24 de juliol del 2012

Móra la Nova amplia el parc de locomotores i es fixa en els trens turístics del Regne Unit

MÓRA LA NOVA (Ribera d'Ebre).- La Fundació per la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova disposa ja de la tercera màquina cedida pel Museu dels Ferrocarrils Espanyols, juntament amb les locomotores de vapor 'Bonita' i 'Mikado'. Es tracta de l'automotor Renault ABJ2, número 9304; una màquina que va arribar el passat 19 de juliol a la població riberenca remolcada per un comboi especial -durant 23 hores- des del Museo del Ferrocarril de Madrid Delicias. De fet, és el segon trasllat que completa l'acord de cessió. L'automotor va ser construït el 1938 i és una peça única a l'Estat espanyol. A més, està lligada a la història ferroviària de les Terres de l'Ebre, ja que va prestar servei al ferrocarril de la Val de Zafán -entre Tortosa i la Puebla de Hijar-, entre d'altres línies, tot i que l'any 1976 va ser retirada de servei.

Segons ha destacat la fundació moranovenca, el trasllat per via de la màquina ha requerit "mesos de treball". "Ha costat molt aconseguir el vist i plau de l'ADIF perquè n'autoritzés la circulació", asseguren en un comunicat.. El 26 de març van començar diversos treballs de preparació, consistents en retirar-lo de la via on estava -aïllada de la xarxa- amb l'ajut de dues grans grues de 250 tones per col·locar-lo en la via principal d'accés al museu. Posteriorment, es va efectuar un minuciós procés de preparació dels eixos i la resta de sistemes. El comboi especial va ser arrossegat per la locomotora elèctrica 269-604 -'gato montés'- custodiada per l'AAFM (Asociacion de Amigos del Ferrocarril de Madrid), que també va aportar-hi nou voluntaris. Com a agraïment a la col·laboració i la participació de l'AAFM, la Fundació de Móra la Nova ha cedit a l'entitat madrilenya l'ús d'un cotxe de viatgers, concretament l'A10X 10.012, que custodiava des de feia dos mesos i que no encaixa en el seu projecte de tren turístic.

D'altra banda, un grup de vuit voluntaris de l'Associació del municipi de la Ribera d'Ebre es van desplaçar al Regne Unit durant els passat 20 i 21 de juliol, per conèixer i aprendre d'altres experiències de recuperació de material ferroviari històric i explotació de trens turístics. Ho van fer aprofitant una jornada de portes obertes, i tenint en compte la tradició turística lligada al ferrocarril del país. Concretament, van visitar el ferrocarril turístic Severn Valley Railway, on van poder intercanviar experiències amb els nombrosos grups de treball que exploten i mantenen els 36 quilòmetres d'una línia ferroviària clausurada, sis estacions, tres tallers de restauració i un parc d'unes 40 locomotores i dos centenars de vagons i cotxes -amb fins a nou trens diaris i 250.000 viatgers per temporada durant deu mesos a l'any-. Els membres de l'entitat van posar interès, precisament, en poder adoptar sistemes de treball i poder establir-hi col·laboracions, amb l'objectiu de formar personal per a la restauració de les seues locomotores de vapor.

Imatge Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.

Disqus for Marfanta