El 23 d'octubre de 1926 el rei Alfons XIII i les infantes Cristina i Beatriu van visitar Tortosa, amb motiu de les obres d'eliminació dels obstacles a la navegació fluvial entre Tortosa i Amposta. També els acompanyava el president del govern, el dictador Miguel Primo de Rivera. El rei va arribar a Tortosa en un tren especial. Davant de l'estació l'esperava un vehicle descapotable, que per les fotografies sembla un Hispano-Suiza, i centenars de persones, en un carrer encara per urbanitzar. També hi havia molta gent al turó per on pugen les escales d'accés al seminari, on encara no hi havia edificis ni tampoc l'antiga clínica. La Guàrdia Civil, a cavall, escortava el seguici. En primer lloc van dirigir-se a la catedral, on va cantar-se un solemne Te-Deum. La foto que reproduïm avui correspon al pas d'Alfons XIII per la plaça de la Cinta, acompanyat per l'alcalde Joaquín Bau, que saluda la gent aixecant el seu barret de copa. Tot seguit, el rei va visitar l'Ajuntament. El seguici va dirigir-se després al parc municipal Teodor González, on va instal·lar-se una tribuna presidencial de recepció a Alfons XIII, que va passar revista al sometent. Les fotografies de l'època mostren l'arribada d'Alfons XIII i Bau a les escales del parc, així com les pubilles de Tortosa davant de la tribuna, i també els guarniments del mercat central, on va haver-hi un sopar popular amb més d'un miler de comensals. En aquest banquet van actuar de cambrers un jove pagès, Pere de Ardit, i una jove tortosina, Cinta la Cabanes, tots dos vestits amb la roba tradicional dels pagesos tortosins. A més, Alfons XIII va visitar l'Observatori de l'Ebre, a Roquetes. Els reis d'Espanya no van tornar a Tortosa fins el 19 de juny de 1996, en aquest cas en la persona de Joan Carles i Sofia, a partir d'una visita promoguda pel mecenes tortosí José Celma Prieto durant el mandat de Marià Curto.
També el 23 d'octubre, però del 1924, les Corts espanyoles aprovaven la concessió de la línia ferroviària de via estreta que unia Tortosa amb les poblacions del Delta, més coneguda com Lo Carrilet. Amb tot, la inauguració del primer tram, entre Tortosa i Amposta, passant per Soldevila i Campredó, no va fer-se fins l'11 d'agost del 1926. Lo Carrilet va estar en funcionament fins el 31 de desembre de 1967, amb l'últim trajecte La Cava-Tortosa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.