«Una mostra de la incompetència de Foment, de la falta de paraula dels diferents ministres i del menysteniment de l'Estat cap a Catalunya.» Així ha definit l'alcalde de Móra la Nova, Joan Manuel Sabanza (CiU), el retard de 14 anys que acumula el projecte per suprimir el pas a nivell de la carretera N-420, les obres del qual es van adjudicar el 2002. Sabanza destaca que les complicacions tècniques del projecte ja no serveixen d'excusa per executar les obres, que costarien uns 830.000 euros.
El setembre farà vuit anys que el Ministeri de Foment va adjudicar les obres per fer subterrani el pas a nivell de l'N-420 que travessa la línia del ferrocarril al nucli urbà de Móra la Nova. El projecte va ser molt ben rebut perquè feia anys que el municipi riberenc reivindicava aquesta obra, amb l'objectiu de millorar la seguretat. De fet, l'adjudicació de les obres arribava amb un cert retard, ja que, en realitat, el projecte havia estat redactat el 1994 i aprovat definitivament el 1996. Per tant, el Ministeri de Foment havia estat sis anys per traure a concurs i adjudicar unes obres que, el 2002, s'anunciaven d'inici imminent.
Fins aquell moment, tots aquests retards s'explicaven per la complexitat de l'obra, ja que calia construir un pas subterrani en un punt en què la carretera fa pujada. A més, el pas subterrani es complementava amb una actuació per millorar l'accessibilitat a la part nord de Móra la Nova, amb la construcció d'un doble carril per a vehicles i d'una vorera per als vianants. Però això era el 2002, i els anys han anat passant sense que les obres acabin d'arribar. «Això fa que dura des del 1996 i encara no han estat capaços d'executar les obres; són tots plegats una colla d'incompetents», lamenta l'alcalde, Joan Manuel Sabanza. «Encara que el projecte siga complicat, això no és cap excusa, perquè més difícil és fer un aeroport, una autopista o un tren d'alta velocitat», hi afegeix. Segons l'alcalde de Móra la Nova, si les obres no han començat ha estat per «desídia», «despreocupació» i «falta de voluntat política» dels responsables que ha tingut el ministeri, dos del PP i dos del PSOE. «Hem reclamat les obres durant anys, però el més calent és a l'aigüera», explica Sabanza, que valora que aquest retard és una altra «burla» a Catalunya en la millora d'infraestructures. De fet, l'alcalde recorda que el novembre del 2008, a instàncies del senador Joan Roig (CiU), la secretària d'Estat d'Infraestructures es va comprometre a iniciar les obres durant el primer trimestre del 2009. Ara, Roig acaba de presentar una altra moció a la comissió de Foment del Senat en què insta el govern a iniciar les obres «immediatament».
El Sr. Alcalde sembla que tingui raó, i per tant llenya al mono. Ara bé, dir que aquest incompliment és " Una mostra del menysteniment de l'Estat cap a Catalunya.» pot ser tant rigorós com si jo dic que el que l'obra encara no estigui feta és una mostra de la incompetència de Sabanza per no ser capaç de fer complir la paraula. O que el seu partit no hagi inclòs aquesta execució en altres obres per a condicionar el seu vot en determinats suports parlamentaris.
ResponElimina