22 de gener del 2012

Sant Jaume d'Enveja també localitza un vaixell anglès de la Guerra del Francès


El programa 'Sota Terra' de TV3 explica l'excavació subaquàtica de la nau de Deltebre, en el primer capítol de la segona temporada ·

Sant Jaume d'Enveja, com ja va fer Deltebre fa uns anys, també ha descobert un vaixell anglès enfonsat a la desembocadura de l'Ebre al juny del 1813. Les feines de rescat de les restes de la nau naufragada s'han dut a terme entre els dies 9 i 16 de gener d'enguany, a càrrec de treballadors de l'Ajuntament i de la brigada municipal de Sant Jaume d'Enveja, a més del Museu de les Terres de l'Ebre i del Centre d'Arqueologia Subaquàtica de Catalunya (CASC). ES tracta d'un fragment de 15 metres quadrats d'un vaixell que va aparèixer a la platja del Serrallo, i que podria correspondre a un dels cinc vaixells que vam embarrancar a les costes del Delta al juny del 1813. Els cinc vaixells són el Magnum, el Barum 122, el Southamptom 323, l’Harlequín 73, l’Hablioner 80 o l’Alfred 396. Les tasques de rescat van durar vuit hores, i van permetre recuperar el fragment sencer i traslladar-lo a un lloc de dipòsit provisional, que permet garantir-ne la seua conservació. Mes endavant, es faran es tasques de conservació i restauració de la peça, així com el seu posterior trasllat a un equipament patrimonial, per a la seua exhibició pública.

El fragment recuperat forma part de la proa del vaixell i conserva diverses quadernes amb les taules interiors i exteriors. Aquestes peces es troben unides entre sí amb cabilles de fusta -en comptes de claus de ferro o altres metalls-, cosa que indica que es tracta d'un vaixell de construcció anglesa. De fet, per la documentació  que s'ha conservat, se sap que al juny de 1813 una flota anglo-hispano siciliota, en la que la major part de vaixells eren anglesos, van atacar Tarragona, ciutat que en aquell moment era en mans dels exèrcits napoleònics. En el seu viatge de tornada a Alacant, que era la seua base naval, es van trobar amb un important temporal de llevant que va fer embarrancar una part important de les naus. Alguns vaixells van poder ser reflotats, mentre que cinc d'ells van quedar per sempre encallats a la costa del Delta.

Precisament, aquest diumenge 22 de gener s’emet a TV3 (22.30 hores) el primer programa de la segona temporada del programa de divulgació arqueològica 'Sota Terra'. Un capítol que està dedicat a l’excavació subaquàtica que, des del 2008, el CASC realitza a Deltebre, i que segueix la pista del primer vaixell anglès localitzat en l'altra població del Delta. ÉS la primera excavació que es duu terme en una de les torres de la línia de fortificació dels Alfacs, a la Torre de Sant Joan, possiblement destruïda en aquesta època. Aquesta excavació va ser promoguda pel Museu de les Terres de l’Ebre i el programa 'Sota Terra' per a donar una visió més global d’aquest conflicte a la zona de la desembocadura de l’Ebre.




Imatge Museu de les Terres de l'Ebre

2 comentaris:

  1. El que està clar és que, Fermí Fernandez, amb l'excusa de que fa un documental/película/reportatge o no se ben ve què, ens be a explicar uns resultats "després de tres dies d'investigacions" amb al connivència ( i això és lo pitjor ) de la eminència d'Eduald Carbonell, que, de fet, ja fa anys ens van presentar per part del Centre d'Arqueologia Subaquàtica de Catalunya, tal com explicava La Marfanta.
    Ah, aquella excavació que ensenyen al programa feta a la Torre de Sant Joan, m'hi jugo un pa i un peix que no la van fer els dos arqueòlegs, com ens intenten fer creure. Per cert, mentre que ell fabriquen una barca amb dos palets i tres neumàtics per arribar a la torre, el director del Museu del Montsià ( ara de Les Terres de l'Ebre ) arribà caminant. Fermí, fermí, que has vist massa pel·lícules.
    I faltaria veure si tot el que diuen que han trobar al barco enfonsat, realment ha estat així o els ho han deixat per a simular-ho.
    Però bé, pel demés, distret i divulgatiu que suposo que és del que es tracta, també.

    ResponElimina
  2. D'això...no es que sàpiga gaire de vaixells enfonsats ni hagi vistos gaire però només queda això d'un vaixell anglès de guerra sencer? Un vaixell de línia duia de 80 a 120 canons! I si parlem d'una fragata, encara més!

    On són els canons? el bronze no es desfà sota l'aigua i del buc només queda aquest trosset de fusta? No és per res, però em sembla massa poqueta cosa per a un vaixell de guerra tan gran com un vaixell de línia o una fragata, i perdoneu, però no ho veig gaire clar...

    ResponElimina

NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.

Disqus for Marfanta