29 de desembre de 2009

El Parc Natural del Delta de l'Ebre cola una innocentada a les agències i als grans diaris


El regidor de Festes de Tortosa va col·laborar amb la premsa en l'organització de la notícia falsa sobre la recuperació dels correbous.

Una nota de premsa enviada pel Parc Natural del Delta de l'Ebre a les 10.28 hores d'ahir, 28 de desembre, va fer que algunes de les principals agències de notícies del país, però també diaris de la importància d'El País o La Vanguardia, difonguessen una informació falsa, que en realitat era una innocentada. En concret, el comunicat informava d'una "transcendental notícia en el món de la ornitologia", ja que un flamenc "nascut i anellat al delta de l'Ebre el 2004" havia estat vist al Central Park de New York. Segons la mateixa nota, es tractava de l'individu marcat amb el codi X-212. Per donar més credibilitat a la notícia, es deia que l'observador havia estat Gianluca Benelli, ornitòleg del "Parco del Delta del Po", de vacances en aquests dies de Nadal "a la Gran Poma", i que no amagava la seua enorme sorpresa: "Sono molto contento. È inimmaginabile, ma a successo", hauria declarat Benelli als seus companys del parc del Delta.

La mateixa nota advertia, a més, que el flamenc localitzat a Nova York hauria creuat l'Atlàntic, "molt probablement, sense descansar". Però també recordava que el Quen Mary 2 és l'únic transatlàntic de passatgers regular entre Europa i New York, i que el seu capità, "Sir Gary Winston Rynd", va confirmar al Parc Natural que cap flamenc havia estat "atès, alimentat, cuidat o vist a bord durant el trajecte". Finalment, el comunicat es preguntava si aquesta fita ornitològica obria la porta a les migracions "euroamericanes" dels flamencs, i aportava una suposada fotografia del flamenc del Delta amb els exemplars americans, "molt més rosats". La nota també incloïa dades de caràcter tècnic, com que "la metapoblació de flamencs euroafricans fluctua al tot el llarg del mar Mediterrani, dispersant-se per localitats del nord d'Àfrica (Tuníssia, Líbia), Turquia, Grècia, Itàlia, França, Espanya".

A banda, també afirmava que la distància entre el delta de l'Ebre i Nova York és de més de 6.100 quilòmetres, i que el rècord d'un flamenc nascut al Delta, fins avui, era el citat a les costes de Mauritània (2.750 quilòmetres). Per això, al subtítol de la notícia publicada en l'edició digital de La Vanguardia encara es pot llegir: El ave, anillada en 2004, recorrió 6.100 kilómetros hasta llegar a Manhattan, lo que constituye una distancia récord. La notícia també es pot veure encara penjada al web d'Europa Press, així com als portals digitals de diaris com La Verdad de Múrcia. En canvi, l'ACN va avisar els seus abonats, amb un correu electrònic emès a les 19.43 hores, que la notícia difosa pel parc del Delta es tractava d'una innocentada. El web d'El País també va despenjar la notícia falsa, tot i que el seu titular encara es pot trobar al cercador Google: Un flamenco del Delta, en Central Park. A la portada de l'edició digital del mateix diari, el titular era Récord de migración de un flamenco del delta del Ebro. El mateix va passar amb la notícia a La Razón, que també va despenjar la innocentada.

La recuperació dels correbous a Tortosa també era una innocentada

D'altra banda, algunes ràdios del territori com Ràdio Ebre (Cadena Ser) i aquest mateix bloc van col·laborar ahir en la preparació d'una altra innocentada, per la qual van comptar amb la col·laboració del regidor de Festes de Tortosa, Jordi Folqué. La notícia falsa es va preparar durant el dinar de Nadal amb la premsa que l'Ajuntament tortosí va celebrar el passat 18 de desembre, com es podia llegir en el cos de la informació. De fet, aquell va ser el mateix dia en què es va aprovar al Parlament l'acceptació a tràmit de la iniciativa legislativa popular (ILP) per prohibir les corrides de bous a Catalunya. La innocentada, a més, tenia el consentiment de l'alcalde Ferran Bel (CiU) i del portaveu d'ERC, Ricard Forés. De la mateixa manera, també estaven al corrent de la innocentada els portaveus del PSC, del PP i d'ICV. Però no havien informat alguns membres del govern tortosí que sí que són obertament partidaris de la recuperació dels correbous. Per tant, la notícia publicada ahir amb el titular Tortosa vol ser la capital ebrenca dels bous amb la recuperació dels correbous per la Cinta no és certa. Com a mínim, no és certa "de moment", com afirma el mateix Folqué al final del següent vídeo d'aclariment...

4 comentaris:

  1. Felicitats a tots los para-innocentades!
    Per a caure-hi de potes en avall!
    ;-)

    ResponSuprimeix
  2. Això si que es una innocentada:
    El 30 de octubre de 1938 los estadounidenses aprendieron a la fuerza el poder que podían ejercer los medios de comunicación de masas. El culpable fue un actor entonces semidesconocido, Orson Welles. Su dramatización de 'La guerra de los mundos', que llega ahora a los cines, además de provocar el pánico de miles de personas, cambió para siempre la historia de la radio.

    ResponSuprimeix
  3. Jo m'ho vaig creure, innocent de mi. I es que no te sentit estar a Nova York en ple desembre, a Florida encara :-)

    ResponSuprimeix
  4. Quan et veigue Emili,(no et sulfures)em donare a coneixer (ja ens coneixem) i et donare el premi "Inocente,Inocente"
    A Locelio,en contes d'un premi li donare,eje,ejem un "babero"

    ResponSuprimeix

NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.

Disqus for Marfanta