixen a posar arros Bomba, que es diferència per un menor pes específic, o densitat, i que absorbeix més els sabor, diuen, però que no és tant aliment, com em contava un company productor de Badia. És més car també.
    De fet el cultiu de la varietat Bomba s'ha incrementat al Delta, no treus tants de kilos/Ha, però, es paga més.
    Nomen si ha intentat produir més varietat de productes i ha intentat introduir-los al mercat. Cosa que les cooperatives no han fet, potser, tant.
    Lo de comprar arrós d'altres llocs, ja sigue perquè no el produïm o pel preu, és pot corregir per les coperatives en gran part i seria una via de comercialització més de la producció local.
    El problema son els d'Ebre Foods i la pasta que en demanin i si les cooperatives la tenen i la poden invertir per a millorar les seues perspectives.
    Com diuen les bases de l'actual tipus d'economia, o créixer o morir.
    Aniria bé que algun productor cooperativista ens amplies les mires.

    ResponElimina
  7. Doncs jo compro el de marca blanca (Mercadona, Carrefour, Eroski...), doncs la economia no dona per a més, excepte quan la compra me la fa la mare, que llavors aprofito per comprar el Montsià.
    Vull contestar a Hèctor; tant que hem criticat el boicot al cava català i coses per l’estil, i ara farem boicot a aquells productes que no etiquetin en català, potser el que Hèctor no ha pensat, és que el millor client de Nomen, és el gruix de la població espanyola, de majorí a castellanoparlant.

    ResponElimina
  8. Tranquil Gutijaume, moltes de les marques blanques s'etiqueten a les TE, també, i l'arros continua sent d'aquí, el que passa és que les cooperatives que ho fan tenen menys beneficis i també els pagesos. Una bona mesura per a recolzar l'economia ebrenca! Ja se't veu de quin peu calces, del de les multinacionals i explotadors.
    Paga 20 cèntims més per 20 plats d'arròs home!
    No sigues garrepa amb els teus.
    Com vols que et votin dient estes bajanades, Menteix i aprèn a ser polític!
    O ves a les Cooperatives a comprar-lo en saquets de cinc quilos. També el gastaràs.

    ResponElimina

NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.

Disqus for Marfanta